• Kitty baby

Flera penicillinkurer - hur påverkas nyfödd? Ska jag hålla upp med amning?

Har en 2 veckors bebis, fick penicillin under förlossning pga GBS, fick sedan problem m kisseriet efter förlossning och hade då en UVI, åt fel penicillin i 3 dagar innan odling visade att bakterierna var resistenta och jag fick då en ny sorts penicillin. Avslutade denna kur för ett par dagar sedan men nu visade det sig att jag fått ytterligare en UVI (jag har ff problem att kissa och måste därför tappa mig själv på urin m kateter vilket troligen är orsaken till UVI) och därför fått ännu en kur antibiotika utskrivet. Nu till min undran: min bebis mår ok men är emellanåt väldigt missnöjd och svårtolkat vad det beror på och vi misstänker att hon har ont i magen pga penicillin som gått över via modersmjölken och det gör ont i mig att jag orsakar detta. Ska jag ge ersättning under denna penicillin kur för att skydda hennes mage och pumpa ur samtidigt eller ska jag amma på? Jag oroar mig också över att hennes mage/tarm ska få en dålig start pga detta.. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Flera penicillinkurer - hur påverkas nyfödd? Ska jag hålla upp med amning?
  • arkeologitjejen

Jag hade frågat en läkare. Jag fick flera infektioner när yngsta föddes, fick även dropp intravenöst och det var inga problem då jag fick antibiotika som inte påverkar barnet. Lite magknip fick hon, men inte allvarligt.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Mormor2007

Nej, du ska absolut inte hålla upp med amningen. De flesta små barn reagerar med magknip av många olika anledningar så det är inte säkert att det handlar om penicillinet. Penicillin går visserligen över i modersmjölken men enstaka kurer som du beskriver har ingen negativ betydelse för barnet.

• Kitty baby

Fast jag tycker det känns mycket med tanke på att jag i stort sett käkat penicillin varje dag sedan hon föddes, och nu ska påbörja ytterligare en - känns inte som en enstaka kur menar jag. Men ni tror inte det kan påverka "starten för hennes tarmfunktion" eller så? Magkänslan är såklart att fortsätta amma och äta kuren, känns bara otroligt jobbigt när hon har ont i magen att det troligen beror på det jag stoppat i mig... Fy, jag är så trött och deppig över detta, som att det inte räckte med att vara nyförlöst, sydd kors o tvärs samt kateter tömning av blåsan var 4e timme dygnet runt...nämnde jag trotsig 2,5 åring oxå?

• porslinsgaffel

Jag åt antibiotika i mer än en månad efter förlossningen. Stor infektion i snittet som jag va tvungen att operera två ggr i veckan i mer än en månad. Fick antibiotika i dropp, spruta och i tablettform. Men behövde ej sluta amma enligt läkaren.

• arkeologitjejen
    Kitty baby skrev 2012-10-28 17:10:34 följande:
    Fast jag tycker det känns mycket med tanke på att jag i stort sett käkat penicillin varje dag sedan hon föddes, och nu ska påbörja ytterligare en - känns inte som en enstaka kur menar jag. Men ni tror inte det kan påverka "starten för hennes tarmfunktion" eller så? Magkänslan är såklart att fortsätta amma och äta kuren, känns bara otroligt jobbigt när hon har ont i magen att det troligen beror på det jag stoppat i mig... Fy, jag är så trött och deppig över detta, som att det inte räckte med att vara nyförlöst, sydd kors o tvärs samt kateter tömning av blåsan var 4e timme dygnet runt...nämnde jag trotsig 2,5 åring oxå?
    Fast hon kan lika gärna få magknip av att du äter lök! Sa du till din läkare att du ammar? I så fall fortsätt och sedan ringer du din läkare imorgon om du är orolig och efter det samtalet kan du ta ställning till hur du ska göra. Om du ursäktar att jag säger det, så låter du lite nojjig. Det är fullt naturligt att vara det, och bra för ditt barn, men inte om det går så långt att du tar beslut efter känslor och inte efter fakta. Du kan läsa om din medicin både i fass.se och i www.janusinfo.se/ där den sista har mer anpassningar för graviditet, amning etc, men fortfarande, låt din läkare avgöra. Din bebis kommer få magknip även när du går över till ersättning, om du gör det. Det är också en omställning.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • LisaNi

Jag åt också massa antibiotika efter att dottern föddes (två väldigt starka), pga livmoderinfektion. Jag fortsatte att amma (hade såklart frågat först om det var ok) och dottern var lite konstig i magen, men inte så farligt. Tycker också du skall fortsätta amma, annars är risken att det blir svårt att ta upp det igen. Om du är osäker så fråga läkaren/mottagningen som skrev ut antibitikan!

• pigglet

Jag åt också pencilin pga livmoderinfektion, ammade som vanligt. Dottern var alltid skrikig och missnöjd, kolik - men det fortsatte hon med tills hon blev 6 månader.
    Med nästa barn åt jag ingen pencilin, även hon hade kolik men bara 3 månader.
    Sista barnet - ingen pencilin, ingen kolik men orolig och missnöjd hela tiden till ca 3 månader.

Det är väldigt vanligt att bebisar mår lite dåligt. Knöligt med magen, svårt att sova, skrikiga på kvällen, missnöjda... Det behöver inte bero på pencilinet. Men ta kontakt med din läkare och berätta om din oro.     

• Takex

Jag fick antibiotika eftersom jag fick feber under mitt kejsarsnitt. Läkaren berättade då för mig att penicllinet påverkar tarmarna så om min bebis bajs ändras så är det så och inget att oroa sig över. Läkaren vet att man ammar och tar då beslut om vilja penicillin dom ger.
    Det kan likaväl vara så att din lilla är ledsen av andra anledningar, hon kanske är gasig oavsett om du tar penicillin eller inte osv. Tycker inte du ska pausa amningen speciellt inte när den knappt kommit igång!

Shingo ♥ 28/9 2012
  • Aprilbebisen 2010

Jag åt penicillin i två omgångar under min dotters första levnadsveckor. Upplevde att hon blev ganska skrikig, troligtvis pga av magont. Jag köpte Minifom på Apoteket och gav henne innan varje amning och det, i kombination med babymassage, tycker jag hjälpte.

Svar på tråden Flera penicillinkurer - hur påverkas nyfödd? Ska jag hålla upp med amning?