• Anonym (orolig)

Gravid, blödningar efter cellprov

Känner mig lite orolig, är gravid i v. 10. När jag var på HC i onsdags så tog läkaren ett cellprov. Hon sa att det inte skulle vara någon fara för barnet. Nu idag så har jag fått som små blödningar, men det konstiga är att det som inte rinner ut utan det är bara blod i slidan än så länge(förlåt för min beskrivining)
    Är det någon som varit med om det? Hur börjar missfall? Förlorade ett barn förra året i sen graviditet så jag är väldigt orolig nu förstås...

Har även haft molvärk från och till men hade det innan också, kan det vara missfall på g eller bara blödningar efter provtagningen? ska ringa min bm i morgon men mår jättedåligt över det här så därför undrar jag ifall det finns nån som varit i samma sits??

• Svar på tråden Gravid, blödningar efter cellprov
  • Anonym

Varför tog han cellprov? Mycket underligt att inte kunna vänta med detta till efter förlossningen. Hoppas det går bra.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2012-10-28 16:44:17 följande:
    Varför tog han cellprov? Mycket underligt att inte kunna vänta med detta till efter förlossningen. Hoppas det går bra.
    Därför det var några år sedan jag tog det och sedan är jag äldre, dvs över 35. Ja jag hoppas också att det går bra
  • Anonym (ej för gravida)

När jag fick min kallelse till cellprov så stod det att man inte ska göra det om man är gravid! Förvånad

• Anonym

Ja jag har fått samma information.

• Anonym (orolig)
    Anonym (ej för gravida) skrev 2012-10-28 16:52:17 följande:
    När jag fick min kallelse till cellprov så stod det att man inte ska göra det om man är gravid! Förvånad
    Men gud! Nu blir jag riktigt oroligRynkar på näsan Både läkaren och bm som var med sa att det inte skulle vara någon fara....
  • ViTvåBlirTre

Jag blev oxå erbjuden cellprov i början av graviditeten just för att d va dags för d igen. Jag själv bad dom att vänta till efter fl då jag blödde (mensblödde) i flera dagar efter förra cellprovet. O att gå o blöda när man e "nygravid" tyckte jag va ett onödigt orosmoment o d höll min BM med om.

Att d skulle va "farligt" under en grav har jag dock inte hört.
    Jag tror inte att du behöver oroa dig men ta kontakt med din bm imorron o hör med henne.

• Anonym (L)

Jag fick informationen att det är säkert att göra cellprov fram till typ v 14 lr så. Anledningen till att det blöder är troligtvis för att livmodertappen kan bli mer lättblödande när man är gravid. De går in så liten bit i livmodertappen så det ska absolut inte vara någon fara enligt min gyn. Iaf inte tidigt i grav. Sedan kan man så klart få mf ändå, men jag skulle tro att det blöder lite från livmodertappen och det bör inte vara någon fara. Håll koll ifall det blir rikligare bara! Lycka till!

• thee

Fel fel fel! Ditt cellprov är absolut inte skadligt för barnet. Man får göra cellprov fram till vecka 15. Och anledningen till att man inte gör d efter är inte för att d kan vara skadligt över huvudtaget utan för att prov svaren kan vara missledande! Det är normalt att blöda lite efteråt! Och molvärk med! Googla så kommer allt kännas bättre

• Anonym (orolig)
    Anonym (L) skrev 2012-10-28 17:00:20 följande:
    Jag fick informationen att det är säkert att göra cellprov fram till typ v 14 lr så. Anledningen till att det blöder är troligtvis för att livmodertappen kan bli mer lättblödande när man är gravid. De går in så liten bit i livmodertappen så det ska absolut inte vara någon fara enligt min gyn. Iaf inte tidigt i grav. Sedan kan man så klart få mf ändå, men jag skulle tro att det blöder lite från livmodertappen och det bör inte vara någon fara. Håll koll ifall det blir rikligare bara! Lycka till!
    Tack så mycket för svaret, nu känns det bättre, funderar ändå på ifall vi ska åka in på gynakuten, annars kommer jag inte sova en blund, både spec.mvc och min vanliga bm vet om min oro.
Svar på tråden Gravid, blödningar efter cellprov