• LindaMamman

Vart bor man bäst som småbarnsfamilj? Tryggt, bra gemenskap, mysigt...

Hej!

Vi har bott utomlands i 6 år och är på väg att flytta 'hem'. Hem är än så länge Sverige, generellt. Vi kommer från Jämtland båda två men har ingen lust att flytta dit. Har bott både i Visby och Stockholm innan utlandsflytten men då mitt i stan och nu vill vi ha hus och nära till natur. Vi har en son på 3 år och är gravid igen.
    Har tittat mycket på Nackas kommun och Kummelnästrakten men det är ju så dyrt!

Någon som har tips och förslag, erfarenhet och kunskap om bra områden för barnfamilj som kommer som "helt nya" i trakten?

Ser självklart helst en Bullerbymiljö framför mig, men förstår att det är lite väl svårt att hitta på riktigt :) 

• Svar på tråden Vart bor man bäst som småbarnsfamilj? Tryggt, bra gemenskap, mysigt...
  • Mälaröbo

Om ni letar i Sthlm så kan jag rekomender Ekerö. Varierande priser beroende på hur lantligt man vill bo och relativt nära till stan.

• Erfdgt

Norrland räknas ju sällan till Sverige och säkerligen är det så även i det här fallet, men Skellefteå med omnejd är faktiskt (trots vad folk kan påstå) en riktigt trevlig liten stad att bo i som barnfamilj.

• Pumpkin
    Erfdgt skrev 2012-10-28 18:27:31 följande:
    Norrland räknas ju sällan till Sverige och säkerligen är det så även i det här fallet, men Skellefteå med omnejd är faktiskt (trots vad folk kan påstå) en riktigt trevlig liten stad att bo i som barnfamilj.
    Enda minuset är bristen på jobb, men det gäller ju inte bara Skellefteå...
  • Erfdgt
    Pumpkin skrev 2012-10-28 18:31:15 följande:
    Enda minuset är bristen på jobb, men det gäller ju inte bara Skellefteå...
    Ja, det kan jag hålla med om, men det beror ju också lite på vad man jobbar inom osv. Och ja, det är ju ont om arbeten på betydligt fler platser runt om i landet, tyvärr.
  • LindaMamman

Åh, vad kul med svar! Småland är lite av ett outforskat Sverige för oss, kanske värt att kolla upp? :)
    Ekerö har vi tittat lite på, där är jättefint!
    Norrland har vi också haft i åtanke då vi båda kommer från Jämtland men jag vill ha bättre klimat, en annan växtzon osv. 
    Jag är inte direkt beroende av vart jag bor för arbete och min man är flexibel så det spelar mindre roll. Viktigast är att hitta något som vi trivs med, som är barnvänligt och där vi känner att vi verkligen vill rota oss.

Kul med svar! :) Tack! 

• Ramborg

Lund och Lomma ligger alltid i topp när de mäter "bra skolkommun".

42.
  • hannis

Då säger jag västkusten. Laholm, Varberg eller Kungsbacka är trevliga och mysiga städer men med helt olika karaktär. Skåne/österlen är också supermysigt tex Simrishamn eller Kivik.

• Asivol

Bor i Varnhem mellan Skara och Skövde och det är fantastiskt! Många barnfamiljer, närhet till skog, vatten och lekplats. 1,5 mil till Skövde eller Skara där allt man behöver finns. Tåget till Göteborg och Stockholm i Skövde är nära och snabbt. Bra priser och framför allt barnen har kompisar nära, en skola och förskola där barnen sätta först... Ja jag är ganska nöjd som du förstår kommer annars från Dalarna så även det kan jag rekommendera!!!

• Pumpkin
    LindaMamman skrev 2012-10-29 06:34:51 följande:
    Åh, vad kul med svar! Småland är lite av ett outforskat Sverige för oss, kanske värt att kolla upp? :)
    Ekerö har vi tittat lite på, där är jättefint!
    Norrland har vi också haft i åtanke då vi båda kommer från Jämtland men jag vill ha bättre klimat, en annan växtzon osv. 
    Jag är inte direkt beroende av vart jag bor för arbete och min man är flexibel så det spelar mindre roll. Viktigast är att hitta något som vi trivs med, som är barnvänligt och där vi känner att vi verkligen vill rota oss.

Kul med svar! :) Tack! 
    Skellefteå har "bättre" växtzon än Jämtland. Större delen av Jämtland har zon 7 (runt Storsjön zon 6) och här i Skellefteå har vi zon 5, liksom en stor del av Dalarna (Dalarna pendlar mellan zon zon 4 och 6).

Skulle jag bo någon annanstans än här, så skulle jag välja Dalarna (runt Borlänge/Falun, fast på landsbygden) eller Roslagen/Uppsala. Vackra delar av Sverige med närhet till det mesta. 
  • miapia
    Signorina skrev 2012-10-29 08:29:33 följande:
    Skåne!

Håller med! Vi bor i Lomma kommun och trivs utmärkt. Nära till både Malmö och Lund.
  • Signorina

Lomma är väldigt bra! Jag bor på andra sidan Malmö, i en av de "bättre" förorterna. Väldigt bra här också.

Annars kan jag rekommendera Ystad.

• Florimell

Tolg och Asa utanför Växjö är verkligen några av de vackraste platserna jag vet :) däremot vill jag inte bo på landet, men det är superfint där!

• Linda5
    Florimell skrev 2012-10-29 19:13:56 följande:
    Tolg och Asa utanför Växjö är verkligen några av de vackraste platserna jag vet :) däremot vill jag inte bo på landet, men det är superfint där!

Svar på tråden Vart bor man bäst som småbarnsfamilj? Tryggt, bra gemenskap, mysigt...