• Bradbury

Vilken TUR jag har att jag har ett så SNÄLLT barn!

Varför säger man så?!? Vad menar man med "snällt barn"? 
    Ett barn som aldrig gnäller? Som bara sitter still? Inte hittar på hyss? Inte testar sina föräldrars tålamod genom att hoppa i soffan, tvärvägra påklädning, som gömmer sig när tandborsten kommer fram? Som stillasittande, leende, svarar artigt på frågor och aldrig gör sig hört utan att först bli tillfrågad?
    Är min unge ELAK för att han hellre springer, dansar, skuttar, leker och upptäcker än sitter still (och NEJ, han har ingen DIAGNOS, han är bara en vanlig livsglad unge!)

• Svar på tråden Vilken TUR jag har att jag har ett så SNÄLLT barn!
  • Anonym

Vi har ett sånt där "snällt" barn, men jag säger hellre att hon (hittills iaf) är ett ENKELT barn. Visst tusan testar hon gränser, busar och härjar på alla de sätt och vis precis som de ska, men hon har aldrig gnällt, grinat o vart missnöjd utan anledning utan har alltid sett ut som en liten solstråle och är relativt enkel att få stopp på när hon är härjig men jag har för längesedan tappat räkningen på hur ofta andra kommenterat henne som ett snällt barn och typ att "oj, jag önskar mitt barn också var så snällt".

Tror att det sitter i sen förr i tiden att kalla det för snällt.. från innan man fattade att testa gränser och sånt är en stor del i barnens utveckling.

• MeJustMe

När jag säger att jag har ett snällt barn, så menar jag mest att hon oftast skratta och är glad. Hon är visserligen bara 7 månader. Men sen tycker jag nog att "snällt barn" är ett barn som är snällt, alltså snäll på andra... inte slåss och bits osv.
    Men alla får ju mena hur dom vill med "snällt barn" 

• Anonym (Mamma)

Ja vi har också ''snälla barn'' och är trött på att folk säger typ åå vad väluppfostrade dom är som gör si och så, men vad fan? Dom har ju sina egna personligheter. Har man uppfostrat sina barn dåligt bara för att dom är energiska?? Skitsnack !

• Ankmor
    När mina flickor var små fick jag också ofta höra "vilka väluppfostrade snälla barn ni har" och "Jag önskar att mina ungar var lika snälla som era barn" -

Jag kontrade alltid med "Tja, då har ni inte sett dem hemma!"

Hemma och borta är två helt olika situationer!   
    Tomt här just nu...
  • Bradbury

Jag förstår om man använder orden "enkelt", eller "lugnt". Det är just snällt jag reagerar på. Att vara lugn och ha ett soligt temperament är ju inte på något sätt samma sak som att vara snäll. Liksom ett barn som är mer svåravlett och hetsigt i humöret på intet sätt är elakt.

• fröken argbigga

När jag fick mitt första barn minns jag att många frågade om hon var snäll? Jag blev lite irriterad på frågan och brukade svara, Ja hon är jätte snäll, men ganska missnöjd och sover dåligt
    Är väl lite samma med större barn också, väldigt få som är elaka.

Förr var ett tyst, fogligt och stillsamt barn snällt, idag vet vi bättre.   

• Johans Pillerill

Jag har ett snällt barn. Ett levnadsglatt barn som aldrig är tyst, sitter stilla... Men hon bits inte iaf.

• Anonym

Barn föds ju inte elaka liksom? Hmm. Har 3 barn och har nog uppfostrat de ganska lika..men de är helt olika personligheter. Men alla är snälla och empatiska. Äldsta är 12år nu..då kan man snacka lite mer. Fråga om en bebis är snäll,är ju bara konstigt?

• castillo

Jag är lycköig för att ha fått ett snällt barn. Han har svårt att sitta still, stökar, säkert jätte jobbig när vi är hemma hos folk, vill inte gå lägga sig, inte äta grönsaker. Inget att detta definerar ett snällt barn. Mitt varn är snäll för han tröstar andra när han ser någon ledsen, han delar med sig av sott godis till andra om dom inte har, han till och med gav bort en av sina julklappar till sin kusin som blev ledaen för hon inte fick öppna lika många som han utan att någon sa något till hobom, att han ritar en täknig till mamma, alltså tänkt att göra mamma eller pappa glad. Jag definerar sådant som ett snällt barn, eller mitt barn iallfall att han är omtänksam empatiak och bryr sig om andra. Sen kanske ndra anser annat.

Bradbury skrev 2012-10-28 19:53:57 följande:
    Varför säger man så?!? Vad menar man med "snällt barn"?  Ett barn som aldrig gnäller? Som bara sitter still? Inte hittar på hyss? Inte testar sina föräldrars tålamod genom att hoppa i soffan, tvärvägra påklädning, som gömmer sig när tandborsten kommer fram? Som stillasittande, leende, svarar artigt på frågor och aldrig gör sig hört utan att först bli tillfrågad? Är min unge ELAK för att han hellre springer, dansar, skuttar, leker och upptäcker än sitter still (och NEJ, han har ingen DIAGNOS, han är bara en vanlig livsglad unge!)  

• icy

Det finns inga elaka barn, det kan finnas barn som inte kan bete sig normalt men då är det oftast någon diagnos eller att dom inte har det bra helt enkelt. Det finns absolut inga dumma barn..

Jag tror de vissa menar med ''snällt barn'' är såna som är tysta och inte kräver så mycket uppmärksamhet. Typ ät din kaka och håll käften.

Dumt uttryck men i alla fall så är alla snälla barn :)

Svar på tråden Vilken TUR jag har att jag har ett så SNÄLLT barn!