• Malle

Vad har ni för bilbarnstolar i arbetsbilar?

Nu börjar det bli dags för dottern att börja på förskola, vilket innebär att vi behöver ytterligare en bilbarnstol. Då sambon har en jobbil så behöver vi en bilbarnstol till hans bil (Renault Traffic). Det går att stänga av airbagen på passagerarplatsen med nyckel, så det borde väl gå att ha en stol där (bakåtvänd).

Är det någon som har erfarenhet av att ha bilbarnstol i arbetsbilen? Någon som kanske har en lite större arbetsbil som den min sambo har?

Givetvis ska vi åka in o testa bilbarnstolen i hans bil innan vi köper, men skulle vara skönt att höra lite tankar kring detta.

Den bilbarnstol som vi har nu är en Maxi Cosi Mobi. Men då min sambo kommer att få hämta barn i sin bil under flera år framåt, så funderar vi nog mer på att ha en vändbar stol i hans bil. Tror ni att Britax Tow-way skulle funka? Eller krävs det en stol med stödben? För det har väl inte Tow-way?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad har ni för bilbarnstolar i arbetsbilar?
  • Alvi

Varför är det intressant om det är en arbetsbil eller ej? Har man den modellen privat, lägger man kanske inte ens märke till träden...

• Sisisisi

En vändbar stol bör ju inte användas framåt utan såklart bakåtvänd tills den är urvuxen och sen byter man till bältesstol. Fördelen med kombistolar är att de oftast är lite högre i ryggen och rymligare.

Twoway passar bra i er bil, den skymmer inte sidospeglarna till skillnad mot många andra stolar.

Multitech passar oxå bra, går mycket snabbare att montera men skymmer speglarna.

• Malle

Alvi:  Trodde bara att bilmodellen finns som arbetsbil o inte med baksäte.

Sisisisi: det låter ju bra att two-way passar och inte skymmer sidospeglarna. Sidospeglarna behövs ju, då det inte går att se bakåt på annat sätt.

Låter som att kombistolarna endast används bakåtvänt o inte när barnet sitter med ansiktet i färdriktningen? Så det är endast längden på ryggen som är skiljer dem från de som endast är bakåtvända? Eller har jag missförstått? Tänkte annars vända på stolen när dottern blivit så pass stor att det är nödvändigt. Skulle ju på så sätt slippa köpa en ny stol till sambons firmabil, då bilstolen endast används den korta biten mellan hem och förskola.

• Sisisisi
    Malle skrev 2012-10-28 22:14:55 följande:
    Alvi:  Trodde bara att bilmodellen finns som arbetsbil o inte med baksäte.

Sisisisi: det låter ju bra att two-way passar och inte skymmer sidospeglarna. Sidospeglarna behövs ju, då det inte går att se bakåt på annat sätt.

Låter som att kombistolarna endast används bakåtvänt o inte när barnet sitter med ansiktet i färdriktningen? Så det är endast längden på ryggen som är skiljer dem från de som endast är bakåtvända? Eller har jag missförstått? Tänkte annars vända på stolen när dottern blivit så pass stor att det är nödvändigt. Skulle ju på så sätt slippa köpa en ny stol till sambons firmabil, då bilstolen endast används den korta biten mellan hem och förskola.

En Bältesstol använder Barnet till 10-12 år, det är säkrare än en framåtvänd kombistol och funkar kan användas mycket längre tid.

Kombistolar är godkända till 25 kg och barnen bör åka bakåt så länge. Eller tills stolen är urvuxen på längden. Det är först då det är nödvändigt att vända barnet. Finns ingen anledning att vända barnet framåt när den bakåtvända stolen inte är urvuxen.

Multitech kan höjas mer som bältesstol än som bakåtvänd. Men den väger dubbelt så mycket som en bältesstol och är ändå bara godkänd till 25 kg. jag kommer inte använda den framåt till min son eftersom en riktig bältesstol är säkrare och smidigare.

Twoway skulle jag inte ens fundera på att använda framåt...
  • Malle

Okej! Då har jag lärt mig lite nytt angående bilbarnstolar igen =)

Du har inte tips på fler bilbarnstolar som skulle kunna passa till bilen? Eller är en Two-way ett bra val? Skulle ex Acta Gracos stolar passa? Vet en sån stol som nyss har vänts så att barnet åker framåt. Kanske byter de till en bältesstol istället.

• Sisisisi
    Malle skrev 2012-10-29 12:44:08 följande:
    Okej! Då har jag lärt mig lite nytt angående bilbarnstolar igen =)

Du har inte tips på fler bilbarnstolar som skulle kunna passa till bilen? Eller är en Two-way ett bra val? Skulle ex Acta Gracos stolar passa? Vet en sån stol som nyss har vänts så att barnet åker framåt. Kanske byter de till en bältesstol istället.

Jag tycker att TW är den bästa extrastolen. Främst för att den är så stor (hög rygg) så barnen kan åka bakåt minst ett år längre i den än i många andra stolar. Den är ganska så lättmonterad och den brukar passa i alla bilar. Man kan montera den på olika sätt så den kan ta väldigt liten plats i bilen, eller ta mer plats och då ge barnet väldigt bra benplats. Den är dessutom billig, kostar ca 1500 kr. 

Jag har använt Akta Graco Duoflex i nån arbetsbil och den satt väldigt bra där. Men jag gillar överlag twoway bättre.

Här är en bild på twoway monterad i en arbetsbil.  
    http://www.familjeliv.se/hem/thecarseatlady/galleri.php?cur_album=Britax+Two-Way+Elite

Svar på tråden Vad har ni för bilbarnstolar i arbetsbilar?