• Anonym (Flytta?)

Enskedefältets skola - samt hur är området att bo i?

Vi funderar på att köpa hus på Enskedefältet men känner inte till området och skolorna i närheten. Hittade en artikel från 2011 om Enskedefältets skola som inte var så positiv - någon som vet om det blivit bättre och verkar barnen trivas bra?

Är det ett lugnt område att bo i? Tja, delge gärna all nyttig info för en cityfamilj som vill ut ur stan med två små barn.   

• Svar på tråden Enskedefältets skola - samt hur är området att bo i?
  • Oktobersladdis

Enskedefältet är Toppen!! Lugnt, nära stan, trevliga människor! Skolan är helt fantastisk! Bra lärare. Var ni på visning på Livlandsgatan idag?

• Anonym (Flytta?)

Åh vad kul att höra! Ja, vi var på den visningen långt ner på gatan. Fint hus! 

Hur är det med förskolor, kikade på nätet igår och hittade inga som var direkt nära eller på väg till skolan? Här är vi bortskämda med allt inom 10 min promenadväg men på kartan jag kikade på igår såg det ut att vara ca 20 min promenad. Vi vill helst slippa bil. 

Finns det något negativt med området?  

• Oktobersladdis

Det finns två förskolor inom 10 min promenad, mot Enskede gård. Vi har haft båda våra barn på den ena av dem, Bägersta gårds förskola, och var supernöjda! Nej, inget negativt, bara fördelar med att bo här! Jättefin lekpark med plaskdamm, ridstall, rackethall, bra mataffär (Ica Bea), Gateau, Stureby vårdcentral och bvc, tunnelbana och buss, Globen, allt inom promenadavstånd! Ja en nackdel, det är dyrt...

• Maeleli

Hej!
    Instämmer med Oktoberbebis att Enskedefältets skola är riktigt bra. Vet flera elever på skolan som faktiskt hör till andra upptagningområden men ändå har sökt sig till "vår" skola, trots att det då innebär att de måste åka bil/tunnelbana/buss för att ta sig dit.

Finns flera förskolor i området,  Min son gick på Bägersta Gård och vi var väldigt nöjda. Stor, fin grön gård har de också. Har även hört enbart bra om Enskede Gårds förskola. Ingen av dessa behöver ni ta bilen till från fältet.

Sen finns det 3 förskolor till i Enskede Gård som jag känner till.

Gläntan (privat, tillhör pysslingen)
    Föräldrakooperativet Linden  
    samt  kommunala Gungan.   
    Dessa blir lite längre bort för er men åtminstone Gläntan vet jag är väldigt populärt.

Kommer inte på något negativt med området faktiskt. Jo, att det knappt finns några större lägenheter här för oss som trivs bra men inte har möjlighet att köpa ett hus nere på fältet, men det problemet gäller ju inte er. Glad 

• Trasan0606

Förstår inte varför jag var anonym från början. Jaja..

Tack för era svar! Visst är det dyrt men vi har precis råd och har kikat på flera hus i området men inte hittat nån med så bra planlösning förut. Om nu inte budgivningen skenar iväg...

Känns bra att det finns fsk på 10 min gångavstånd. Ska kika lite mer ikväll. Är det långa kötider på de bra fsk?

• Oktobersladdis

Kan vara! Vi har precis fått en bebis och tänkte ställa honom i kö redan... Lycka till med budgivningen!

• Trasan0606

Jodå. Den drog iväg och huset såldes för 7400000 kr! Galet mycket för 102 kvm + 50 kvm biyta. Huset var väldigt fint men inte för det priset. Vi får se om nåt annat dyker upp.

Svar på tråden Enskedefältets skola - samt hur är området att bo i?