• ametisten

Tips om bra barnmorska

Hej, Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid. Är snart i v. 6 och har förstått att det är dags att boka in sig hos en barnmorska. Vi bor i Silverdal/Sollentuna och vill gärna föda på Karolinska i Solna. Jag har hört så mycket gott om BB stockholm etc, men jag är drygt 40 år och om det skulle uppstå några komplikationer under förlossningen känns det ju tryggt att vara På KS. Samt att det är väldigt när för oss. Måste man vara kopplad till någon speciell barnmorska för att få föda där? Har KS egna barnmorskor man kan gå till under graviditeten? Om inte, kan man få en barnmorska någon annanstans som följer en till Karolinska även under förlossningen? Var barnmorskan befinner sig är iofs av mindre vikt, men vi bor som sagt i Silverdal/Sollentuna, så om det finns en bra i närheten vore ju det toppen. Men det är helt ok inne i stan eller annat område med. Det viktiga är att hon är bra och att vi känner oss trygga med henne. Jag vill också ha en som man lätt kommer i kontakt med om/när man har frågor behöver träffas. Ha det så gott!

• Svar på tråden Tips om bra barnmorska
  • Jeff

Du kan gå till vilken MVC du vill, valet av sjukhus att föda på är fristående från valet av barnmorska du går till under graviditeten och den barnmorskan följer inte med under förlossningen. Du kan alltså alltid välja att föda på KS oavsett (jag födde själv där).

Jag har en väninna som går på Hera Mödravård i Sollentuna som är mycket nöjd men tyvärr har jag inte namnet på hennes barnmorska.

• ametisten

Hej, Tusen tack för ditt svar! Är det så att du skulle kunna fråga din väninna om vad hennes barnmorska heter? Om det är möjligt vore det jättesnällt! Tack, tack!

• Danique

hej! jag bor också i Silverdal, hade först Hera barnmorskor i sollentuna, men tyvärr så glömde min barnmorska både tider och gav mig fel information flera gånger så jag blev jättebesviken och kände att dom inte var något för mig. Kan starkt rekommendera Mama Mia i kista och barnmorskan Elham, dom är från början privata och jag kände att dom var mer uppdaterade och gav bättre information samt var alltid där när jag behövde fråga något . 

www.mamamia.se/modravard

• ametisten

Hej igen, Ursäkta att jag försvann från tråden. Jag fick missfall och orkade inte riktigt gå in... Men trot eller ej - vi blev gravida direkt igen, så igår såg vi för första gången ett litet litet hjärta slå. Helt fantastiskt! :) Så nu är det dags att boka tid hos barnmorska! :) Tack för era inlägg! Är det fler här som har tips/rekommendationer om Mama Mia i Kista eller Hera Mödravård i Sollentuna? För- och nackdelar med de båda. Eller tips om annan bra i närheten av Silverdal (ex. Solna, Sollentuna, Danderyd etc,etc...). Gärna även tips om specifika barnmorskor också. Tusen tack!

• kela81

jag har ingen erfarenhet från någon av de mvc mottagningar du fårgar om, men mitt tips är att välja en som du har nära till. När jag var gravid sist så tänkte jag välja mama mia på östermalm (bor i vallentuna) men valde att testa mvc vallentuna först och det är jag glad för. Hade en komplicerad graviditet och det var väldigt bra att ha nära till mvc/läkare och sjukgymnaster då. Hade avrit jobbigt att ta sig till stan 2-3 gånger i veckan. Men förhoppningsvis så slipper du en komplicerad graviditet och får må bra hela tiden :.-) Och grattis till graviditeten

Älskade Signe,18/5-10 och lillasyster BF 2/6-13 www.kelascrappar.blogspot.com/
  • wify

Hej,

Första barnet gick jag på MamaMia (karlaplan) och det andra på Hera. Jag vill verkligen rekommendera dig  MamaMia om än i Kista. Jag va inte nöjd med Hera.

& All Lycka till er!

Svar på tråden Tips om bra barnmorska