• anette30

Sömnproblem.. Vart vänder man sig??

Har en snart 6 åring som har långvariga problem med att somna på kvällarna samt ofta vaknar på nätterna. Vart vänder man sig för hjälp? Vårdcentralen och läkare eller? Nån mer med barn som har sömnproblem? Vad gjorde ni och hur har det gått för er?

• Svar på tråden Sömnproblem.. Vart vänder man sig??
  • Marren38

Vad gör ni när han vaknar på natten/inte kan somna på kvällen?

Läkare kan skriva ut sömnmedel vid svåra sömnstörningar, men frågan är om du vill lösa problemet eller dölja symptomen genom att droga ned honom.

Ofta när ett så stort barn sömnstrular så rör det sig om en dålig vana. Har han alltid haft sömnproblem eller har det debuterat senaste året?

Lösningen finns nästan alltid i att hitta andra förhållningssätt som vuxen när det gäller så stora barn. Definiera var problemet ligger, hur han belönas  när han vaknar på natten, prata med honom om att "nu är du så stor att du inte kan hålla på och väcka oss mer utan du ska sova gott på natten. Ingenting kommer att hända dig när du sover på natten. Din kropp behöver sömn." Ge honom belöningar: om du sover fint i din säng hela natten så får du spela playstation/titta på TV/Köpa en ny legosak imorgon. Och omvänt: om han väcks kan det inte bli tal om att se på tv/Spela playstation osv. Definiera VAD som är viktigt för honom och använd det. Det handlar inte om att brista i empati utan att förse honom med en struktur för sömnen. Han behöver sin sömn MER än han behöver ditt ömkande nattetid. 

• vännen

Först bör ni se till att det inte är något fysiskt som gör att han inte kan sova.
    Reflux, värk etc.

Lider barnet av sin bristande sömn ? Har barnet kanske bara ett litet sömnbehov ? 

Ring en bra barnläkare för att gå igenom det fysiska. Sen om det är OK, kan ni gå på det mentala. 

• anette30

Tack för svar. Att hon vaknar på natten löser sig ganska bra då hon oftast nöjer sig med att man stoppar om och säger god natt igen. Det stora problemet är ju att somna när hon precis lagt sig. Detta har pågått i ca 8-9 månader. Jag försöker med allt.. får vara uppe längre, lampan tänd dörren till sovrummet öppet. Inget hjälper. Hon blir bara ledsen och säger att hon inte kan somna. Att belöna eller inte belöna hjälper inte. Det är ju inte så att hon ligger vaken med flit.. hon lider ju verkligen av det. Och jag är ofta ensam på kvällen och har bebis oxå, så att sitta/ligga bredvid till hon somnar går inte och är heller inget jag vill vänja henne vid då hon snart är 6 år. Jag finns ju hela tiden nära och går in till henne varje gång hon ropar.

• Marren38

Sexårsåldern brukar kallas lilla tonåren för de har mycket funderingar om livet och döden i denna åldern. Sammantaget med att ni också har en baby gör att hon fått problem att somna på kvällen. Livet har ju förändrats drastiskt för henne också.

Detta medför att en läkare inte kan göra något faktiskt. Det är inget fysiskt problem. 

Skapa en struktur, involvera henne. "Fr o m ikväll kommer du att kunna somna gott. Du har inte tillåtelse att gå upp/dricka osv osv utan du ska ligga i din säng. Dörren kommer att vara öppen och du kommer att ha en nattlampa tänd. Nu är det detta som gäller för din kropp mår inte bra av att hålla på så här. Du går ju i sexårs nu och behöver ha hela kroppen full av energi för att lära dig saker och leka med kompisarna. Jag kommer inte att acceptera att du håller på och vägrar sova på kvällen. Nu behöver du och din kropp sömn." 

Sedan, Anette, är det bara stenhård konsekvens. Eftersom du tycker synd om henne/hon lider/ du ömkar dig så får hon belöning. Då fortsätter hon. Tyvärr fungerar det mänskliga psyket så. Går hon upp, led tillbaka henne. Ligger hon och ropar så upprepa att "på natten sover man. God natt"

Gör på en ny rutin och gör henne involverad i vad som ska gälla.  

• Läntandelavendel
    Marren38 skrev 2012-10-29 09:43:44 följande:
    Sexårsåldern brukar kallas lilla tonåren för de har mycket funderingar om livet och döden i denna åldern. Sammantaget med att ni också har en baby gör att hon fått problem att somna på kvällen. Livet har ju förändrats drastiskt för henne också. Detta medför att en läkare inte kan göra något faktiskt. Det är inget fysiskt problem.  Skapa en struktur, involvera henne. "Fr o m ikväll kommer du att kunna somna gott. Du har inte tillåtelse att gå upp/dricka osv osv utan du ska ligga i din säng. Dörren kommer att vara öppen och du kommer att ha en nattlampa tänd. Nu är det detta som gäller för din kropp mår inte bra av att hålla på så här. Du går ju i sexårs nu och behöver ha hela kroppen full av energi för att lära dig saker och leka med kompisarna. Jag kommer inte att acceptera att du håller på och vägrar sova på kvällen. Nu behöver du och din kropp sömn."  Sedan, Anette, är det bara stenhård konsekvens. Eftersom du tycker synd om henne/hon lider/ du ömkar dig så får hon belöning. Då fortsätter hon. Tyvärr fungerar det mänskliga psyket så. Går hon upp, led tillbaka henne. Ligger hon och ropar så upprepa att "på natten sover man. God natt" Gör på en ny rutin och gör henne involverad i vad som ska gälla.  

Fast e det verkligen det som är bäst för barnet? Vore det inte bättre att ligga bredvid och låta henne somna utan oro? Jag vet inte, bara tänker högt
  • Maja201203

Kanske du kan ta kontakt med skolsköterskan på skolan.Kan ju vara precis vad som helst som gör att hon inte kan somna..Kanske har svårare att varva ner med alla intryck som finns i samhället ,omställningen från förskola till 6-års stora klasser mm.Lycka till

• Veritaslux

Har läst här på FL att en del kan somna om de får lyssna på en ljudbok. Kanske kan vara något?
    Hur går det om hon får ligga i soffan bredvid dig och somna? Jag bara spånar på om det kanske kan få henne att komma ur den onda spiralen att ligga ensam och fundera och inte komma till ro. Många barn har ju faktiskt inte problem med att somna till ljud så kanske det kan funka om du tittar på tv/film (får väl välja bort vuxenprogrammen tills vidare) och hon ligger bortvänd. Eller om du gör annat, att hon får somna i samma rum och sedan bär du inne henne.
    Kanske prova med en säng/madrass i ert sovrum under en period...

...Jag tror nämligen att det kommer gå över, att det är en fas för det är vad jag hört om just sexårsåldern som är en känslig period...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Phillippa

Kan det inte bero på att hon fått syskon då? Hon kanske fått lite kontrollbehov och inte vill att du ska gosa med bebisen när hon lagt sig, medvetet eller undermedvetet? Om hon varit ensamt barn fram till nyligen och nu blivit tvungen att dela din uppmärksamhet med en bebis så kan jag förstå henne. Berätta för henne att hon inte ersatts av bebisen utan att du älskar henne lika mycket ändå. Hon vill säkert inte höra hur stor hon är nu utan vill nog bara vara din lilla flicka och slippa "slåss" för uppmärksamhet. Mycket kramar och kärlek tror jag kan underlätta för din lilla flicka.

• Läntandelavendel
    Phillippa skrev 2012-10-29 19:50:30 följande:
    Kan det inte bero på att hon fått syskon då? Hon kanske fått lite kontrollbehov och inte vill att du ska gosa med bebisen när hon lagt sig, medvetet eller undermedvetet? Om hon varit ensamt barn fram till nyligen och nu blivit tvungen att dela din uppmärksamhet med en bebis så kan jag förstå henne. Berätta för henne att hon inte ersatts av bebisen utan att du älskar henne lika mycket ändå. Hon vill säkert inte höra hur stor hon är nu utan vill nog bara vara din lilla flicka och slippa "slåss" för uppmärksamhet. Mycket kramar och kärlek tror jag kan underlätta för din lilla flicka.
    Låter klokt!!
Svar på tråden Sömnproblem.. Vart vänder man sig??