Börjat morra och göra utfall-Råd mottages tacksamt!
Jag skulle behöva råd från erfarna hundägare här. Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn. Vi har en chihuahua som idag är lite över halvåret. De första veckorna gick det jätte bra, vi läste många böcker för att få denna lilla hund att passa bra in i familjen. Vi gick igenom mycket med barnen om regler och hur vi alla skulle följa samma regler.
Hur som helst så gick allt jätte bra, han är lättlärd och jätte duktig med allt förutom en sak. Nu har han börjar morra och göra utfall mot barnen. Inte mot den minst på 6 månader som han gärna leker med och ligger bredvid Hon kan peta på honom och man ser att han förstår att det är en bebis och har full respekt och försiktighet mot henne.
Men mot de övriga barnen på 6, 10 och 11 år morrar han emot. När han vill och är uppspelt kan han leka med dem och de får klappa och kela med honom. Men all annan tid de försöker röra honom morrar han. Min son kan sitta på golvet och hunden går förbi och min son sträcker ut handen för att klappa då vänder hunden sig om och morrar och gör utfall. Detta har eskalerat den sista tiden och vi har markerat att han gör fel och belönar och berömmer när han är snäll mot barnen. Men det hjälper inte.
Sitter han i mitt knä och barnen vill komma fram och klappa så morrar han direkt, och jag upplever det som aggressivt. Jag tycker inte detta är okej och tar då ner honom från knät och visar att jag inte gillar det han gör. Han följer mig varje steg jag tar, vart jag är står eller sitter är han med mig. Han vill inte vara borta från mig, Bara de stunder han sover tungt så kan jag gå runt i hemmet själv.
Finns det några bra tips och råd någon kan ge mig angående detta problem?? Vore jätte tacksam ♥