• Pennys

Börjat morra och göra utfall-Råd mottages tacksamt!

Jag skulle behöva råd från erfarna hundägare här. Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn. Vi har en chihuahua som idag är lite över halvåret. De första veckorna gick det jätte bra, vi läste många böcker för att få denna lilla hund att passa bra in i familjen. Vi gick igenom mycket med barnen om regler och hur vi alla skulle följa samma regler.

Hur som helst så gick allt jätte bra, han är lättlärd och jätte duktig med allt förutom en sak. Nu har han börjar morra och göra utfall mot barnen. Inte mot den minst på 6 månader som han gärna leker med och ligger bredvid  Hon kan peta på honom och man ser att han förstår att det är en bebis och har full respekt och försiktighet mot henne. 

Men mot de övriga barnen på 6, 10 och 11 år morrar han emot. När han vill och är uppspelt kan han leka med dem och de får klappa och kela med honom. Men all annan tid de försöker röra honom morrar han. Min son kan sitta på golvet och hunden går förbi och min son sträcker ut handen för att klappa då vänder hunden sig om och morrar och gör utfall. Detta har eskalerat den sista tiden och vi har markerat att han gör fel och belönar och berömmer när han är snäll mot barnen. Men det hjälper inte.

Sitter han i mitt knä och barnen vill komma fram och klappa så morrar han direkt, och jag upplever det som aggressivt. Jag tycker inte detta är okej och tar då ner honom från knät och visar att jag inte gillar det han gör. Han följer mig varje steg jag tar, vart jag är står eller sitter är han med mig. Han vill inte vara borta från mig, Bara de stunder han sover tungt så kan jag gå runt i hemmet själv. 

Finns det några bra tips och råd någon kan ge mig angående detta problem?? Vore jätte tacksam 

• Svar på tråden Börjat morra och göra utfall-Råd mottages tacksamt!
  • icy

Låter som att hunden ser sig själv vara dominant och dina barn undergivna, precis så det inte ska vara. Prata med en hundpsykolog innan besten attackerar.

• Pennys

Ja jag har funderat över att kanske gå någonstans och få hjälp, men ville se om det fanns råd här också innan dess. 

• Dexter dot com

Det låter som hunden helt enkelt är osäker på barnen och inte vill ha kontakt med dom. Många hundar tycker inte om barn och känner sig inte bekväma i deras sällskap. Det enklaste är att barnen helt enkelt låter bli hunden till 100% och under ditt överseende blir en resurs för valpen. Låt barnen sätta ner matskålen, ge tuggbenen,gömma leksaker osv.
    Hur markerar ni att hunden "gör fel"? Korrigeringar kan ofta spä på osäkerheten och då eskalerar rädslan och problemen, en rädd/osäker hund fungerar bäst med positiv förstärkning och inga korrigeringar alls.

• Pennys

Okej, ja det är värt att prova. Vi korrigerar olika beroende på hur stor anfall han gör. Om han gör ett stor lägger vi handen på honom och lägger ner honom tills han lugnat sig. Det tipset fick vi en av hundtränare. Annars får han gå ut ur rummet och stanna utanför en stund. Vi vet inte exakt hur vi ska göra så vi provar oss fram. Det är så svårt tycker jag att veta hur man ska korrigera rätt. 

En del säger att man ska markera ordentligt en del säger att man inte ska korrigera alls. Man blir lätt förvirrad.  

Bra tips att låta barnen kanske få göra allt positivt, det ska jag genast ta tag i. Att de får ta del av alla roliga och positiva delar hela tiden  

• Dexter dot com
    Pennys skrev 2012-10-29 09:51:06 följande:
    Okej, ja det är värt att prova. Vi korrigerar olika beroende på hur stor anfall han gör. Om han gör ett stor lägger vi handen på honom och lägger ner honom tills han lugnat sig. Det tipset fick vi en av hundtränare. Annars får han gå ut ur rummet och stanna utanför en stund. Vi vet inte exakt hur vi ska göra så vi provar oss fram. Det är så svårt tycker jag att veta hur man ska korrigera rätt. 

En del säger att man ska markera ordentligt en del säger att man inte ska korrigera alls. Man blir lätt förvirrad.  

Bra tips att låta barnen kanske få göra allt positivt, det ska jag genast ta tag i. Att de får ta del av alla roliga och positiva delar hela tiden  
    Denna hundtränare som gett er rådet att korrigera, har denne sett hunden "in action" eller gav hen rådet bara så där..  Har du en osäker hund korrigerar man inte utan bygger upp hunden och hundens förtroende för barnen som hunden idag är rädd/osäker för. Jag korrigerar iof aldrig mina hundar då jag upplever att positiv förstärkning ger snabbare resultat och ingen kamp med omkullläggande osv som bara är otrevligt.
    Vad tror du ni uppnår med korrigerandet då problemen faktiskt bara ökar?
    Har det hänt något mellan hunden och barnen?  
  • Pennys

Nej han har inte sett hunden in action, vi beskrev noga hur situationen låg till. 

Nej det har aldrig hänt något mellan hunden och barnen, de är väldigt duktiga och snälla. Det är det som känns så konstigt varför han helt plötsligt skulle bli så här. 

Det är tänkt med korrigering var att visa att det inte är okej det han gör. Men vi berömmer mycket också när han gör "rätt". Jag tänker, hur ska han veta om någon han gör är fel? Har dina hundar någonsin gjort något fel? Hur har du gjort i dem situationerna? Hur visar man bäst när något inte är okej, ska man bara ignorera att han gör utfall, det känns också konstigt. Jätte svårt det här tycker jag.

• hundpuss

Många människor tror fortfarande att ett morr är en dominanshandling, vilket är förlegat och idag har hundvärlden kommit mkt längre. Ändå stöter man på de här människorna då och då, som pratar om dominans och drar likhetstecken mellan ett morr och en hund som hugger. Min personliga erfarenhet är att de här människorna antingen inte har mycket erfarenhet av hundar, eller inte öppnat en bok på några decennier. 

Det första jag tänker på är hundens ålder, han genomgår en förändring från valp till vuxen, en ålder som brukar kallas slyngelålder och där kan man stöta på en hel del problem, oavsett ras.
    Många gånger är det mycket som "spökar", dels könsmognad, men man kan även se osäkerhet och att hunden testar i olika mån.

En hund som morrar säger "backa är du snäll, jag är inte bekväm med detta". Ett morr är en friskhetssignal och inget man vill träna bort eller bestraffa. Risken då är att man kväver hundens naturliga språk, och istället får en hund som hoppar över morret och nästa gång istället hugger direkt.

Det du beskriver låter som en hund som är osäker kring barnen, men finner trygghet i dig då han följer dig överallt.

Sluta genast med att bestraffa hunden när han morrar, försök avleda istället. Förklara för barnen att hunden ska komma till dom, ge hunden utrymme att utveckla ett förtroende även för dom.
    Och som redan nämnts , låt barnen bli en tillgång i hundens liv. Låt dom sätta ner matskålen, låt dom ge en godis då och då osv.

Och är det mycket stim och stoj hemma med ungar som leker, ha hunden i ett separat rum emellanåt. Barngrindar är kanon även för hundar. Många hundar behöver time out och att få sova i lugn och ro, vissa ser det som taskigt mot hunden, men många hundar (min inkluderad) är högst tacksamma att få vara ifred ett tag och sova. En hund på dryga halvåret behöver det.

Bifogar några länkar som du kanske kan finna av intresse:
    http://www.dogma.nu/artiklar/bedomning-av-farliga-hundar

http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Hundtränaren ni fick råd av kan ni nog glömma, han har nog inte särskilt mycket kunskap kring vad ett morr är , eller om rasen chiuahua i övrigt. Vavvor behöver en "fast hand" och ett tydligt ledarskap, de är stora hundar i små förpackningar och behöver mycket mental stimulans även dom. Hur aktiverar ni hunden? (Och då menar jag inte promenader) 

• Dexter dot com
    Pennys skrev 2012-10-29 10:13:09 följande:
    Nej han har inte sett hunden in action, vi beskrev noga hur situationen låg till. 

Nej det har aldrig hänt något mellan hunden och barnen, de är väldigt duktiga och snälla. Det är det som känns så konstigt varför han helt plötsligt skulle bli så här. 

Det är tänkt med korrigering var att visa att det inte är okej det han gör. Men vi berömmer mycket också när han gör "rätt". Jag tänker, hur ska han veta om någon han gör är fel? Har dina hundar någonsin gjort något fel? Hur har du gjort i dem situationerna? Hur visar man bäst när något inte är okej, ska man bara ignorera att han gör utfall, det känns också konstigt. Jätte svårt det här tycker jag.
    Klart mina hundar har gjort galna saker men jag ser det inte som deras fel utan mitt att jag inte lärt dom eller väglett dom rätt och jag tänker inte bestraffa en hund när det är jag som misslyckats.
    Sticker hunden efter ett rådjur tex är det ju jag som släppt hunden lös innan min inkallning var 100%, förstår du hur jag menar?
    Er hund verkar osäker och det kan jag inte tycka är hunden fel och inte tycker jag det är rätt att straffa den för att den faktiskt helt enkelt talar om att den inte uppskattar barnen eller deras sällskap.
    Jag avleder INNAN hunden gör något oönskat och belönar  när det blir rätt och hinner jag inte avleda låtsas jag som ingenting.
    I ert fall när hunden gör utfall då barnen går på den är det enklaste att be barnen helt enkelt ignorera hunden. Jättetråkigt men alla hundar tycker inte om barn och även om ni tränar barn/hund så kanske er hund aldrig kommer bli en hund som vill gosa/leka med barnen men ni måste ge hunden en chans att bli trygg med dom.  Att ha en hund som är rädd för barn i en barnfamilj är bara stressande och jobbigt för hunden.
  • Pennys

Tack snälla för era råd, känner genast mig mer taggad igen och positiv inför att detta ska lyckas. Han älskar barn i allmänhet på hans villkor, det kommer över barn hit och han blir jätte glad och ska fram och hälsa och leka. Han är en glad hund, men det är just nu på senare tid han börjat med detta och de är inte alls på honom utan det räcker att han sitter i mitt knä eller de går förbli och då kan han börja morra och skälla efter dem, sedan i nästa stund vill han att de ska kasta leksaker och har jätte skoj jätte länge. 

Därför blir jag så dubbel i varför det är som det är, han är ju inte emot dem hela tiden.

Men jag känner mig absolut mer upplyst och kommer ta till mig av era råd direkt :)

Jag tror absolut att detta ska gå och kommer göra allt för att det ska bli bra för alla. Tror inte han är emot barn generellt, men något fel kanske vi har gjort längs vägen men hoppas detta går att rätta till :) Många talar om för oss att han tror sig stå högre i rang än barnen, jag vet inte hur det är med detta, verkar vara många åsikter om just detta. Han är jätte snäll mot min minsta dotter och han ligger gärna länge bredvid henne och hon får röra honom utan problem. Och hon är bara 6 månader.

Tack för länkarna hundpuss. 

• hundpuss

Det där med rang är något som folk slänger ur sig utan några som helst belägg för det. 
    Det är okunskap och det kan du ignorera.

Köp gärna Kontaktkontraktet av Eva Bodfält, fantastiskt bra bok!

Här har du några fler länkar som kan ge dig lite mer "kött på benen" inför nästa gång du hör trams om dominans och att hunden klättrar på rangstegen över era ungar  

http://mbv2012.weebly.com/dominans-och-flockledarskap.html

http://mbv2012.weebly.com/hundar-aumlr-som-vargar.html

http://mbv2012.weebly.com/bestraffning--korrigering.html

http://evabodfaldt.com/kontaktkontraktet.asp 

• Allvetaren

En hund som vet att den är hund (vilket generellt sett alla svenska hundar vet) och inte tror att den är en människa, klättrar inte i rang. Rangordningar existerar inte över artgränser.
    Dexter dot com och hundpuss har jättebra tips och förklaringar. 

• Allvetaren
    hundpuss skrev 2012-10-29 11:12:19 följande:
    Det där med rang är något som folk slänger ur sig utan några som helst belägg för det. 
    Det är okunskap och det kan du ignorera.

Köp gärna Kontaktkontraktet av Eva Bodfält, fantastiskt bra bok!

Här har du några fler länkar som kan ge dig lite mer "kött på benen" inför nästa gång du hör trams om dominans och att hunden klättrar på rangstegen över era ungar  

mbv2012.weebly.com/dominans-och-flockledarska...

mbv2012.weebly.com/hundar-aumlr-som-vargar.ht...

mbv2012.weebly.com/bestraffning--korrigering....

evabodfaldt.com/kontaktkontraktet.asp 
    Vad snabb du är ;)
  • Pennys
    hundpuss skrev 2012-10-29 10:43:04 följande:
    Många människor tror fortfarande att ett morr är en dominanshandling, vilket är förlegat och idag har hundvärlden kommit mkt längre. Ändå stöter man på de här människorna då och då, som pratar om dominans och drar likhetstecken mellan ett morr och en hund som hugger. Min personliga erfarenhet är att de här människorna antingen inte har mycket erfarenhet av hundar, eller inte öppnat en bok på några decennier. 

Det första jag tänker på är hundens ålder, han genomgår en förändring från valp till vuxen, en ålder som brukar kallas slyngelålder och där kan man stöta på en hel del problem, oavsett ras.
    Många gånger är det mycket som "spökar", dels könsmognad, men man kan även se osäkerhet och att hunden testar i olika mån.

En hund som morrar säger "backa är du snäll, jag är inte bekväm med detta". Ett morr är en friskhetssignal och inget man vill träna bort eller bestraffa. Risken då är att man kväver hundens naturliga språk, och istället får en hund som hoppar över morret och nästa gång istället hugger direkt.

Det du beskriver låter som en hund som är osäker kring barnen, men finner trygghet i dig då han följer dig överallt.

Sluta genast med att bestraffa hunden när han morrar, försök avleda istället. Förklara för barnen att hunden ska komma till dom, ge hunden utrymme att utveckla ett förtroende även för dom.
    Och som redan nämnts , låt barnen bli en tillgång i hundens liv. Låt dom sätta ner matskålen, låt dom ge en godis då och då osv.

Och är det mycket stim och stoj hemma med ungar som leker, ha hunden i ett separat rum emellanåt. Barngrindar är kanon även för hundar. Många hundar behöver time out och att få sova i lugn och ro, vissa ser det som taskigt mot hunden, men många hundar (min inkluderad) är högst tacksamma att få vara ifred ett tag och sova. En hund på dryga halvåret behöver det.

Bifogar några länkar som du kanske kan finna av intresse:
    www.dogma.nu/artiklar/bedomning-av-farliga-hu...

www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-domi...

Hundtränaren ni fick råd av kan ni nog glömma, han har nog inte särskilt mycket kunskap kring vad ett morr är , eller om rasen chiuahua i övrigt. Vavvor behöver en "fast hand" och ett tydligt ledarskap, de är stora hundar i små förpackningar och behöver mycket mental stimulans även dom. Hur aktiverar ni hunden? (Och då menar jag inte promenader) 

Glömde svara på din fråga :)

Just nu är det mycket vardagsträning, ta det lugnt innan maten ställs ner, få honom att slappna av själv på någon av sina sovplatser utan att behöva springa efter mig, gömmer godis som han får leta efter osv

Sedan älskar han att hämta saker man kastar, och det brukar vi göra på hundgården :)

Vi tänkte vi gå kurser med honom :)
  • hundpuss
    Allvetaren skrev 2012-10-29 11:14:15 följande:
    Vad snabb du är ;)
    Jag har en lista med länkar sparad på min dator, efter X antal dominans och rang-diskussioner på Familjeliv.    
  • Pennys

Jag ska verkligen läsa alla länkar du bifogat, då ska jag radera detta med rang i mitt huvud som så många fortfarande talar om, även hundtränare :)

• Pipsmatte

Vill du kunna ställa din fråga till en hundpsykolog kan jag rekomendera sidan  doggson.se/ Malin som svarar där är bra och har en hel del erfarenhet.

• Pennys
    Pipsmatte skrev 2012-10-29 11:26:47 följande:
    Vill du kunna ställa din fråga till en hundpsykolog kan jag rekomendera sidan  doggson.se/ Malin som svarar där är bra och har en hel del erfarenhet.
    Tack för tipset :)
Svar på tråden Börjat morra och göra utfall-Råd mottages tacksamt!