Jag kommer ev. att få en sådan diagnos, men har troligen en relativt lindrig variant i så fall,
Jag har haft ont i rygg, "inne i skelettet" i benen (främst vid ansträngning, då känns det som de ska gå av) och ont i "hullet" på lår, bakdel, överarmar och korseyggsområdet i många år.
Men det som varit mest framträdande har varit en konstant molande värk i nedre delen av magen i över 15 år nu. Och det är också bara detta jag sökt vård för.
Har gjort flera utredningar under åren, främst gynekologiska som inte visat på något fel.
Har nu det senaste halvåret utrett tarmen och vid mitt senaste besök hos läkaren för ett par månader sedan, när beslut fattades att skicka remiss till tarmröntgen nämnde min läkare Dercums i förbifarten. Han sa att jag hade en del symptom som skulle kunna stämma in (och då hade jag inte ens gått in på hälften av mina besvär) och att tydligen är tarmbesvär vanliga vid Dercums.
Men han sa: "Jag säger ABOLUT inte att det ÄR detta, jag bara kom att tänka på det då en del stämmer, men nu fokuserar vi på röntgen och visar det inget får vi träffas igen och diskutera"
Röntgen visade inget, vi har en bokad tid nästa vecka, jag och läkaren.
Jag hade aldrig hört talas om denna sjukdom, men googlade på symptomen och när jag läste om dem kändes det som alla bitar föll på plats. Framför allt det här med öm fettvävnad och att man är svullen, jag har så hysteriskt öm fettvävnad att det ibland gör ont att bara ha kläder på sig.
Hade aldrig nånsin tänkt att det har ett samband med mitt magonda och min mamma och syster är lika ömma de så jag har aldrig kommit på tanken att söka läkare för detta utan bara tänkt att det är ett "släktdrag".
Jag får se vad läkaren säger helt enkelt och jag vill inte självdiagnostisera mig heller. Men MYCKET stämmer in.