• TrioMammaMia

ta betalt för fotografering?

hej!

jag har fotograferat ett ganska bra tag nu, o känner mig ganska säker på de jag gör....
    jag blir nöjd med bilderna jag tar.
    de är allt mellan natur, gravida, bebisar o poträtt

jag fotar åt vänner men även bekanta o tar aldrig betalt...alla bilderna som är något att ha redigeras o bränns ut på skiva...allt gratis

men...jag har nu börjat fundera på att ta en peng för detta, har kollat runt på fotosidor men tycker de e skyhöga priser o skulle aldrig kunna ta så mkt betalt...jag vill enbart ha detta som en hobby, inte ha de som ett företag.

vad är rimliga priser? vad kan jag ta utan att de räknas som svarta pengar?..jag vill bara vara en hobbyfotograf som fotar vänner o bekanta o tar en slant för arbetet..inget skatterelaterat m.m

hoppas ni förstår?:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-02 12:44
    jag har fått svar på min fråga ang hur mkt jag kan tjäna utan att behöva skatta....som var frågan i tråden....jag lämnar nu tråden o dess åsikter som jag inte mig mer beblandar...tjing!

• Svar på tråden ta betalt för fotografering?
  • TrioMammaMia

någon??...typ 200-300kr? kan man de utan att de räknas som svartjobb?:)

• JessicaDeluxe79
    TrioMammaMia skrev 2012-10-29 11:59:33 följande:
    Jag jobbar som fotograf åt RIdskolefoto.se och jag fotar även privat. Du har rätt att ta betalt skattefritt som "inkomst av hobbyverksamhet" upp till dryga 30 000 per år.

Ett par hundra per session är inget att skämmas för, du lägger tid och energi på fotandet, och utrustning och redigeringsprogram samt även lagringsplats för bilderna är inte gratis.
    Jag uppmuntrar ALLA som fotar att ta lite betalt, för annars underminerar man marknaden för de som faktiskt VILL ha betalt för sitt arbete.

Hade varit kul att se bilder du tagit dock :) Vill du se exempel på mina så finns de på Stalltjej.se och bloggen jag anger nedan.
    jessicae.blogg.se -Du måste inte gilla mig men det underlättar
  • aysn
    TrioMammaMia skrev 2012-10-29 11:59:33 följande:

Det hade jag absolut betalat en vän för fina, proffsiga kort. Tycker också fotografer är hemskt dyra och det är roligare men en vän som fotar.
  • TrioMammaMia

tack för era svar:)...ja de e ju de, man vill ju ta lite betalt iaf...dock inte för mkt!!, jag fotar enbart med min gamla kamera o har inga andra grejjer till.....ändå blir bilderna helt ok enligt mig o alla som får bilderna;)...hade ju absolut önskat mig en bättre kamera men denna får duga sålänge:)

här är några ex på mina bilder, kvalitén blir ju dock lite kass på denna sidan:

så de är alltså OK att ta unngefär 300kr för 20-50st bilder i detta stuk?
  • TrioMammaMia
    JessicaDeluxe79 skrev 2012-10-29 12:44:29 följande:
    JA absolut, nästan i lägsta laget kan jag tycka.
    jätte tack för ditt svar:)
  • TrioMammaMia

men alltså...de där med skatten!!

är de INTE svart om jag tar 300kr?...vad går gränsen?..fattar ju ingenting av skatteverkets sida m.m...kan någon vänlig själ förklara för mig..

• netza
    TrioMammaMia skrev 2012-10-29 14:44:16 följande:
    men alltså...de där med skatten!!

är de INTE svart om jag tar 300kr?...vad går gränsen?..fattar ju ingenting av skatteverkets sida m.m...kan någon vänlig själ förklara för mig..
    Som JessicaDeluxe79 sa, du kan tjäna 30k på hobbyverksamhet innan du behöver skatta. Dock hade iaf inte jag haft mage att kunna ta betalt innan jag hade kunnat prestera bättre bilder.
  • Scream2

Om någon ser dina bilder och frågar dig om du kan tänka dig fota, för att dom gillar dina bilder, så är det ju bara att säga en summa. Personligen är jag inte imponerad av dina bilder, dom är ganska ok, rent fotomässigt men jag tycker du har en del att jobba med vad gäller redigeringen.
    Är inte helt insatt i reglerna vad gäller 30´per år men om du väljer att skaffa F-sakttsedel och redovisa moms kan du ju även göra avdrag om du köper in ny fotoutrustning. Men risken att du kommer tjäna några större pengar är nog ganska liten. 
    Fråga runt vad dina kompisar skulle tänka sig att betala tex. Men här handlar det om några 100 lappar max. Se det som en chans att öva om folk vill bli fotade och ta lite betalt för tiden det tar att lägga in bilder i datorn och välja ut osv.   

• TrioMammaMia
    netza skrev 2012-10-31 07:34:35 följande:
    Som JessicaDeluxe79 sa, du kan tjäna 30k på hobbyverksamhet innan du behöver skatta. Dock hade iaf inte jag haft mage att kunna ta betalt innan jag hade kunnat prestera bättre bilder.
    tack för förolämpningen!.....känns de bra att trycka ner andras självförtroende eller???...varför i hela fridens namn tror du jag funderar på en så pass liten summa?...haha..jadu..tänk om tänk rätt o kom tillbaka när du har en trevligare ton i din stämma......jisses sicken fräckhet.
Svar på tråden ta betalt för fotografering?