hur gå från nära vän till bekant?
jag har (hade) en vän, som vi kan kalla Nora, som jag varit otroligt nära sen vi träffades för 15 år sen.
vi har delat allt, glädje och sorg, vardag och äventyr, pojkvänner och ragg, och bott ihop periodvis.
för några år sen hamnade vi båda, av väldigt olika anledningar, i situationer där vi mådde psykiskt dåligt, och vi vände oss mot varandra istället för att stötta som vi brukar, och ett missförstånd gjorde att vi bröt helt i ett år, något jag sörjde djupt.
vi hittade tillbaka till varandra, och båda har pratat om hur mycket vi saknat varandra och hur glada vi är att vi hittade tillbaka. vi har dock aldrig pratat om vad som hände, om själva missförståndet.
de senaste två åren har jag haft känslan att vi glidit isär. vi har haft jättetrevligt när vi träffats, men det har blivit allt svårare att hitta tid för det, och "spontanumgänget" har uteblivit helt.
i februari fick jag och min sambo en son som inte var helt planerad, och sen dess har Nora dragit sig undan helt.
hon och jag var innan de enda i kompisgänget som inte hade barn (hon är 30+ men vill inte ha barn, men är barnkär), och jag har försökt visa att jag är samma person som innan, sonen är en nöjd & glad unge som hänger med på det mesta utan att klaga, och eftersom både jag och hans pappa varit hemma med honom är det inga problem att lämna sonen med honom.
Nora har träffat sonen totalt fem gånger och frågar aldrig om honom när vi pratas vid, vilket lett till att jag inte pratar om honom heller.
jag bad henne bli gudmor, men hon tackade nej, och trots att jag som sagt vet att hon är barnkär så visar hon inget som helst intresse för just honom, och det är klart att det svider.
på senare tid känns det som om hon återgått till livet hon hade för 10 år sen, med barhäng och bakfylla, och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det.
så, hur går man från vän till bekant utan att bli bitter?