• Oonah

Problem med amningen dagtid

Tänkte höra om någon har något bra tips här.

Min lille kille är tre månader, helammas och har alltid ätit bra och fort. Han har varit som en industripump!

Men senaste två veckorna har amningen dagtid varit en kamp.  Han ammar bra någon minut bara, men börjar sedan släppa, ta bröstet, släppa, ta bröstet, vända sig bort, titta sig omkring, ta bröstet, ibland sväljer han även massa luft när han blir så stimmig, och till sist slutar det med skrik och tårar. Det hjälper lite om jag skumpar honom samtidigt, då är det som att han kommer av sig och tar bröstet igen. Men det hjälper bara en stund. Ibland börjar han till och med gråta innan han ens hunnit ta bröstet.

Jag har provat: Amma i mörkt rum (funkar ej), liggamma (funkar ej), ha pappan bakom mig som distraherar (funkar lite grand), amma oftare/mer sällan (funkar ej).

På natten ammar han 2-3 gånger och äter massor, utan paus, i sin vanliga industripump-stil och somnar sedan direkt. 

• Svar på tråden Problem med amningen dagtid
  • Myran 08

Magknip efter nätternas industripump-stil? Prova att ge lite magmassage före och se om det fungerar. 

• nypnyp

Jag har haft typ samma problem, jag kom fram till att de va i samband med att dottern blev mer intresserad av omvärlden:) nu har jag med mig ersättning om vi inte är på välbekanta platser. Annars väntar jag tills hon blir riktigt hungrig. :) funkar för oss lycka till

• Minion

Alla mina fyra barn har haft en likadan period i runt samma ålder. Yngsta, som snart blir 4 mån är i den nu.

Min äldsta skrek och blev jätteledsen när jag försökte amma honom trots att han var hungrig, enda sättet att få i honom något var att amma när han somnat då han sög reflexmässigt efter att jag lirkat in bröstet i munnen på honom. Så funkar inget annat sätt kanske du kan testa att mata när han somnat, även dagtid då alltså?

• pigglet

Klistrar in mitt svar från en annan tråd, samma problem:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m67328418.html

Rent generellt kan man väl säga att vid 3 månader så "trilskas" många barn runt maten, vare sig de äter ersättning eller ammas. Många ammande mammor tror att mjölken sinar och slutar amma. Många som ger ersättning säger att barnet vägrar ersättning och börjar ge mat. (Grov generallisering.)

Så själva matstrulet låter alltså inte speciellt ovanligt. För en del funkar det att ge mat i ett mörkt, tyst rum. Andra vandrar runt samtidigt. En del barn kan äta om man ger dem "i sömnen". Man får prova sig fram, och härda ut.

• Oonah

Tack för alla svar! Jag har hunnit prova flera tips och trix och kommit fram till att stå upp och gunga fram och åter  faktiskt funkar. Helt oergonomiskt för ryggen på alla sätt och vis, men han äter och det är ju det som räknas.

Säkert är det bara en fas som ni säger - så snart kan jag kanske sätta mig igen. Solig

• FrökenW
    Oonah skrev 2012-11-04 21:22:18 följande:
    Tack för alla svar! Jag har hunnit prova flera tips och trix och kommit fram till att stå upp och gunga fram och åter  faktiskt funkar. Helt oergonomiskt för ryggen på alla sätt och vis, men han äter och det är ju det som räknas.

Säkert är det bara en fas som ni säger - så snart kan jag kanske sätta mig igen. Solig
    Snart.. =)

Min son är sån än.
    började på 3-månaders dagen. Idag är han snart 6.

Svar på tråden Problem med amningen dagtid