Sjukskriven-bli polisvolontär?
Hej!
Jag är en yrkesförare (buss) som är sjukskriven på grund av utmattningssyndrom/stress. Underliggande är ADHD och nu har jag "gått in i väggen". Jag är 100% sjukskriven just nu.
Jag bor ensam och har inga vänner i princip. Mina läkare och psykologer har rekommenderat mig att jag ska försöka vara så social som möjligt,ut och gå,vara bland folk etc. Nu fick jag veta av en bekant att Polisen söker volontärer.
Han är också Polisvolontär och jag tyckte att det vore intressant och ett tillfälle att komma ut och träffa lite folk tillsammans med andra och inte bara vara ensam hemma.
För att bli Polisvolontär ska man gå en utbildning som är på sammanlagt tre kvällar och vara ca 3 timmar/gång. Detta är allså ingen konkret "utbildning" utan mer som ett slags infomöte vad jag har förstått. Man får ingen behörighet eller liknande. Man BLIR alltså ingenting,man får information om hur man ska agerna på vissa uppdrag m.m. När man är klar med dessa tre möten får man nåt slags inlogg till Polisens sida där det står en del uppdrag som man kan medverka i som volontär. Det kan t.ex vara en fotbollsmatch där man står utanför arenan och visar folk vart de ska gå,en festival där man går runt och visar sig och pratar med folk och rapporterar eventuella brott till Polisen
Det är alltså helt idèellt och man får inget betalt för varken "utbildning" eller för att man är med på uppdrag.
Med tanke på mitt funktionshinder och sjukskrivning undrar jag nu-får jag vara med på detta utan att FK tycker att jag "fuskar" och då likagärna kan jobba?
Poängterar att man inte har något som helst tvång att delta i uppdragen och man väljer helt och hållet själv vad man vill vara med på.
Jag vill ju inte riskera något,jag vet inte ens om jag kommer att orka fullfölja dessa tre kvällar med infomöte. Jag vill bara veta om det är OK ifall jag väljer att göra detta?