• kickan89

Hjälp! Arbetsgivaren betalar inte ut lönen!

Vet inte om jag lägger tråden rätt nu...

Min sambo jobbar på ett stort företag som betalar ut lönerna den 20:e varje månad. Detta innebär alltså att hans lön skulle ha kommit fredagen den 19, för tio dagar sedan. På själva lönedagen fick de reda på att lönekontoret haft något problem som gjort att fel löner betalats ut till några av de anställda och min sambo var oturligt nog en av dem och fick bara en femhundring utbetalt. Vi trodde såklart att problemet skulle vara löst till början av veckan därpå eftersom det inte borde ta mer än tre bankdagar att få den rätta lönen utbetald men nu tio dagar senare har han fortfarande inte fått sin lön. När han ringer lönekontoret från han inga konkreta svar utan bara "det är påväg". Här om dagen sa de till och med "ring och fråga din bank istället för det kan vara där problemet ligger. Dubbelkolla med dem så att vi inte betalar ut dubbelt!" Som om det inte är DERAS jobb att kolla upp om de betalt ut lönen eller inte. Det var såklart inget problem med banken och ingen lön verkar vara på gång.

Vad gör man åt detta? Han är ju i behov av sin lön NU då vi har räkningar kvar att betala. Inte kan de väl ha rätt att "hålla lönen inne" såhär länge utan ränta eller någonting? Vart ska man vända sig? Han kan inte vänta hur länge som helst på denna månads lön och nu vågar vi ju inte heller lita på att nästa lön kommer som den ska om de har så stora problem att de fortfarande efter tio dagar inte lyckats få ut de löner som ska betalas ut. 

• Svar på tråden Hjälp! Arbetsgivaren betalar inte ut lönen!
  • nuharjagbytt

Har ni inga besparingar att "låna" av så räkningarna blir betalda iallafall? Det mest troliga är att de som svarar i telefon inte är samma som har hand om utbetalningarna. Det tar tid att gå igenom vilka som fått fel och betala ut resten. Att det tar tid att få ordning på detta är inte samma sak som att det kommer krångla nästa månad också.

• Improbabilis

tyvärr har en arbetsgivare inget verkligt ansvar för att betala ut lönen i tid. dvs det finns inga sanktioner.

inte heller finns det några sanktioner att ta till om om dom inte vill kolla utan överlåter det på den anställde.

man kan inte ens få skadestånd för att man måste låna pengar.

om dom har kollektivavtal kan det vara avtalsbrott men det är enbart en affär med facket. som inte får begära kompensation till medlemmen. bara till facket.

sorry! det blir att ligga på lönekontoret.

i den konversationen bör man naturligtvis låta stridslysten eftersom alla processer kostar pengar och man kan alltså verka som om man vill vara dyr och besvärlig.

• kickan89

Räkningar och så kan vi ju egentligen lösa. Vi får ju dra in på annat och leva lite snålt även om det känns trist just nu när dottern snart fyller och år och ska ha kalas och så vidare. Men jag tycker ändå att det är fruktansvärt dåligt att inte ge ut någon information och att det ska ta så lång tid att lösa problemet som jag kan tycka borde vara högsta prioritet för stunden eftersom att många drabbade är anställda. Nu har vi två inkomster och besparingar så vi går ju inte under men han hade ju lika gärna kunnat vara ensamstående och levt från lön till lön och då hade det ju varit förödande. 

Men det är alltså bara att bita ihop och hoppa spå att de behagar att skynda på en aning? Inget man kan "hota" med för att få lite fart på dem? Facket brukar det ta flera veckor att ens få tag i  så det känns inte lönt att dra in dem heller.

• kickan89
    Improbabilis skrev 2012-10-29 13:56:59 följande:
    tyvärr har en arbetsgivare inget verkligt ansvar för att betala ut lönen i tid. dvs det finns inga sanktioner.

inte heller finns det några sanktioner att ta till om om dom inte vill kolla utan överlåter det på den anställde.

om dom har kollektivavtal kan det vara avtalsbrott men det är enbart en affär med facket. som inte får begära kompensation till medlemmen. bara till facket.

i den konversationen bör man naturligtvis låta stridslysten eftersom alla processer kostar pengar och man kan alltså verka som om man vill vara dyr och besvärlig.
    Du menar alltså att de inte är skyldiga att betala ut lönen på utsatt datum? Datumet för lönen brukar väl stå i anställnings/löneavtal, finns det kryphål för det? Vet inte exakt hur hans avtal ser ut nu men på mina anställningar har det i alla fall stått ett datum i avtalet som både jag och arbetsgivaren skrivit under och jag har alltid utgått ifrån att det är något som enligt lag måste följas precis som att jag måste betala mina räkningar i tid för att slippa förseningsavgifter. 

Kan de alltså hålla lönen inne så länge de vill utan konsekvenser? Någon gräns måste väl ändå finnas, annars kan de ju strunta i att betala ut lönen "för alltid" och bara fortsätta hävda att den är sen och att de inte är skyldiga att betala ut den på utsatt tid? 
  • jassikan

Utbetalningsdag brukar främst vara reglerat i kollektivavtal.

Jag har inget minne av att utbetalningsdag har stått på mina anställningsavtal.
    Står ej på det jag har just nu.

Men jag undrar vad det är som spökar?! Hur står det till med företagets ekonomi?          

Det låter inte rimligt att det ska ta sådan tid att kolla kontoutdraget. Och har bankens körningar havererat på något sätt så borde de ju kunna säga det.

• Themis
    Improbabilis skrev 2012-10-29 13:56:59 följande:

Enligt mina kurser i arbetsrätt:

"Sanktionen" är att man som arbetstagare kan vända på klacken och gå efter ungefär en vecka (enligt de domar vi kollade på när jag läste). Kontraktet gäller inte längre då eftersom arbetsgivaren har brutit mot sin viktigaste förpliktelse, att betala lön för utfört arbete i tid. Du är då helt löst från ditt kontrakt inklusive sekretess- och konkurrensklausuler, och det spelar ingen roll om det är banken som har schabblat heller för ansvaret ligger på arbetsgivaren att få dina pengar in på konto.

De flesta företag är därför ganska måna om att inte utmana de anställda på den punkten (!). Om bolaget kursar så får man ersättning via statens lönegaranti upp till ett maxbelopp.

Läs själv ett exempel här:

lawline.se/answers/14114

Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • kickan89

Det är ett stort företag, Scania så det handlar inte om att pengar inte finns att betala ut till de anställda. De verkar bara inte göra något åt problemet :/

• dec2010

Jobbigt läge! Hos oss hade det varit förödande om samma sak hade hänt. Vilket det indirekt gjort flera månader för att akassan inte kommit igång o för att försäkringskassan strulat. Skönt att ni inte sitter i skiten tackvare detta iaf :).

Hoppas pengarna kommer snart!

På mina anställningar har det förövrigt också alltid stått ett datum som lönen senast ska betalas ut varje månad.

• Grappa
    kickan89 skrev 2012-10-29 14:02:00 följande:
    Räkningar och så kan vi ju egentligen lösa. Vi får ju dra in på annat och leva lite snålt även om det känns trist just nu när dottern snart fyller och år och ska ha kalas och så vidare. Men jag tycker ändå att det är fruktansvärt dåligt att inte ge ut någon information och att det ska ta så lång tid att lösa problemet som jag kan tycka borde vara högsta prioritet för stunden eftersom att många drabbade är anställda. Nu har vi två inkomster och besparingar så vi går ju inte under men han hade ju lika gärna kunnat vara ensamstående och levt från lön till lön och då hade det ju varit förödande. 

Men det är alltså bara att bita ihop och hoppa spå att de behagar att skynda på en aning? Inget man kan "hota" med för att få lite fart på dem? Facket brukar det ta flera veckor att ens få tag i  så det känns inte lönt att dra in dem heller.
    Avfärda inte facket innan ni testat.
  • PäronMumriken
    http://www.kronofogden.se/4.3d26852213302b621f7800011265.html 

Här kommer en länk som kan vara till hjälp
    "Om du inte fått ut din lön av en arbetsgivare i andra fall

Om din arbetsgivare har fått betalningssvårigheter och du inte fått ut din lön när du har rätt till den måste du själv snabbt överväga att ge in en konkursansökan till tingsrätten. Ta kontakt med tingsrätten för att få reda på hur du går till väga.

Gör så här först:

Försök i första hand att prata med arbetsgivaren, men var försiktig med gå med på att att vänta om arbetsgivaren försöker skjuta på utbetalningen. Det är viktigt att agera snabbt; den statliga lönegarantin ersätter bara under en begränsad tid. Om du är medlem i ett fackförbund bör du kontakta dem för att få hjälp. Om du inte kan betala dina skulder pga. den uteblivna lönen, ta kontakt med dem som du är skyldig pengar (t.ex. hyresvärd) och förklara situationen."

utdrag ur texten på sidan som jag länkade 

Svar på tråden Hjälp! Arbetsgivaren betalar inte ut lönen!