• baby10

tips på cupcake frosting utan florsocker?

jag är sugen på att göra cupcakes istället för tårta till sonens dop, men jag tycker att frostingen med en massa florsocker är alldeles för söt och inte alls god, så jag undrar om någon har ett bra recept som inte är så sött?

• Svar på tråden tips på cupcake frosting utan florsocker?
  • baby10
    Karro94 skrev 2012-10-29 18:14:07 följande:
    Philadelphiaost? Eller mörk choklad? :)

men man måste ju smaksätta philadelfian med något som ine är för rinnigt då eller, för det är väl därför man har florsocker för att få lit "stadga" i frostingen? chokladen måste man väl smälta på ngt vis med? jag vill gärna ha frosting som man kan spritsa ut så den måste ju vara rätt hård...men det kanske är kört då för mig att det är dom slibbiga som gäller då?
  • Donum

Philadelphiaost + smält vit choklad. Jag brukar ha mer philadelphiaost än vit choklad eftersom jag gillar när det inte är så sött, men originalreceptet är hälften/hälften.  

• myt
    Donum skrev 2012-10-29 20:41:03 följande:
    Philadelphiaost + smält vit choklad. Jag brukar ha mer philadelphiaost än vit choklad eftersom jag gillar när det inte är så sött, men originalreceptet är hälften/hälften.  
    Great minds think alike!
  • Imaan

Fluff! Smält valfritt godis ihop med grädde. Låt svalna i kyl över natten. Vispa därefter.

• Donum
    myt skrev 2012-10-29 20:44:35 följande:
    Great minds think alike!
    Yes, men, som sagt, gillar man inte för sött så mer philadelphiaost och mindre vit choklad. :)
  • Donum
    Imaan skrev 2012-10-29 20:45:56 följande:
    Fluff! Smält valfritt godis ihop med grädde. Låt svalna i kyl över natten. Vispa därefter.
    Tycker inte att fluff håller formen så bra. 
  • Imaan
    Donum skrev 2012-10-29 20:51:30 följande:

Man får vispa den hårt så håller den
  • Donum
    Imaan skrev 2012-10-29 21:11:35 följande:

Man får vispa den hårt så håller den
    Inte i närheten så bra som frosting med philadelphiaost. 
  • baby10

tack för tipsen jag ska pova att göra med philadelfiasost :)

• Imaan
    Donum skrev 2012-10-29 21:14:58 följande:
    Inte i närheten så bra som frosting med philadelphiaost. 

Wow vad anti-fluff
  • Donum
    Imaan skrev 2012-10-30 08:23:48 följande:

Wow vad anti-fluff
    Nejdå, var sak har sin plats bara. Fluff är jättebra som fyllning t ex. 
  • Parcae
    Donum skrev 2012-10-29 20:51:30 följande:
    Man får anpassa receptet bara.

TS,
    det finns ju Swiss meringue också, antingen att göra som "vanlig" frosting eller som smörkräm.
  • baby10
    Parcae skrev 2012-10-31 21:42:01 följande:
    Man får anpassa receptet bara. TS, det finns ju Swiss meringue också, antingen att göra som "vanlig" frosting eller som smörkräm.

Vad är swiss meringue?
  • Parcae
    baby10 skrev 2012-11-01 08:07:08 följande:

Vad är swiss meringue?
    En marängfrosting som går att smaksätta med det mesta. Blir mjuk och fluffig. Tillsätter man smör blir det en smörkräm och den håller formen lite bättre. De flesta recept har väldigt mycket smör i men det går alldeles utmärkt att minska på mängden och ändå kunna spritsa fint.

Googla SMBC för recept.
Svar på tråden tips på cupcake frosting utan florsocker?