• Anonym (Hjälp!!!)

Hjälp! Smärta, kan jag kombinera tradolan med citodon?

Så här är det! Jag har tappat en fyllning i en tand och nu ilar det och kommer i vågor. Började kräkas av smärta och fick åka till akuten. Där skrattar de åt mig och säger att jag får vänta till i morgon och gå till tandläkaren (finns ingen akuttandläkare i mitt landsting) Jag fick även en magnecyl. Jag började gråta, jag är ingen känslig person och tål smärta väldigt bra men detta är hemskt och jag har så ont att tårarna bara rinner.

Jag har starkare smärtlindring hemma (som jag fått utskrivet förut mot smärta men aldrig tagit för att jag inte tyckt att det behövs. Det jag har hemma är tradolan och citodon. Jag har tagit två cirodon för ca en timme sedan är ganska så yr i huvudet av dem men smärtan är fortfarande vidrig. Har även tradolan. Kan jag ta en sån också nu när jag tagit citodon. Jag vet att man inte ska blanda men jag gör vad som helst nu jag är desperat. Så när jag undrar om jag kan blanda så undrar jag om jag kommer dö om jag blandar dem eller vad som händer?  Jag står inte ut med smärtan!!!    

• Svar på tråden Hjälp! Smärta, kan jag kombinera tradolan med citodon?
  • Anonym

om ja inte minns fel så tar dom ut varandra? Är ingen fara att käka en tradolan om du stoppat i dig 2 st citodon. Men om du är orolig så föreslår jag att du tar en titt på flashback under opiaterdelen, där borde du få svar så det räcker :)

• Annika i Gbg

Eftersom bägge innehåller opiater ska man nog inte blanda. Ta citodon i maxdos (2 tabl fyra ggr per dygn), det räcker nog. Problemet var väl att du hade så ont innan, men ta två till innan du lägger dig även om det inte gått sex timmar och därefter var sjätte timme. Skippa Tradolan tycker jag. Hoppas du får sova lite inatt.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Anonym (Sjuksyrra)

NEJ!
    Däremot kandu ta panodil ihop med tradolan ELLER citodon.
    Har du så ont, ring akuttandläkaren.
    Har du xylocaingel hemma, ta på det.

(och jag är sjuksköterska.. )

• Anonym

Usch, tandvärk är ingen höjdare. Men det kommer inte bli bättre med tradolanen. Det bästa tips jag kan ge är att jämna upp citodonen med ipren eller voltaren. Dom jobbar bra tillsammans.
    Du får nog ge det några timmar innan det blir bättre.

Fick det rådet när jag var på akuten för tandvärk. Dock skrev dom ut citodon till mig då. Men det har du ju redan hemma.

Men 2 citodon och 1 ipren eller voltaren hjälper! Men det kan ta en stund innan det hjälper, se bara till att inte göra uppehåll mellan tabletterna. Alltså ta dom var 6:e-8:e timma. Annars kommer det dröja innan det hjälper nästa gång med.     

• Annika i Gbg
    Anonym (Sjuksyrra) skrev 2012-10-29 19:57:31 följande:
    NEJ!
    Däremot kandu ta panodil ihop med tradolan ELLER citodon.
    Har du så ont, ring akuttandläkaren.
    Har du xylocaingel hemma, ta på det.

(och jag är sjuksköterska.. )
    Nu vet jag inte om jag misstolkar dig men man ska inte ta paracetamol (typ alvedon/panodil) ihop med citodon eftersom det redan finns i den. Men det kanske inte var så du menade.  
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • nozpa
    Annika i Gbg skrev 2012-10-29 20:03:09 följande:
    Nu vet jag inte om jag misstolkar dig men man ska inte ta paracetamol (typ alvedon/panodil) ihop med citodon eftersom det redan finns i den. Men det kanske inte var så du menade.  

Nä det ska man verkligen inte. Man ska ta något antiinflammatoriskt. typ ipren.
  • Anonym (Sjuksyrra)
    Annika i Gbg skrev 2012-10-29 20:03:09 följande:

Sant. Ts hade tagit tradolan va? Det är det man ska (bör) kombinera.
    Om man nu ska kombinera ALLS utan att fått råd av läkare.
  • Anonym (Hjälp!!!)

Jag kan väll inte blanda citodon och panodil heller?! Så mycket vet jag iaf...

Jag har tagit två citodon men jag får inte udden av smärtan. Jag är beredd att kombinera vad som helst så länge jag inte dör av det Men tradolan är ju inte paracetamol så tänkte att det kanske går att kombinera med citodon... Tog en Ipren ihop med citodonen. Har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen och bara gråter *desperat*

• Anonym
    Anonym (Hjälp!!!) skrev 2012-10-29 20:11:13 följande:
    Jag kan väll inte blanda citodon och panodil heller?! Så mycket vet jag iaf...

Jag har tagit två citodon men jag får inte udden av smärtan. Jag är beredd att kombinera vad som helst så länge jag inte dör av det Men tradolan är ju inte paracetamol så tänkte att det kanske går att kombinera med citodon... Tog en Ipren ihop med citodonen. Har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen och bara gråter *desperat*

Sitt upp, ligg inte ner. Försök att kyla ner. Absolut inte värme (om det nu är någon inflammation också). Man blir nästan helt galen. Orkar inte tänka, prata eller något. Bara sitt rakt upp o ner. Det kommer att släppa jag lovar. Men det känns inte som det just nu bara.
  • Anonym (Hjälp!!!)

Ja men det är väll klart jag fattar att jag inte bör kombinera läkemedel utan läkarordination. Jag har redan varit på akuten och jag får ingen hjälp där. De sa att det var synd och att de förstår hur ont jag har men jag får stå ut till i morgon bitti och ringa tandläkaren. Men jag står inte ut med smärtan! Det gör för ont Det finns ingen akuttandvård här

Svar på tråden Hjälp! Smärta, kan jag kombinera tradolan med citodon?