• Anonym (Cancer?)

Knöl i tandköttet. Cancertumör?

För en vecka sedan upptäckte jag en knöl på insidan av tandköttet i undre käken. Den är runt och cirka 5x5mm.
    Det är ingen varböld eller så för den är stenhård. Har försökt klämma på den men inget händer. Ska ringa vårdcentralen i morgon men undrar om någon varit med om detta?

Oroar mig som tusan för att det är en cancerknöl

• Svar på tråden Knöl i tandköttet. Cancertumör?
  • Anonym (Tandhygienisten)

Kan du försöka beskriva lite mer vart den sitter? Nära tänderna eller nere i munbotten, eller nånstans mittemellan? Sitter den vid framtänderna eller kindtänderna?
    Det finns ganska många naturliga knölar i munnen. Dels salivutförsgångar som sitter under tungan. Dels benutskott och åsar som sitter på käkbenet. 
    Sen är det nog så att det är tandläkaren du ska ringa och inte vårdcentralen. 

• Pastell

Man har massa knölar i munnen lite varstans, som är naturliga. Det är inte en sådan knöl du bara inte tänkt på tidigare? Sedan som ovan skrev är det tandläkaren du ska ringa till och inte VC.

• Anonym (Cancer?)
    Anonym (Tandhygienisten) skrev 2012-10-29 19:55:49 följande:
    Kan du försöka beskriva lite mer vart den sitter? Nära tänderna eller nere i munbotten, eller nånstans mittemellan? Sitter den vid framtänderna eller kindtänderna?
    Det finns ganska många naturliga knölar i munnen. Dels salivutförsgångar som sitter under tungan. Dels benutskott och åsar som sitter på käkbenet. 
    Sen är det nog så att det är tandläkaren du ska ringa och inte vårdcentralen. 
    Vänta en sekund ska du få en bild.
  • Pastell

Det där är väll en naturlig knöl.

• Anonym (Cancer?)
    Pastell skrev 2012-10-29 20:05:45 följande:
    Det där är väll en naturlig knöl.
    Den har inte varit där förut.. Det är jag säker på.
  • Anonym (Tandhygienisten)

I mina ögon ser det helt normalt ut, jag är dock inte tandläkare och får inte ställa diagnos på sånt. Jag tycker det ser ut att sitta på käkbenet och då rör det sig förmodligen om ett normalt benutskott. Jag tror inte du behöver oroa dig, men boka en tid för att kolla upp det ändå för säkerhets skull.

• Anonym (Cancer?)
    Anonym (Tandhygienisten) skrev 2012-10-29 20:09:37 följande:
    I mina ögon ser det helt normalt ut, jag är dock inte tandläkare och får inte ställa diagnos på sånt. Jag tycker det ser ut att sitta på käkbenet och då rör det sig förmodligen om ett normalt benutskott. Jag tror inte du behöver oroa dig, men boka en tid för att kolla upp det ändå för säkerhets skull.
    Okej. Tack i alla fall för att du svarade :) Ska boka tid hos tandläkare :)
  • Apopan

Varför skulle det vara cancer?
    Gör den ont? Tandköttsinflammation är nämligen min spontana tanke, och att du fått en ficka med var tack vare den.

• Anonym (Cancer?)
    Apopan skrev 2012-10-29 20:12:50 följande:
    Varför skulle det vara cancer?
    Gör den ont? Tandköttsinflammation är nämligen min spontana tanke, och att du fått en ficka med var tack vare den.
    För att jag är cancernojig. Haha.. Usch!

Fast var är det inte. Jag har klämt och tryckt. Den är hård som sten. Gör inte ont.
  • Apopan

Ts: Hoppas du blir lugnare nu när ingen verkar tro att det är det då :)

Ah, men de kan vara rätt hårda, hade en en gång ovanför en visdomstand. Men den ömmade å andra sidan.

Hoppas det löser sig, och sluta noja! ;)

• Anonym (jaget)

Jag har en precis likadan! Vad var det för nåt?

• OliviaP

Det ser ut som ett benutskott. Cancer i munhålan ser inte ut så! / tandhygienist.

• Anonym (jaget)

Nej, cancer tror jag väl inte att det är, men det är inte ben heller, den här kom nyligen och är liksom rätt svullen och spänd. Trodde det kunde vara någon slags inflammation, men den gör inte ont... Får väl vänta på att den går tillbaka bara.

Svar på tråden Knöl i tandköttet. Cancertumör?