• vägentilltre

Hur stor är chansen att vi kommer lyckas med första IVF:en??

Imorgon är det mitt/ vårt först äggplock. Jag har så många tankar om hur det kommer gå, och även om jag inte borde sitter jag och läser om det i olika bloggar. Får en känsla av att det inte är särskilt många som klarar det på första försöket!? 
    Jag 23 år har PCO och min sambo 24 år har dålig kvalitet på sperman och dålig framkomlighet så vi ska göra det med hjälp av icsi och självklart håller jag tummarna. Man hur stor är egentligen chansen att detta kommer lyckas på första försöket?! 

• Svar på tråden Hur stor är chansen att vi kommer lyckas med första IVF:en??
  • Maybe

ca 20% skulle jag tippa på.
    håller tummarna att ni tillhör de 20% som lyckas på första =)  

• enäggs81

Beror ju på eran kvalité ni kommer få på äggen efter befruktningen. Jag lyckades på 1:à försöket när jag var 23 år. Ni har en mycket bra ålder för IVF. Mer chans ju yngre man är. Det är individuellt hur många procent chans man har per försök. Man kan inte säga 20% för alla. En del lyckas varje gång dom gör IVF. En del lyckas aldrig. Men med eran ålder talar mycket för att ni förr eller senare kommer bli föräldrar

• Maybe

Det varierar säkert lite på vad problemet är, ålder osv och många läkare vill inte ens säga att det är 20-30% tex utan säger istället att det är 75% att lyckas på 3 försök.
    Det är väldigt olika. Det bästa är nog om man själv frågar sin egna läkare.

Vi fick iallafall veta ca 20% och att chanserna ökar ganska rejält vid andra försöket.
    Vi ska göra vårt andra försök om en månad då vårt första nyligen misslyckats.     

• Mary13

Jag är 26 år och är inne på mitt tredje ägg just nu. Jag hade problem med mina äggledare och vi genomförde en "vanlig" IVF.

1 ägget ville inte ens fästa, 2 ägget blev en graviditet men fick tyvärr veta i v.9 att den hade dött i v.6. Men nu sitter jag har med ägg nr 3 och går in i vecka 6 imorgon. Är väldigt nervös men vi håller tummarna, ska gå på VUL om 3 veckor.

Vet inte vad det innebär med icsi men räkna inte med att det kommer att funka på första ägget, det är sällan det gör det.

• Shibby 78

Var 32 år då vi gjorde vår första ivf pga att jag inte har några äggledare kvar efter två utomkvedshavandeskap. Mannens simmare var fina så det var hos mig "felet" låg.
    Fick ut 7 ägg varav alla klarade sig till dag 5. Fick ett tillbaka som blev en liten Alice och precis fyllt 1 år. De andra äggen skulle frysas men de klarade sig inte så långt.

Lycka till TS och  hoppas ni snart får ert plus!

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11 ~
  • Milly79

Jag har gjort 2 Ivf och var över 30 bägge gångerna och det funkade direkt på första försöken. Nu har vi en 2-åring och en som kommer snart. Hur stor chans man har beror helt på vilket fel paret har. Hormonella fel, att embryot inte fäster är svårare att lyckas med än om man har stopp i äggledare, slö spermier osv. Lycka till!

• Kenize

Är gravid i v 23 efter vår första ivf, båda 31 år och oförklarligt barnlösa. På vår klinik sa de att ca 29% av påbörjade behandlingar ledde till födda barn. Sen går det givetvis inte att säga exakt vad för chans ett individuellt par har, men det kan ändå vara skönt att ha ett ungefärligt genomsnittstal när tankarna flyger. Det tyckte jag iaf. Önskar er superlycka till! 

• Rosen 76

Har precis gjort ÄP för 8 gången och inte ännu fått plus så det kan också ta tid tyvärr...
    Stort lycka till, det kan lyckas för dig första gången!

Svar på tråden Hur stor är chansen att vi kommer lyckas med första IVF:en??