• fubar

    Jag är frimurare. Frågor på det?

    Som rubriken anger så är jag frimurare (av nionde graden) jag svarar på ev frågor ni kan ha om frimureriet.

  • Svar på tråden Jag är frimurare. Frågor på det?
  • HannaS86

    Jag har sett en dokumentär om frimurarorden (kommer inte ihåg vad den heter) där man fick se några av ritualerna alt. att det beskrevs vad de handlade om. Jag som ateist kände att jag upplevde några av de få ritualer man fick se som ganska löjliga. Anser du att alla de ritualer du genomgått för att komma till din grad varit givande? Nödvändiga?

  • Ramborg

    Visste inte att de fortfarande finns. Känns så gammeldags.

    Vad är syftet med frimurarna? Är det som Rotary fast med hemliga handslag? Hur ofta träffas ni och vad gör ni på mötena?


    42.
  • SHAKAWKAW

    Varför måste ni vara så förbannat hemliga hela tiden?

    Jag går förbi Frimurarnas hus (klubb?) varje dag och jag vill veta vad ni håller på med där inne.

  • fubar
    HannaS86 skrev 2012-10-29 22:47:11 följande:
    Jag har sett en dokumentär om frimurarorden (kommer inte ihåg vad den heter) där man fick se några av ritualerna alt. att det beskrevs vad de handlade om. Jag som ateist kände att jag upplevde några av de få ritualer man fick se som ganska löjliga. Anser du att alla de ritualer du genomgått för att komma till din grad varit givande? Nödvändiga?
    Det är en pedagogisk resa. Vissa saker tar man till sig  - andra inte. Så några grader har varit jättegivande för min del, . Ibland brukar man diskutera med bröder av samma grad vilka grader de tycker varit mest givande, och det varierar mycket.

    Löjliga? kanske, särskilt om man plockar bort sammanhanget så kan det nog verka löjligt. Det blir ungefär som att se en musikvideo utan musik.
  • fubar
    Ramborg skrev 2012-10-29 23:14:14 följande:
    Visste inte att de fortfarande finns. Känns så gammeldags.

    Vad är syftet med frimurarna? Är det som Rotary fast med hemliga handslag? Hur ofta träffas ni och vad gör ni på mötena?
    Personlig utveckling i kristen kontext (kristen kontext gäller endast Sverige, Finland, Norge, Danmark och Norra Tyskland) och barmhärtighetsarbete. 

    Med nionde graden kan jag gå på loge praktiskt taget varje vardag om jag bor t ex i sth. Bor man på en mindre ort där det finns en loge eller brödraförening kan det variera från en gång i månaden till flera ggr i veckan.

    I logen genomför man en ritual som går ut på att ta in någon utifrån/ upphöja någon till högre grad. Sedan är det en gemensam måltid.

    Jag har inte koll på Rotary. 
  • fubar
    SHAKAWKAW skrev 2012-10-29 23:30:24 följande:
    Varför måste ni vara så förbannat hemliga hela tiden?

    Jag går förbi Frimurarnas hus (klubb?) varje dag och jag vill veta vad ni håller på med där inne.
    Det enda som är hemligt är ritualerna och det av pedagogiska skäl. Effekten av ritualerna, som ska verka personlighets utvecklande, blir större om man inte vet vad som kommer hända. Allt annat är öppet i frimureriet. Tex så finns det en matrikel över alla medlemmar. Finns nog på ditt närmsta bibliotek eller så kan du kontakta logen så kan de bistå dig.

    De flesta loger i Sverige brukar ha öppet hus en eller några ggr/ år för att visa nyfikna hur det ser ut på insidan. Dessa tillfällen brukar annonseras i tidningar. 
  • fubar
    Lilia skrev 2012-10-30 12:42:44 följande:
    Vad anser du om att kvinnor inte är välkomna där?
    1. Att det är skönt för min fru att veta att jag inte träffar några kvinnor när jag går på loge.
    2. Det finns motsvarande kvinnliga ordnar, där män inte är välkomna, t ex Mariorna. 
  • SHAKAWKAW
    fubar skrev 2012-10-30 12:45:10 följande:
    Det enda som är hemligt är ritualerna och det av pedagogiska skäl. Effekten av ritualerna, som ska verka personlighets utvecklande, blir större om man inte vet vad som kommer hända. Allt annat är öppet i frimureriet. Tex så finns det en matrikel över alla medlemmar. Finns nog på ditt närmsta bibliotek eller så kan du kontakta logen så kan de bistå dig.

    De flesta loger i Sverige brukar ha öppet hus en eller några ggr/ år för att visa nyfikna hur det ser ut på insidan. Dessa tillfällen brukar annonseras i tidningar. 
    Tack för svar!

    Ska hålla utkik efter öppet hus i min stad. Skulle vara intressant.
  • hernameispekka

    Är du ensam i din släkt att vara frimurare?

    Gör ni några speciella resor med er "grupp"?

    Vad tycker du om "vanliga" kyrkor?

    Hur gammal måste man vara för att vara med?

    Har ni någon systergrupp? Alltså en grupp med kvinnor som är typ eran motsvarighet? 

Svar på tråden Jag är frimurare. Frågor på det?