• Whitetrash86

    Varför är det så stor skillnad på husdjurs tillsynen?

    Vill börja med att poängtera att detta ENBART är en tanke som slagit mig och jag är inte helt 100 på exakta regler.

    Men varför är det så stor skillnad på husdjurs tillsynen?

    Tex.
    Jag har 2 katter, dessa katter behöver bara ha tillgång till mat, vatten och en ren kattlåda. Sen behöver jag bara se till dom 1 gång om dagen för att se att dom fortfarande lever.. mer eller mindre.
    Jag kan även lämna dom i 2 hela dagar så länge dom har mat, vatten och kattsand så att det räcker. Därefter är man tvungen att komma hem, men kan kan lika gärna börja om med detta från början, fylla på vatten, mat osv och dra iväg igen...

    Jag har även en hund, förutom det självklara som mat och vatten, så behöver denna rastas ca var 4e timme. Han får absolut inte lämna en hund ensam längre än 4 timmar om dagen, den behöver alltså 20 timmars tillsyn om dagen. 

    När jag hade hästar så var det ungefär samma regler som med katterna. Tillgång till mat och vatten. Mocka 1 gång om dagen om dom stod inne. Var dom ute på sommaren så behövde man bara åka ut 1 gång om dagen för att se att dom levde och att vatten pumpen till badkaret fungerade.
    Jobbade med mjölkkor ett par år och samma regler gällde där som med hästarna.

    Hade en vän med reptil (nu kanske inte den vännen var den bästa för att ta hand om en reptil men) denne märkte inte av att djuret hade gått och gömt sig i sin håla och dött fören 3 dagar senare för att den inte kom fram för att äta middagen som lades fram.

    Hur det är med andra djur vet jag inte.  Men anledningen till att jag kom och tänka på detta var just detta med HUND. Varför behöver en hund så mycket mer tillsyn? Är det för att det är ett flockdjur? Räcker det då inte med att skaffa en till hund, varför måste flocken bestå av en människa? Rastningen.. en tillräckligt stor hundgård? eller varför inte bara komma hem var 4e timme och gå ut i 10 min?
    Är det för att en hund är en hund och "förmänskligad"?

    Ja, varför är det så stor skillnad från husdjur till husdjur? Eller räknas inte vissa djur som husdjur trots att dom är det?

    Som sagt, detta är bara en TANKE som slagit mig nu och jag håller mig självklart till regler och har mycket god tillsyn på mina djur! ger dom allt dom behöver och vill ha och mer därtill. 

  • Svar på tråden Varför är det så stor skillnad på husdjurs tillsynen?
  • Whitetrash86
    felicityporter skrev 2012-10-31 14:08:46 följande:
    Katter skall enligt lag ha tillsyn 2 ggr/dag.
    wow, hela 2 ggr om dagen, till skillnad från en hund som ska ses till i 20 timmar. Fortfarande enorm skillnad.
    Winterfell skrev 2012-10-31 14:14:23 följande:
    Prova att lämna en hund 2 dagar får du se...
    tja, om den har mat och vatten och en hundgård där den kan göra allt, kanske även tillsammans med en hund till så går det alldeles utmärkt att lämna en hund i 2 dagar. Görs i många länder kan jag säga dig...
  • Majsan70

    Det är olika arter med olika behov helt enkelt. En häst skall ju aldrig stå ensam. De skall vara utomhus ett antal timmar varje dag och måste äta ett antal ggr varje dag för att må bra.
    En katt klarar sig med mat o låda även om det inte är nåt roligt liv.
    Hundar har behov av rastning, aktivering och sällskap
    Ja listan kan göras lång på de olika behoven som styr vilka regler som gäller.

    Olika arter är olika präglade på människan..eller inte präglade alls o det avgör ju även det.

  • PolyPond

    Lite beror det väl på synen vi har på djuret i samhället också. I somliga länder går hundar lösa som katter på gatorna, till synes herrelösa, trots att de har hem.

  • Whitetrash86
    PolyPond skrev 2012-11-03 22:25:08 följande:
    Lite beror det väl på synen vi har på djuret i samhället också. I somliga länder går hundar lösa som katter på gatorna, till synes herrelösa, trots att de har hem.
    jo det är ju lite så jag tänk här..
  • U never saw me

    Hundar är ju flockdjur, men det finns väl ingen lag som säger att de måste ha mänskligt sällskap ett visst antal timmar per dag? Att de inte ska lämnas ensamma mer än ett par timmar är ju en sak, men om de har en annan hund som sällskap så borde det gå lika bra som mänskligt sällskap. Så länge de får rastas som de ska såklart.

  • Whitetrash86
    U never saw me skrev 2012-11-03 23:19:05 följande:
    Hundar är ju flockdjur, men det finns väl ingen lag som säger att de måste ha mänskligt sällskap ett visst antal timmar per dag? Att de inte ska lämnas ensamma mer än ett par timmar är ju en sak, men om de har en annan hund som sällskap så borde det gå lika bra som mänskligt sällskap. Så länge de får rastas som de ska såklart.
    ja men precis, lite så jag tänker.. vem är det som bestämt att det är just är en människa som är det bästa för tex en hund?
Svar på tråden Varför är det så stor skillnad på husdjurs tillsynen?