• Anonym (Student)

Föräldrapenning mellan studier?

Om jag arbetade tills jag började studera heltid, är då min sgi skyddad? Kan jag ta ut föräldradagar mellan terminerna vid jul, om jag inte samtidigt får studiemedel? 

• Svar på tråden Föräldrapenning mellan studier?
  • Försäkringskassan

Hej.

Om du studerar med studiebidrag eller studerar inom eget yrkesområde så ska du skydda din tidigare inkomst.

Du har möjlighet att ta ut föräldrapenning mellan terminerna så länge som du är med barnet.

Hälsningar
    Johanna, handläggare 

• Anonym (Student)

Vad menas med "så ska du skydda din tidigare inkomst"? Att jag aktivt måste göra något eller att den skyddas automatiskt? Jag kollade efter och det ser ut som att vi får studiebidrag över jul och nyår fast vi inte har lektioner. Då måste jag väl avstå från studiebidraget för att kunna ta ut föräldradagar? (Grundförutsättningen att jag är med barnet är såklart uppfyllt)

• Försäkringskassan

Hej!

Om du hade en inkomst baserad på arbete innan du började att studera, så skyddar du den om du t ex studerar med studiemedel från CSN.
    Det är den inkomsten som din föräldrapenning baseras på.

Du kan ansöka om föräldrapenning under juluppehållet trots att du är berättigad till studiemedel, huvudkravet är att du är tillsammans med barnet.

Hälsningar
    Molly, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning mellan studier?