• Jodyanna

orolig :-(

Är i v 23 och har sjukt ont i magen. Känns mycket värre än mensvärk och haft det nu sen i fredags. Någon som haft liknande som kan lugna ner mig lite...

• Svar på tråden orolig :-(
  • Minza83
    Jodyanna skrev 2012-10-29 23:06:51 följande:
    Är i v 23 och har sjukt ont i magen. Känns mycket värre än mensvärk och haft det nu sen i fredags. Någon som haft liknande som kan lugna ner mig lite...
    men ring förlossningen NU. finns inget att vänta på! kram!
  • icy

Gravid vecka 23

Din livmoders översta del finns nu c:a 3 cm ovanför din navel. Din totala viktuppgång ligger förmodligen omkring 7 kg .

Du kan får s.k. Braxton-Hicks kontraktioner vid den här tiden. Dessa sammandragningar kommer inte regelbundet och bör inte kännas smärtsamma. De är till för att förbereda din kropp inför förlossningen, och kommer att öka i styrka allteftersom graviditet fortlöper.

Du kan kanske känna sammandragningarna om du lägger din hand på magen. Bebisen kan förmodligen känna hur livmodern mjukt klämmer och masserar den, men det skadar inte bebisen så det finns ingen anledning till oro.

Fet fisk kan vara nyttigt för bebisens utveckling och det finns tecken som tyder på att kvinnor som har fet fisk i sin kost föder barn med en bättre utveckling av synen, enligt en studie från universitetet i Bristol.

• Jodyanna

Sammandragning är de inte då jag har det då och då och de gör ont ont...men nu gör de riktigt ont...får som magknip känns som när man är magsjuk typ.. Får ringa sjukvårdsrådgivning och fråga..

• Southern Belle

Om du är orolig tycker jag att du ska kontakta din bm/sjukvården för att utesluta att det är något som är fel. Det behöver inte alls vara nåt som är galet, att vara gravid kan göra ordenligt ont! Man kan känna växtvärk från livmodern i perioderr under hela graviditeten och inte bara i början som många tror. Man kan även ha smärtsamma förvärkar. Livmodern tränar inför förlossningen. En del känner inte så mycket av dessa förvärkar medan andra känner av dem desto mer. Oftast är det ingen fara även om de är smärtsamma men ibland kan de påverka livmodertappen så det är bra att nämna för sin bm att man har smärtsamma förvärkar. Man kan också känna smärta från vävnaderna runtomkring livmodern. Den hänger i ligament som sitter fast runt om i buken och det kan dra och molvärka en hel del! Man kan också få nerver ikläm (även om det vanligtvis kommer lite längre fram i graviditeten) som kan göra väldigt ont! 

Det finns som sagt mycket som kan göra ont men det kan vara skönt att prata med/bli undersökt av en expert så tveka inte att kolla upp vad det är du känner! 

Lycka till!  

• Jodyanna

Tack för era snabba svar. Pratade nyss med förlossningen. Dom sa att jag ska vila ett tag och blir de värre och gör ondare och att jag får sammandragningar så ska vi åka in. Men har inga sammandrabbningar..så ska ta det lugnt och ta alvedon och hoppas på att de släpper snart. Förmodligen är de tarmarna som gör ont..men de är så svårt att känna skillnad tycker jag..

Svar på tråden orolig :-(