• weasley

Förstår ingenting

Tänkte att jag slänger in ett inlägg här och se om någon vet. Jag har ingen större koll på varken akassa, föräldrapenning och sjukskrivning alls, känner mig bara ganska uppgiven.

Jag är gravid i vecka 22 och jobbar 14 timmar i veckan som livsmedelsdemonstratör. Utöver detta tar jag på mig pass inom äldrevården när jag känner att jag orkar och sådär (blir kanske i snitt ett i veckan, är ju inte alltid man behövs). 
    Jag är även inskriven i arbetsförmedlingen och får alltså ut lite pengar från jobb och utvecklingsgarantin (runt 2000 i månaden för de dagar jag inte jobbar) söker så klart jobb också. Så sammanlagt på en månad brukar jag få ut ungefär 5000-7000+pengarna från jobb och utvecklingsgarantin.

Nu är det tyvärr så att jag börjar få foglossning och har jävligt ont efter ett arbetspass. Mitt demojobb får jag ingen sjuklön ifrån, om jag måste stanna hemma så får jag helt enkelt inga pengar. Inom äldrevården tar jag bara på mig när jag känner att kroppen orkar, vilket inte är så ofta som man kan önska eftersom att många pass är på tok för långa.

Detta leder alltså till att jag får mindre och mindre pengar, vad har jag egentligen för alternativ om jag inte klarar att jobba stående så mycket mer? Kan jag bli sjukskriven, och om jag blir det; får jag ens ut några pengar att tala om? Hur funkar det med akassa? Jag betalar medlemskap i Unionen varje månad.

Är väldigt tacksam för svar! 

• Svar på tråden Förstår ingenting
  • Bexi

Om jag var du skulle jag ringa F-kassan och Unionen och kolla vad de säger. För några år sedan pluggade jag och blev sjukskriven utan att ha SGI och då var det bara att ansöka om socialbidrag. A-kassa fick jag inte, eftersom jag var sjukskriven och inte kunde söka jobb.

• weasley

Men som jag förstår det så får man pengar från försäkringskassan om man är sjukskriven och arbetslös också, är det någon som kan bekräfta detta? Jag menar, jag lever på typ 8000/månad idag, behöver inga monstersummor för att överleva. Däremot behöver jag försäkra mig om att jag har råd med mat och hyra om jag inte kan jobba mer.
    Socialbidrag får jag inte, även om min sambo bara tjänar 9000/månad. Det ska tydligen räcka. 

Svar på tråden Förstår ingenting