• Sophiebysophie

Nintendo 3ds XL till 4åring? någon som har den?

Hej

Jag funderar på att skaffa ett Nintendo 3ds XL till våran son som fyller 4 år i födelsedagspresent. 
    Han är väldigt tekniskt lagd och tycker om att spela på våran ipad och dator vi har hemma. Givetvis spelar han inte massor, utan det är bestämd tid som gäller och vi är ofta med honom.

Tror ni han är för liten för att hantera ett sådant spel? han sköter som sagt ipaden och fixar ganska avancerade spel på den och bläddrar fram i menyer osv själv, likadant på datorn.

Någon som köpt det till sina barn i den åldern? tycker dom det är roligt? eller tröttnar dom fort? pojken är lite tyvärr sån att när han spelar på ipaden så tröttnar han väldigt fort på spelen. men jag kan hålla med, att dom är inte så roliga och ombytliga själva banorna osv. det är annat med super mario o sådant som jag tänkt att han ska få spela i så fall.

tacksam för tips o råd.  

• Svar på tråden Nintendo 3ds XL till 4åring? någon som har den?
  • cloudberry79

Vi gav sonen ett DS när han fyllde fyra. Den har varit toppen vid resor och liknande, men det är en ömtålig leksak som lätt går sönder. Man måste sätta in spelen åt rätt håll, laddarkontakten likaså. Lederna mellan över- och underdelen försvagas fort. Sonens DS funkar förvisso fortfarande, men är mycket slitet efter bara ett år

(M)amma
  • niky40

Vilka spel har ni till 4åringarna?

• cloudberry79

Lego Star Wars, Happy Feet, Mario Kart och Super Mario world har vi. Favoriterna är Star Wars och Super Mario World.

(M)amma
  • FredrikAndersson

Jag tror 4 år är i minsta laget för ett 3DS, Tänk även på att Nintendo varnar för att låta barn under 6 år spela med 3D funktionen aktiv eftersom det kan skada ögonens utveckling (dvs ögonen är inte färdigutvecklade förrän runt 6 års ålder). 

Det tar en minut att falla, en timma att gilla, en dag att älska men en livstid att glömma.
  • Uffesson

Mannen tror han kan vara lite liten för det.

• Baralillajag

Man kan på 3ds ta bort 3D versionen så det blir 2d. Och nej kanske inte är så bra men hur bra är det att titta på tv? Och sitta på en iPad som de flesta dagis har börjat med. Man behöver ju inte låta barnet spela flera timmar men en stund om dagen tycker jag inte att det är något fel. Eller under bil/tåg resor

• Gallifrey

Vår 5-åring fick en dsi XL när han fyllde 4 (1 år sedan), både han och storasyster har spelat sen de varit betydligt yngre, mer eller mindre skickligt. Kan varmt rekommendera cooking mama för yngre barn än så.

Systern är 6 år och har en 3ds (10 mån gammalt) och till en 4-åring rekommenderar jag faktiskt XL:en. "Byggkvalitén" på den är BETYDLIGT bättre än på 3ds som känns skör.

Ser man bara till att man själv eller barnen tar hand om ds:en, förvarar den i väska och hjälper dem sätta i spelen om man märker att det är problem så håller de bra. Kan dock rekommendera tilläggsförsäkring för portabla/mobila saker har ju en tendens att råka ut för olyckor även om man behandlar dem bra. Vi har dock inte varit 100% noga med våra men de har hållit bra ändå.

Tycker man det är tråkigt att inte kunna spela de spel som kommer nu till 3ds (New Super Mario Bros. 2 är super!) så kanske man kan kika på 3ds XL, förhoppningsvis ligger kvalitén lite närmre dsi XL där vilket skulle göra den komplett. Kanske dock inget alternativ om man inte är så intresserad själv. Det ser ut att bli en sådan till vår minsting när han fyller 4 men vill tillägga också att vi inte skulle köpa "alla" om det inte vore för att hela familjen är intresserad och att vi vuxna också vill pilla och spela på konsolerna, och spelandet begränsas såklart. 

Men slutligen på detta dryga, långa. Är ni inte intresserade av de nya spelen utan att ds:en ska hålla bra, ligga bra i händerna och vara lätthanterad för barnet så rekommenderar jag XL:en. 

Alltså, nu såg jag att du inte alls funderar/funderade på dsi XL utan 3ds XL men det här kanske kan hjälpa någon googlare eller FL:are som funderar och det står vad jag tycker om 3ds XL också så :D Plus att ska bara barnet ha spelet så rekommenderar jag ändå dsi XL, det är billigt nu och bra. 

Svar på tråden Nintendo 3ds XL till 4åring? någon som har den?