• Anonym (förstörda kläder)

Hur gör ni för att få bort fläckar på barnkläder?

Är uppriktigt ledsen just nu.
    Jag köper nya kläder till barnen (som alla) men så fort de har använt kläderna på dagis är kläderna för alltid förstörda sedan. Det är matfläckar och de går inte bort i tvätten, alls.

Det känns som om jag bara kastar pengar i sjön, för kläder behöver de ju.
    Men det är verkligen jämt. Den minsta kladdar ju när hon äter och fläckarna finns alltid på bröstet, använder de inte haklapp?

Jag kommer antagligen få kommentarer som att inte sätta på dem fina kläder fast även om jag sätter på dem fula, slitna kläder så ser det riktigt illa ut när tröjan helt plötsligt har blivit en leopardtröja.

Hur gör ni andra?? Får ni bort fläckarna och isåfall hur? 

• Svar på tråden Hur gör ni för att få bort fläckar på barnkläder?
  • Pumpkin

Alla fläckar får jag inte bort, men de flesta. Jag sprayar med Vanish och tvättar sen med Vanish (pulver) + tvättmedel i både för- och huvudtvättsfacket. Är det riktigt intorkat lägger jag plagget i blöt med Vanish (pulver) i nån timme innan tvätt.

Men jag håller med dig, det är skittrist när kläderna blir förstörda av matfläckar (oavsett om det sker hemma eller på dagis). 

• Anonym (förstörda kläder)
    Pumpkin skrev 2012-10-30 13:00:28 följande:
    Alla fläckar får jag inte bort, men de flesta. Jag sprayar med Vanish och tvättar sen med Vanish (pulver) + tvättmedel i både för- och huvudtvättsfacket. Är det riktigt intorkat lägger jag plagget i blöt med Vanish (pulver) i nån timme innan tvätt.

Men jag håller med dig, det är skittrist när kläderna blir förstörda av matfläckar (oavsett om det sker hemma eller på dagis). 
    Ska köpa det idag då och hoppas på det bästa.
    Köpte en hel del kläder i helgen som alla redan har fläckar.

Självklart spelar det ingen roll om det är hemma eller på dagis men vi brukar ta av tröjan på den minsta då vi vet hur mycket hon kladdar! :P

• Anonym (T)

Ett bra sätt är ju faktiskt att börja med haklapp, det minskar antalet fläckar betydligt.... Jag använder Tabort på de fläckar som i får trots haklappen och det funkar för det mesta.

• Paincake

Köp bara orangea och mönstrade kläder, då syns inte fläckarna lika tydligt.

Skämt åsido, jag tycker nog att de flesta fläckar går bort i vanlig 40-tvätt, utan en massa tillsatta fläckbortagare. Använder Icas egna tvättmedel (inte basic, utan snäppet dyrare).

• Stålmamma

Jag använder skona eller icas tvättmedel och jag fårbort iprincip alla fläckar

• Neelah

Vi får också bort det mesta utan förtvättsbehandling, men om det är riktigt svåra fläckar (gräs, blåbär och sånt) brukar vi spreja före tvätt. Har du testat att byta tvättmedel?

Följ dina drömmar var de än leder
  • 7 michelingodingar

Vanish Oxy gel är vår räddning!! häll på på fläcken gnugga lite och in med plagget i tvättmaskinen. Många gånger försvinner fläcken/fläckarna på en gång men ibland får jag hålla på och ta vanish 3-4 gånger innan det är borta.

• Lindsey Egot the only one

Jag kan rekommendera TaBort, Galltvål både i hårdtvål och flytande form samt super10.

• Anonym

Jag använder antingen diskmedel, såpa eller citrontvål/galltvål på fläckarna. Är det starka fläckar, behandlar jag fläcken innan jag lägger plagget i tvättkorgen, så det inte hinner torka fast totalt. Sköljer på fläcken med kallt vatten, och så har jag på det som passar just den fläcken/materialet/färgen. Har i övrigt vanligt tvättmedel, tror jag har flytande neutral just nu. Sällan som inte fläckar går bort om man behandlar dem först.
    Det enda jag gått totalt bet på, är fet hudkräm på sängkläderna....det gick inte bort i 90grader trots förbehandling Blev att köpa nya sängkläder + bomullsvantar till sambon så han kunde få fortsätta smörja in sina torra händer. 

Svar på tråden Hur gör ni för att få bort fläckar på barnkläder?