• Hannii

    Min bebis har FPIES. Någon mer?

    För en månad sen fick vi veta att vår dotter (snart 5 mån) har FPIES (Food protein-induced enterocolitis syndrome) - Födoämnesallergi men utan allergiantikroppar (Hon är allergisk mot mjölk, men allergitestet visar negativt)

    Någon mer? Är tydligen väldigt ovanligt vad jag har fattat det som.

     
       
      

  • Svar på tråden Min bebis har FPIES. Någon mer?
  • Mandelskorpan

    Hej! Vår dietist har nämnt FPIES som en möjlig diagnos på vår son men vi har inte gjort utredning än. Han reagerar på "allt" dock lindrigare än vad man brukar förknippa med FPIES. Men det finns tydligen lindriga varianter...

    Hur går det med er dotter?  

  • AAEV

    Aldrig hört talas om, men vår dotter är allergisk mot mjölk, ägg, soja, baljväxter, fisk och skaldjur och det syns inte på några tester...

  • Hannii

    Hej! Har inte varit inne på länge!

    Vi har nu i veckan varit inne på Allergicentrum och fått testa ersättning (Nutramigen och Althera). Hon reagerade inte på någon utav dom som tur var, men det trodde dom inte heller att hon skulle göra då de är rätt säkra på att det är mjölkprotein (och soja) som hon är allergisk emot. Men eftersom hon har FPIES kan man ju aldrig vara riktigt säker.

    Vi har ju inte vågat testa något hemma så jag har helammat fram till nu (hon blir 7 mån imorgon). Har fått "lov" från läkaren att ge henne potatis, palsternacka och morot nu då risken är väldigt liten att hon skulle vara allergisk mot det.. Potatis har vi testat 2 ggr nu och det gick bra. 
    Om 2 veckor ska vi in igen och då testa en gröt (baserad på ris tror jag den var).

    Vi får testa på sjukhuset eftersom hennes allergi är så kraftig (Börjar kräkas gult slem efter ganska så exakt 2 timmar och blir lealös, vit, kallsvettig och okontaktbar).    

  • millaw81

    Hej! Min lilla gosse på snart 2 år har FPIES. Han är allergisk mot havre. Reagerade första gången när han var      6 1/2 månad... Lycka till med provokationerna och att ni snart får veta vad det är hon inte tål!

  • Hannii

    Ska ni göra någon provokation snart? Eller vänta till 3 år? Dottern vägrar dricka nutramigen och Althera, så idag fick vi hem en annan. Pepticate. Neutral i smaken (jovisst, men ändå lite besk) Blandade i vaniljsocker och då drack hon lite... Långsamt långsamt går det framåt.

  • Hannii

    Vi ska inte testa mjölk förrns hon är 3 år då tarmarna inte är färdigutvecklade förrns då tydligen...

  • millaw81

    Precis, nästa provokation blir när han är 3-4år. Vi går på regelbundna kontroller till hans allergi doktor. Känns skönt att de har koll på honom fram tills det är dax att provocera igen. Med tanke på hur kraftiga reaktioner han haft... Nu misstänker dom att han ev är allergisk mot något mer... Har haft problem med magen lääänge... 

  • AnnLi

    Hej!


    Denna tråd är några år gammal men jag försöker febrilt leta information och fpies då vi misstänker att vår dotter har det.


    Våran 6-månaders har hittills reagerat på banan och bovete/qinoagröt. Banan förstår jag är rätt vanligt men bovete... ? Det märkliga är också att hon både kunnat äta banan och gröten flera gånger innan reaktionen kom. Hon kräks och kräks tills allt maginnehåll är slut och gallan kommer. Hon blir även rosslig och slemmig i halsen. När attacken är över mår hon prima.


    Jag söker efter andra med erfarenheter... På onsdag ska vi få komma på allergiutredning och jag tänker då nämna fpies.


     


    Hur har allt gått såhär några år efter?


     

  • Trix88

    Hej! Lägger ut lite krokar.. Jag och en annan mamma har sedan något år tillbaka en Facebook grupp där vi och flera föräldrar pratar om våra barns fpies diagnoser. Gruppen heter FPIES sweden (FPIES-barn). Varmt välkomna att gå med!

  • Hannii

    Hej!

    Min dotter är nu 4 år och är helt fri från allergi ????

    Strax innan 3-årsdagen fick hon i sig mjölk av misstag och ingenting hände. Vi är sedan 1 år tillbaka utskrivna från allergicentrum ????????????

    Stort lycka till till er andra och hoppas era barn slipper detta elände.

Svar på tråden Min bebis har FPIES. Någon mer?