• Anonym (VÄGRAR)

Folkbokföring bakåt i tiden?

Jag ser rött.

En person står folkbokförd på min adress, en person som är släkt till personen som bodde på min adress innan jag flyttade in oktober -11.

Detta fick jag veta igår i ett brev från FK i ett ärende om bostadstillägg.

Enligt skatteverket kan man inte ändra folkbokföringsadressen bakåt i tiden, därmed riskerar jag att bli återbetalningsskyldig med ca 45 000:- till FK.

Enligt FK har Skatteverket kunnat korrigera datumet vid liknande situationer, nötterna jag talat med på Skatteverket menar att det skulle vara mot lagen.

HUR FAN ÄR DETTA MÖJLIGT?!

Någon som varit med om nåt liknande?

• Svar på tråden Folkbokföring bakåt i tiden?
  • Lilia

Men herregud, jag har aldrig hört talas om något liknande.

• Anonym

En polisanmälan om osant intygande på denne person och en fällande dom på denne, skulle kanske kunna hjälpa.. Men detta låter ju bara så galet!

• Anonym (VÄGRAR)

Galet, ja.

Det bor tydligen också en avliven person hemma hos mig enligt FK. Det kunde tydligen inte Skatteverket se när de knappade på sina datorer.

De menar alltså att en avliden person enligt lag kan stå folkbokförd hos en annan person, eftersom man inte kan korrigera datumet bakåt i tiden. Allt enligt en paragraf som tanten läste upp för mig.

FK verkar vara medgörliga iaf i ett ärende. Ska få tala med någon på bostadsbidrag också, vilka enligt personen jag talade med på FK är hårdare vad gäller folkbokföring.

Vad jag vet får man inte enligt lag vara folkbokförd på en adress som man inte bor på. Polisanmälan gör jag definitivt om det låser sig.

• Anonym
    Anonym (VÄGRAR) skrev 2012-10-30 15:35:11 följande:
    Galet, ja.

Det bor tydligen också en avliven person hemma hos mig enligt FK. Det kunde tydligen inte Skatteverket se när de knappade på sina datorer.

De menar alltså att en avliden person enligt lag kan stå folkbokförd hos en annan person, eftersom man inte kan korrigera datumet bakåt i tiden. Allt enligt en paragraf som tanten läste upp för mig.

FK verkar vara medgörliga iaf i ett ärende. Ska få tala med någon på bostadsbidrag också, vilka enligt personen jag talade med på FK är hårdare vad gäller folkbokföring.

Vad jag vet får man inte enligt lag vara folkbokförd på en adress som man inte bor på. Polisanmälan gör jag definitivt om det låser sig.
    Med tanke på att det är Skatteverket som har ansvaret att avregistrera avlidna personer, kanske en överklagan med underlag från Fk vore på sin plats i det fallet..
Svar på tråden Folkbokföring bakåt i tiden?