• Fannypack

Rosenmetoden, bra eller bluff?

Finns det någon på FL som har erfarenhet av Rosenmetoden/Rosenterapi, och som vill dela med sig? "Funkar" det eller är det mest placeboeffekt? Hur mycket "flum" är det? Jag vill ha alla sorters synpunkter!

• Svar på tråden Rosenmetoden, bra eller bluff?
  • Psykbryt

Jag är också intresserad! Ingen som testat eller har erfarenhet på annat sätt om rosenmetoden?

Vad jag vet så bedrivs det forskning på Karolinska Institutet. Skulle vara kul och se om de kommit fram till några intressanta resultat. 

• Fannypack
    Psykbryt skrev 2013-01-18 14:04:08 följande:
    Jag är också intresserad! Ingen som testat eller har erfarenhet på annat sätt om rosenmetoden?

Vad jag vet så bedrivs det forskning på Karolinska Institutet. Skulle vara kul och se om de kommit fram till några intressanta resultat. 
    Jag kollade lite vad du höll på med där på KI, och hittills har de bara undersökt vilken typ av besvär "patienterna" söker Rosenmetoden för. Dock tycker jag att det känns mer seriöst att utövarna verkar öppna för vetenskaplig granskning.
  • matildis9669

vad jag har hört är det ingen "bluff". Jag känner en person som är utbildad rosenterapeut och som har träffat själva Marion Rosen. Rosenmetoden handlar om att ta hand om det psykiska men även löser upp muskelspänningar. 

här är en ok sida man kan kolla på inom rosenmetoden 

www.kroppsterapeuterna.se/rosenmetoden.html

• Anonym (bra!)

Oj, det var längesen jag hörde någon prata om rosen! Jag testade några behandlingar på 90-talet, och för mig var det kanon!! Men det beror på din terapeut också, den måste klicka med dig. Metoden går ut på att känslor som lagrats i olika muskler "kommer upp till ytan", så att du kan bearbeta dom. Det kräver att terapeuten är en god psykolog, för det kan vara väldigt starka, skrämmande för vissa, reaktioner som kommer upp. Särskilt om man gått igenom svåra trauma.

Men för mig var det en positiv upplevelse, tyvärr slutade terapeuten - annars hade jag nog fortsatt. Har tänkt genom åren att söka upp en ny, men inte blivit av. Ibland har jag gjort massagen på mig själv, då man "lär" sig hur man ska masserar för att få fram de djupa känslorna.

• Fannypack

Oj, vad kul att den här tråden kom till liv igen!

Nån bluff har jag egentligen aldrig trott att det är, men frågan är om det är mer än placebo + att det är skönt/avslappnande med beröring.

Kul att höra era erfarenheter!

Svar på tråden Rosenmetoden, bra eller bluff?