• Anonym

Järnvärden gravid..

Kan barnmorskan genom stick i fingret kontrollera om jag har bra järnvärden?
    Känner mig trött och orkelös men enligt min bm har jag bra värden när hon tagit stick i fingret.. 

• Svar på tråden Järnvärden gravid..
  • Lexis

Min barnmorska kollar alltid järnvärdet (hb) på det sättet. Dock vet jag inte om det kanske krävs stick i armen för att kolla järndepåerna... Obestämd

• Anonym
    Lexis skrev 2012-10-30 17:26:58 följande:
    Min barnmorska kollar alltid järnvärdet (hb) på det sättet. Dock vet jag inte om det kanske krävs stick i armen för att kolla järndepåerna... Obestämd
    Funderar mest över att jag är väldigt trött och orkelös men enligt min bm har jag bra värden ändå. Du kan ta extra järntillskott om du vill sa hon när jag var där sist men eftersom hon sa jag hade bra värden så brydde jag mig inte då. Blir lite nojig över om det kanske skulle kunna vara så att jag ändå har järnbrist? Har hört att det inte alls är bra om man är gravid...
  • Anonym

ingen som vet?

• Anonym

För att kolla järnvärdet i blodet behövs bara ett stick i fingret, men för att kolla hur järndepåerna är i typ levern så måste  man ta ett rör ...
    Jag lider av både järnbrist och dåliga järnlager i levern och jag är rätt trött och orkeslös vissa dagar...  

• Anonym

Viktigt att inte bara kolla järnvärdet, utan även ferretinvärdet, vilket är kroppens reservdepå av järn. Säger BM att man ska äta järntabletter under graviditeten för att värdena är låga, skulle jag be om att även få ta ett prov som mäter kroppens ferretinvärde.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-30 19:12:22 följande:
    Viktigt att inte bara kolla järnvärdet, utan även ferretinvärdet, vilket är kroppens reservdepå av järn. Säger BM att man ska äta järntabletter under graviditeten för att värdena är låga, skulle jag be om att även få ta ett prov som mäter kroppens ferretinvärde.
    Hon har inte sagt åt mig att äta järntabletter utan jag frågade om jag skulle göra det, och då sa hon att jag kunde ta hemofer 2 om dagen om jag ville...hur kollar man ferretinvärdet? Genom blodprov?
  • Anonym (hm)

det du tänker på ts är järndepån, dvs s-ferritin värdet och det kan bara tas med blodprov i armen...
    som sedan skickas iväg för analys hos labb...

jag hade 29 i v12.. ska nog höra med min BM om vi kan kolla det på nytt nästa gång...
    är i v30 nu och trots idogt ätande av järntabl så har järnvärdet snarare sjunkit ännu mer..
    hade 130 i HB i v12.. och nu ligger det på 120.. (låg på 122 för 3v sen!)..
    min mamma som är ssk sa att när järndepån börjar sjunka ännu mer så börjar den plocka från HB....

jag e sjukt TRÖTT; svårt att koncentrera mig, lättretlig och blek som ett lakan.. mitt hår är risigt, min hud är snustorr trots idogt smörjande..
    jag mår inte särskilt bra alls.. kan inte heller gå omkring för jag blir yr och det svartnar för ögonen... :( 

• Anonym
    Anonym (hm) skrev 2012-10-30 19:19:34 följande:
    det du tänker på ts är järndepån, dvs s-ferritin värdet och det kan bara tas med blodprov i armen...
    som sedan skickas iväg för analys hos labb...

jag hade 29 i v12.. ska nog höra med min BM om vi kan kolla det på nytt nästa gång...
    är i v30 nu och trots idogt ätande av järntabl så har järnvärdet snarare sjunkit ännu mer..
    hade 130 i HB i v12.. och nu ligger det på 120.. (låg på 122 för 3v sen!)..
    min mamma som är ssk sa att när järndepån börjar sjunka ännu mer så börjar den plocka från HB....

jag e sjukt TRÖTT; svårt att koncentrera mig, lättretlig och blek som ett lakan.. mitt hår är risigt, min hud är snustorr trots idogt smörjande..
    jag mår inte särskilt bra alls.. kan inte heller gå omkring för jag blir yr och det svartnar för ögonen... :( 
    Kan det vara farligt för bebisen att ha för låg järndepå? Har hört att järnbrist kan göra att bebisen inte utvecklas som den ska?

Tycker du ska be din bm kolla på de igen..

Jag har inte fått ta något blodprov sen runt v16 och är nu i v31..borde man inte kolla upp sånt?     
  • sihn

Jag har bra hb-värde men alldeles för lågt på järndepån. 125 hb och 16 järndepå, så be om ett blodprov. Känner mig dock inte trött eller några andra symptom.

• aysn

Man kan ha låga järndepåer trots ok hb-värde. I vecka 10 hade jag 113 i hb (vilket i och för sig är lågt för första trimestern) och 9 i s-ferritin (järndepåer). Helst ska s-ferritin värdet vara över 20 och allra bäst är det om det är över 60 hos gravida. Jag kände mig halvdöd - oerhört trött och orkeslös. Efter 2 veckor med Niferex började jag känna en liten skillnad. Tycker absolut du ska kolla upp det! Bebisen tar nog ingen skada, men du måste ju orka och framförallt kommer du ju att förlora blod vid förlossningen och därför ska dina järnvärden vara på ok nivå tills dess.

Svar på tråden Järnvärden gravid..