• Anonym (morsan)

Vill ha ett barn till, men kan syskonen dela rum?

Jag och min man har en underbar dotter som precis har fyllt 5 år. Hon är vårat enda barn (än så länge). Våran älskade solstråle! Men jag har legat i tankarna att jag vill ha en till. Då kommer dem här tankarna förstås om; hur ska man orka med? Hur kommer dottern reagera över ett småsyskon? Och en annan sak som troligtvis bara är fånigt... Vi bor i en stor 3:a på 90 kvadrat i ett barnvänligt område där vi trivs jättebra! 

Den har alltså två sovrum, ett vardagsrum, kök och allt det där. Min tanke är: Kan syskon med över 5 års åldersskillnad dela rum tillsammans? Visst, såklart att det går, det förstås väl jag också. När min dotter är 10 år och det andra barnet är ska vi säga, runt 3-4 år och delar rum. Känns det inte lite...? Eller funkar det? Är jag helt bakom flötet?

Det skulle vara underbart med en liten kotte till, men jag vill gärna planera i förväg...

Hur har ni gjort i liknande sits? 

• Svar på tråden Vill ha ett barn till, men kan syskonen dela rum?
  • mamita64

Min stora tjej var 18 månader när lillasyster kom och 4 år och sju månader gammal
    Då delade vi alla samma rum. Min dåvarande man, barnen och jag
    Sen flyttade vi ut och barnen fortsatte dela rum till dess de flyttade hemifrån. 12 m2 inte stort, men det gick, det var tvunget att gå. När de två yngsta var de som var kvar hemma, stora hade lägenhet i stan från det hon var 16 och vid 18 drygt slutade hon komma hem varje helg ( hon var då sambo ) då delade vi av rummet med garderober så att de fick som var sin del.
    Trots att det var trångt så hade de kompisar  som sov över i samma rum, som mest har jag haft 6 ungar därinne, 2 av mina och 4 andra.

• Karro94

Jag har delat rum med min lillebror (3 år yngre) hela mitt liv och min största önskan har alltid varit att ha ett eget rum! Barn behöver egna rum!

• Tinnys

Tycker de har för stor ålderskillnad för att dela rum. Men bebisen kan ju dela rum med er ett par år till ni hittat något annat.

• MansonDust

Kan kan dom ju. Och vem vet, ni kanske flyttat när det gått ett par år? Man kan alltid skärma av ett rum så att det blir två olika - i alla fall i känslan.

Vi har ett hus som inte är så jättestort; tre sovrum. Vi har fyra barn, är två vuxna. Äldsta har ett eget stort rum. 4 & 6-åringen delar i ett mindre i en våningssäng & 1-åringen sover i vårt rum. Längre fram kommer vi att ha vårt sovrum en trappa ner (ej fixat där än) & äldsta tar då vårt rum & 6-åringen hennes gamla. Sen får yngsta & barnet som nu är 4 år dela på våningssängen. Man får lirka lite..

• viseversa
    MansonDust skrev 2012-10-30 20:11:35 följande:
    Kan kan dom ju. Och vem vet, ni kanske flyttat när det gått ett par år? Man kan alltid skärma av ett rum så att det blir två olika - i alla fall i känslan.

Vi har ett hus som inte är så jättestort; tre sovrum. Vi har fyra barn, är två vuxna. Äldsta har ett eget stort rum. 4 & 6-åringen delar i ett mindre i en våningssäng & 1-åringen sover i vårt rum. Längre fram kommer vi att ha vårt sovrum en trappa ner (ej fixat där än) & äldsta tar då vårt rum & 6-åringen hennes gamla. Sen får yngsta & barnet som nu är 4 år dela på våningssängen. Man får lirka lite..
    Varför har inte den äldsta det mindre rummet och 4 och 6 åringen som delar rum får ha det stora?
  • Anonym (Nja)

Jag tycker nog att barn ska ha eget rum, i alla fall när de blir uppåt 10 och har kompisar som sover över och sådär. Dock tycker jag även att små barn upp till 4-årsåldern gott kan sova i föräldrarnas rum.

Sedan kanske man kan börja fundera på att flytta..? 

• viseversa
    Anonym (Nja) skrev 2012-10-30 20:16:01 följande:
    Jag tycker nog att barn ska ha eget rum, i alla fall när de blir uppåt 10 och har kompisar som sover över och sådär. Dock tycker jag även att små barn upp till 4-årsåldern gott kan sova i föräldrarnas rum.

Sedan kanske man kan börja fundera på att flytta..? 
    Nja för större lägenheter växer ju på träd och är alltid tillgängliga när man vill ha dom? Vad bra för då kan ju du berätta var jag kan hitta en 5a i Farsta? Gärna NU på en gång och hyran får inte vara högre än 8000.- månaden. Tack för hjälpen! ELLER sätta in tja säg 8mille på mitt bankkonto. 
  • Anonym (Nja)
    viseversa skrev 2012-10-30 20:18:44 följande:
    Nja för större lägenheter växer ju på träd och är alltid tillgängliga när man vill ha dom? Vad bra för då kan ju du berätta var jag kan hitta en 5a i Farsta? Gärna NU på en gång och hyran får inte vara högre än 8000.- månaden. Tack för hjälpen! ELLER sätta in tja säg 8mille på mitt bankkonto. 
    Nej, men det är väl en avvägning? Man kanske VILL ha sju barn men har bara råd med en tvåa. Man kan inte få allt man vill.

JAG tycker inte att det är rätt att barn i den åldern ska behöva dela rum, så JAG hade valt att antingen försöka öka min inkomst eller nöja mig med ett barn.

Vi har varit i den situationen, och valde att dra ner på vissa utgifter för att ha råd att flytta till lite större och därmed med gott samvete sätta ett syskon till världen. 
  • viseversa
    Anonym (Nja) skrev 2012-10-30 20:22:25 följande:
    Nej, men det är väl en avvägning? Man kanske VILL ha sju barn men har bara råd med en tvåa. Man kan inte få allt man vill.

JAG tycker inte att det är rätt att barn i den åldern ska behöva dela rum, så JAG hade valt att antingen försöka öka min inkomst eller nöja mig med ett barn.

Vi har varit i den situationen, och valde att dra ner på vissa utgifter för att ha råd att flytta till lite större och därmed med gott samvete sätta ett syskon till världen. 
    Livet blir inte alltid som man planerat=). 
Svar på tråden Vill ha ett barn till, men kan syskonen dela rum?