Undersköterskor, har några frågor till er.
- Vart arbetar ni, alltså sjukhus, vårdcentral, äldreboende ja vad det nu kan vara?
- Vilka är era arbetsuppgifter?
- Hur mycket har ni i lön samt vad var ingångslönen?
- Trivs ni med arbetet?
- Hur ser arbetstiderna ut, kan ni dela med er av ert schema? Skulle vilja se exempel på hur man kan arbeta, vet ju att det är både dag, kväll, natt och helg som gäller men man ser sällan hur det är upplagt. Hur mycket ledighet man har i förhållande till antal nätter man jobbar osv. Om man jobbar natt varannan vecka och dag varannan eller om det är en mix.
- Är det värt att utbilda sig ett år till undersköterska? Vet att lönen är allt annat än bra men och andra sidan är den ju inte bättre i många andra jobb utan högskoleutbildning heller.
Jag vet inte alls om yrket skulle passa mig, är mest nyfiken. Vet inte vad jag vill bli mer än att jag vill ha ett jobb. Och snabbaste vägen dit vill jag gå. Idag har jag en meningslös gymnasieutbildning bara i bagaget som inte leder till jobb. Så nåt måste jag göra. Skulle kunna tänka mig att arbeta på förlossning, neonatal eller psyk. Ja andra ställen med såklart, förstår att man inte kan vara kräsen som nyutbildad. Har svårt att se mig själv torka gamlingar i röven dock, men det måste väl finnas fler vägar än så inom yrket?