• Tångräkan

Undersköterskor, har några frågor till er.

- Vart arbetar ni, alltså sjukhus, vårdcentral, äldreboende ja vad det nu kan vara?

- Vilka är era arbetsuppgifter? 

- Hur mycket har ni i lön samt vad var ingångslönen?

- Trivs ni med arbetet?

- Hur ser arbetstiderna ut, kan ni dela med er av ert schema? Skulle vilja se exempel på hur man kan arbeta, vet ju att det är både dag, kväll, natt och helg som gäller men man ser sällan hur det är upplagt. Hur mycket ledighet man har i förhållande till antal nätter man jobbar osv. Om man jobbar natt varannan vecka och dag varannan eller om det är en mix. 

- Är det värt att utbilda sig ett år till undersköterska? Vet att lönen är allt annat än bra men och andra sidan är den ju inte bättre i många andra jobb utan högskoleutbildning heller. 

Jag vet inte alls om yrket skulle passa mig, är mest nyfiken. Vet inte vad jag vill bli mer än att jag vill ha ett jobb. Och snabbaste vägen dit vill jag gå. Idag har jag en meningslös gymnasieutbildning bara i bagaget som inte leder till jobb. Så nåt måste jag göra. Skulle kunna tänka mig att arbeta på förlossning, neonatal eller psyk. Ja andra ställen med såklart, förstår att man inte kan vara kräsen som nyutbildad. Har svårt att se mig själv torka gamlingar i röven dock, men det måste väl finnas fler vägar än så inom yrket?           

• Svar på tråden Undersköterskor, har några frågor till er.
  • MrsKnapa

Jobbar inom psykiatrin, 24,000;- exkl ob jobbar blandade tider, dock inte nätter! Trivs jätte bra, älskar mitt jobb :) kommer inte ihåg alla dina frågor, får komplettera :)

• aj 378

Jag är snart utbildad undersköterska (har en kurs kvar) och jobbar som personlig assistent.

Mina arbetsuppgifter är vardagliga saker som hygien, städa, tvätta, handla osv. Hjälper min brukare även med medicinering och rehabilitering. Min brukare är rätt självgående till skillnad mot andra brukare jag har jobbat hos tidigare.

Min ingångslön för tre år sedan var 18600:- på 100% nu är den 21720:-, den kommer höjas när jag är färdigutbildad. Tillsammans med ob på mina 91% får jag ut 18000:-/mån.

Självklart finns det bättre och sämre dagar men i det stora hela trivs jag med mitt jobb!

Vi är fem stycken som jobbar dygnet runt på ett femveckors schema. Det blir mellan två-fem pass varje vecka på mina 91%. Vi jobbar varannan helg och passen är mellan 9:30-17 och 17-10. Vi har sovande jour mellan 22-07 och får då 70% lön mellan de timmarna, ob har vi hela natten. Vi gör aldrig mer än en natt i taget.

Vill man jobba inom vården så är det klart att det är värt att utbilda sig! Prova att sommarjobba innan och se om du trivs! Angående lönen så tjänar jag mer än min vän som jobbar som lärare och har pluggat i 3,5år till det!

• sahara

Jag har jobbat 29 år i vården som undersköterska. 18 år på sjukhus och nu 11 år i äldreomsorgen.
    Just nu arbetar jag i en bemanningspool i kommunen där jag är fast anställd sedan 4 år.Mina arbetsplatser är hemtjänst, särskilt boende och gruppbostäder.
    Ingångslönen är jag lite osäker på men jag tror att den ligger på 18-19000.
    Min lön är efter senaste lönehöjningen 23600 kr.Och så har jag ett lönetillägg på 2500kr eftersom jag arbetar i en bemanningspool.Och så tillkommer ob-tillägg på ca 1500 kr.Ibland mer.
    Mina arbetstider är varierande pga poolarbetet.Men det är mest dag o kväll.Ibland natt.
    Jag älskar mitt jobb och har alltid gjort det.Jag har fantastiska kolleger som jag älskar att arbeta med.I våran kommun så hoppas jag att de gamla som har hemtjänst eller som bor på särskilt boende verkligen uppskattar personalens slit. 

• sahara

Måste bara påpeka att arbeta i äldreomsorgen består av mer än bara "torka gamlingar i röven".

• pokken

ca 22.000 kr
    gruppboende, kommunalt
    Jobbar natt, fast schema: fre.lör sön.Ledig måndag tisdag. Jobbar ons, tor.ledig helgen. Jobbar mån tis, sedan ledig i nio dagar (och börjar alltså igen med fre. lör sön osv) Ca 64%.
    Tjänar ungefär samma med ob som jag gjorde när jag jobbade 7-16.

Det är absolut värt att läsa till usk- du har alltid jobb!

Svar på tråden Undersköterskor, har några frågor till er.