• Anonym (orolig)

7-månaders bajsar grönt

Min dotter, som precis blivit 7 månader, har sen början på sommaren endast bajsat ett par gånger i veckan, och det har hela tiden varit senapsgult och halvfast, och det har kommit en hel del när det väl kommit. Nu, sen ett par dagar tillbaka, har hon börjat bajsa flera gånger per dag, och bajset är gulgrönt och rinnigt. Ammar fortfarande, mestadels, men har börjat introducera barnmat. Kan det vara barnmaten? Eller är det att min mjölk ger för lite näring? Är förvirrad och orolig, och hoppas på att någon sitter inne på bra information och råd och tips. Borde jag höra med bvc/sjukvårdsupplysningen?

• Svar på tråden 7-månaders bajsar grönt
  • mikroE

Diarre eller allergi är det troliga, det har inget med brist på mjölk att göra vad jag vet. Jag tror det är maten hon ätit som nog blivit lite för mycket.

• Anonym

Jag hörde från en annan mamma att det blir grönt när maten passerar systemet lite för fort, jag antar att det betyder att det inte är helt dränerat på näringsämnen. Varför det gör så? Ingen aning däremot. Fråga din BVC :)

• Anonym

Felaktig amning, infektion, födoämnesallergi är några möjliga förklaringar.

• Anonym

vår dotter fick det då hon var förkyld eller höll på att bli förkyld, kunde vara 1-2 veckor. Ingenting att oroa sig över.

kan vara virus, diarre osv

• Anonym (orolig)

Tack för era svar. Ja jag ska prata med bvc imorrn och se vad de säger. 

Hoppas att det inte är födoämnesallergi, det vore inte roligt :(   

• Ramborg
    Anonym skrev 2012-10-30 22:33:30 följande:
    vår dotter fick det då hon var förkyld eller höll på att bli förkyld, kunde vara 1-2 veckor. Ingenting att oroa sig över.

kan vara virus, diarre osv

Så har min flicka också haft. Första gången blev jag livrädd. Men det var bara förkylningen.
    42.
  • Lindsey Egot the only one

Alla mina fem har haft det till och från under både amning (4st) och flaskmatad (1st).

Vid tre månaders ålder kan grönt bajs betyda att:
    Ditt barn får för mycket s k förmjölk och för lite eftermjölk. Om så är fallet är det möjligt att han eller hon också har kolik. Detta kan förbättras genom bättre amningsteknik (se nedan).

En reaktion på mediciner - har ditt barn fått någon medicin, eller kan det vara en reaktion på medicin som du äter, t ex antibiotika eller järntillskott?

Ditt barn reagerar på något du ätit. Andra symptom, som eksem eller utslag är möjliga i så fall. Berätta för läkare om så är fallet.

Ditt barn har en infektion, särskilt om han eller hon också har diarré. Fråga på BVC.

Svar på tråden 7-månaders bajsar grönt