Behöver hjälp med kvällsrutin/nattning?
Min son som är 9 månader har alltid ammats till sömns, vilket har inneburit att vi inte direkt har skapat några kvällsrutiner (lathet eller det löser sig sen-tänk, jag vet inte). För 3 veckor sedan blev jag tvungen att skippa amningen helt av div anledningar och sedan dess har kvällarna varit lite hur som helst.
Vi börjar med bad. Sedan lite massage+pjamas. Välling och mys i soffan. Lugn so far....Men sen jäklar spinner ungen igång! Klättrar, hoppar, leker, ja piggaste stunden på dagen. Har försökt allt för att få honom att varva ner men det är skitsvårt. Han hatar att bli vaggad, kan inte sitta still i famnen, ligga brevid honom då klättrar han bara runt, lägger vi honom i sin säng står han och hoppar och skrattar först, blir sedan förbannad. Han gäspar och kliar sig i ögonen så han är ju trött egentligen? Som det ser ut nu är hela kvällen en kamp att få honom lugn och till slut däckar han men detta funkar liksom inte i längden...
Skulle allra helt vilja att han somnar i sin säng alternativt ligga jämte honom, har inget problem med att sitta med ett tag men vagga funkar som sagt inte?
De kvällar vi försökt sitta bredvid sängen har vi gett upp efter 45 min då han bara hoppar och vill upp, hur lång tid är " rimligt" att man ska ge det innan man kan se att det inte kommer funka?
Andra tips? Något som felar i kvällsrutinerna?
Kan tillägga att han sover 2 x 1,5 timme på dagen och vaknar sista gången runt 15.30-16.00, sedan kör han på och däckar runt 22-23. Sover han för mycket på dagen? Han vaknar runt 8 så kan inte tidigarelägga lurarna om jag inte skulle börja väcka honom tidigare på morgonen?
Suck, vad jag svamlar känner jag
Men tacksam för alla tips jag kan få!