• MammaLkpg

Behöver hjälp med kvällsrutin/nattning?

Min son som är 9 månader har alltid ammats till sömns, vilket har inneburit att vi inte direkt har skapat några kvällsrutiner (lathet eller det löser sig sen-tänk, jag vet inte). För 3 veckor sedan blev jag tvungen att skippa amningen helt av div anledningar och sedan dess har kvällarna varit lite hur som helst. 
    Vi börjar med bad. Sedan lite massage+pjamas. Välling och mys i soffan. Lugn so far....Men sen jäklar spinner ungen igång! Klättrar, hoppar, leker, ja piggaste stunden på dagen. Har försökt allt för att få honom att varva ner men det är skitsvårt. Han hatar att bli vaggad, kan inte sitta still i famnen, ligga brevid honom då klättrar han bara runt, lägger vi honom i sin säng står han och hoppar och skrattar först, blir sedan förbannad. Han gäspar och kliar sig i ögonen så han är ju trött egentligen? Som det ser ut nu är hela kvällen en kamp att få honom lugn och till slut däckar han men detta funkar liksom inte i längden...
    Skulle allra helt vilja att han somnar i sin säng alternativt ligga jämte honom, har inget problem med att sitta med ett tag men vagga funkar som sagt inte?
    De kvällar vi försökt sitta bredvid sängen har vi gett upp efter 45 min då han bara hoppar och vill upp, hur lång tid är " rimligt" att man ska ge det innan man kan se att det inte kommer funka?
    Andra tips? Något som felar i kvällsrutinerna?
    Kan tillägga att han sover 2 x 1,5 timme på dagen och vaknar sista gången runt 15.30-16.00, sedan kör han på och däckar runt 22-23. Sover han för mycket på dagen? Han vaknar runt 8 så kan inte tidigarelägga lurarna om jag inte skulle börja väcka honom tidigare på morgonen?
    Suck, vad jag svamlar känner jagFoten i munnen 
    Men tacksam för alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Behöver hjälp med kvällsrutin/nattning?
  • Zargenta

Testa att köra en vila på dagen alternativt väcka honom när han sovit 45-60 min så han hinner bli trött... Bad piggar upp mer än söver för min sons del, undvik att göra det sent? Ge välling och borsta ev tänder och mys lite i soffan, typ ligga bredvid och se om han verkar trött och somnar och bär sen in u säng!

• MammaLkpg
    Zargenta skrev 2012-10-30 22:41:02 följande:
    Testa att köra en vila på dagen alternativt väcka honom när han sovit 45-60 min så han hinner bli trött... Bad piggar upp mer än söver för min sons del, undvik att göra det sent? Ge välling och borsta ev tänder och mys lite i soffan, typ ligga bredvid och se om han verkar trött och somnar och bär sen in u säng!
    Fixar han bara en vila när han är så liten? När borde den ligga under dagen isf? Han verkar bli lite lojjare av bad+att det känns bra att styra upp kvällen med något så att han vet att nu börjar kvällen liksom?
  • knytet nr 2

Men du det är inte så att han "spinner loss" för att han blir övertrött? Kanske prova att ge välling som det absolut sista dvs i er famn precis intill hans säng eller i er säng?
    När somnar han? Läser ni saga?

• Sthlm Cicci

Hoppar in här. Då jag oxå vill ha tips på rutiner. Just nu kör vi på gröt, bad, somna på min mage med ersättning. Skulle vilja ändra det till gröt, bad, somna i sin egen säng. Hur gör man för att lyckas med det?

• Thema

Våran 11 månaders har länge bara sovit en gång per dag. Vaknar ca 7 sover 12-13 somnar 19. De dagar hon sover en gång till är hon uppe till 22.

Det är inte jättekul alla dagar att hålla henne på humör sista timmen men det är det värt när hon somnar vid 19

• MammaLkpg
    knytet nr 2 skrev 2012-10-30 22:59:49 följande:
    Men du det är inte så att han "spinner loss" för att han blir övertrött? Kanske prova att ge välling som det absolut sista dvs i er famn precis intill hans säng eller i er säng?
    När somnar han? Läser ni saga?
    Jo det är mycket möjligt att han är övertrött men han är ju lika förbaskat svår att söva iaf :/ Några få kvällar han han halvnickat till av vällingen  och då han man kunna bära runt honom på axeln så somnar han. Ikväll somnade han 22.45, brukar ligga mellan 21.30-23.00. När han ammades somnade han ff sent men iaf utan problem...Funderar på det där att sova mindre på dagen så kanske han blir tröttare på kvällen och somnar lättare+ att jag hellre tar en seg nattning tidigt på kvällen än sent när man själv nästan stupar...
    HUr ser allas kvällsrutiner ut? Några knep som får de små liven trötta?

• knytet nr 2

Nattrutin (varit samma sen 4månaders ålder till 2,5års ålder ungefär): mysa i soffan med saga, bada, borsta tänderna, välja godnatt-bok, läsa godnatt-bok (i hennes rum med mysbelysning), dricka välling i vår famn (med släckt belysning, ev nattlampa tänd), läggas i sängen, nattaren sitter kvar med en hand på hennes rygg tills hon somnat.

Vi har haft tuffa tuffa nätter i två år men har hållit stenhårt på nattningsrutiner och alla övriga rutiner! Dottern lärdes in till rutin på att det var kväll/sova vid 19.00 redan från dag tre (då vi kom hem). Det har vi varit stenhårda med oavsett var vi är eller gör. Och det har underlättat mycket! Hon sov 2ggr/dag tills hon var 20 månader men det berodde nog mycket på hennes mediciner. Nu (3år) sover hon 2-2,5timme efter lunch (medicinfri) och somnar 19.00 och vaknar 07.00-07.30. Kan tillägga att hon fram till för ett par månader sen vaknade minst 5-10ggr/natt, så det har ju inte varit rosenrött ;)
    Men nattningen har funkat tack vare rutiner... Men jag tror att det viktigaste är att ni hittar ERA rutiner, som funkar för er och att alla som nattar gör någorlunda lika!

Lycka till!!! Ni kommer fixa det!

• Natulcien

Jag tycker inte att ni ska byta ut amningen till sömns mot välling till sömns. Att äta sig till sömns, efter att man slutat amma är inte särskilt vettigt med tanke på tänderna. Man bör ju borsta tänder efter sista kvällsmålet.

Däremot är det inte konstigt att barn, i perioder, har svårare att sova. Det är ju en omställning för honom att amningen är över. Kanske lite oroligare?

Vår son har alltid sovit på madrass på golvet, vilket har underlättat oerhört i perioder då han har varit mer svårsövd. Vi har då kunnat ligga bredvid och lugna/lägga ned tills han somnar. Jag har aldrig fattat hur man nattar i en spjälsäng när man inte kan ligga bredvid. Verkar väldigt besvärligt...?

Men för oss fungerade det alltså att ligga bredvid. Och om han reste sig eller kröp iväg så la vi bara tillbaka honom igen, tills han slutade. Och efter någon vecka eller två så har strulnattningarna varit över och han somnar lättare igen.

Sen låter det som om han sover mycket på dagen också. Jag skulle prova att korta ner sista sovpasset och inte låta honom sova efter kl.15 t.ex.
    Vår son sov 2x30 min på dagen i samma ålder. Sen sov han 12 timmars obruten sömn på natten.

Svar på tråden Behöver hjälp med kvällsrutin/nattning?