• Marsipan

Andranamn till Julie??

Hej, jag letar efter ett andranamn till Julie, min dotter heter det men vill gärna lägga till ett namn nu :) 
    Eller snarare hon har ett annat förnamn men jag tycker det låter lite knepigt att uttala namnen så skulle vilja ha något imellan som "dämpar" Så Julie ---- XXX
    tips ni påhittiga?? :) 

• Svar på tråden Andranamn till Julie??
  • eliten

Min dotter heter Julie och vårt familjenamn Julie Aline, tycker du ska välja ett namn dom betyder något snarare än vad som låter bra?

• Marsipan

Det var jätte fint! Men båda namnen hon har nu är valda av den anledningen men de blir lite konstigt att uttala båda namnen..

• hernameispekka

Hur många stavelser är det XXX namnet? Lättare att få flyt då.

Och jag tycker ni ska ta något som betyder. Lite tankar på hur man kan göra (kopierar in lite jag skrivit i andra trådar)

mormors favoritblomma kanske är Linnea. Eller en park som betyder mycket för er kanske heter Hildas park. Eller är Lejon ett favoritdjur kanske Leona passar bra som mellannamn?

Ni kanske kan säga saker som betyder något för er så kan vi leta namn som kan syfta på det.

Tex om ni förlovade er i Rio de Janeiro kan hon heta Rio. Eller om du är född i Karlstad kanske hon kan heta Carla. Eller varför inte att han ääälskar hästar och då blir Eowyn. 

Annars saker som beskriver barnet. 

Ex. 
    LuminitaLittle light. Passar om hon föds liten och har ljusa/blonda drag
    Nina Niña Betyder liten flicka på spanska
    Zita Liten flicka på tuscansk (?) italienska
    Naira Stora ögon på olika Indian-språk
    GingerRödhårig 

Fördelen med andranamn är ju att man just kan flippa ut lite, ha lite "konstigare" namn är man kanske vill ha som tilltalsnamn. Eller släktnamn, eller bokkaraktärer..
    Fler förslag på kategorier:

Ge henne ett namn efter er:

Person ni beundrar 
    Favoritartist
    Karaktär i en bok/film ni gillar
    Favoritförfattare
    Ett husdjur någon av er hade som barn
    Ett namn med fin betydelse som passar barnet 

• Marsipan

Tack för förslag, julie tog vi för att vi träffades i just Juli och förnamnet är Cecilia :) Jag tycker det låter lite konstigt i munnen när man uttalar det..

• hernameispekka
    Marsipan skrev 2012-10-31 12:49:03 följande:
    Tack för förslag, julie tog vi för att vi träffades i just Juli och förnamnet är Cecilia :) Jag tycker det låter lite konstigt i munnen när man uttalar det..
    Cecilia Julie (uttalat som Juliiii) låter superfint tycker jag. 
  • hernameispekka
    Marsipan skrev 2012-10-31 22:16:18 följande:
    okej, tack :) så du tycker jag ska byta plats på Julie?
    Ja, det tycker jag. Då blir det fint!
  • hernameispekka
    Marsipan skrev 2012-10-31 22:16:18 följande:
    okej, tack :) så du tycker jag ska byta plats på Julie?
    Blir samma tempo som att säga Angelina Jolie.
  • junjul

Julie Cecilia tycker jag är jättefint haha, förstår inte problemet :(

• Dixie

Varför byta, det är mest praktisk att ha tilltalsnamnet först och hur ofta uttalar man både namnen tillsammans...

• Mrs Onedin

Då tycker vi olika, för jag tycker att Julie Cecilia var helt otroligt fint! OM jag skulle sätta in något emellan, så tycker jag att ett vanligt, enkelt och rejält, men samtidigt vackert, namn som t.ex. Anna eller Maria passar.

What might have been...
  • Marsipan

Ja jag har funderat på det! Fast då blir det Anna Julie, och inte Julie Anna. För det låter lite som Julianna Glad Jag heter Anna imellannamn, likaså mina systrar. Kanske fint att föra vidare..

• Marsipan

amanda var super fint, Såg att jag skrivit fel tidigare också. Heter Maria i andranamn :) snurrig ..Nu blev jag helkär i. Julie Amanda Maria Cecilia

Svar på tråden Andranamn till Julie??