Anonym skrev 2012-10-30 23:35:26 följande:
Nu är det snart jul igen och i och med det börjar julångesten för många.
Förr om jularna när vi inte hade barn var det självklart för oss att fira varannan jul hos respektive föräldrar. Nu när vi har barn, har vi inte alls lust att kuska runt. Vi vill fira hemma hos oss eller åka bort till något mysigt ställe.
Min man och jag har pratat om att vi nu är en egen familj och det enda som är viktigt är att vår kärnfamilj firar jul ihop.
Det som jag tror sker är att släkten går i taket när vi meddelar vårt beslut att vägra familjejul.
Men visst känns det krångligt innan man vet hur man vill ha jularna.
Ska det vara såhär? Ska jag och familjen aldrig få fira på vårat sätt i hela livet...
Hur lägger vi fram det på ett genomtänkt sätt? Är rädd för att såra någon.
Skriv och berätta!
Ta tjuren vid hornen och säg som det är: I år vill ni fira för er själva. Hur det blir i fortsättningen vet ni inte
Jag gjorde det där för många år sen. Inte för min egen skull så mkt men mitt ex ville att vi skulle fira med barnen här hemma ( jag bryr mej inte så mkt om jul ) I början v´fick jag säga ifrån varje år, men sen har det flutit på.
Vi firar jul här hemma på julafton, sen ses vi hos mina föräldrar på juldagen eller annandagen, beroende på vilken dag som passar alla bäst.
från och med förra julen firar vi hos min äldsta dotter, alltså då, jag min son, min andra dotter, min äldsta och hennes man och så barnbarnet. Men om någon vill fira själv, så är ju det ok.
Jag har firat helt ensam och det var underbart.
Jag gjorde som vanligt, städade och plockade, tvättade osv så att verkligen allt var i ordning, så att jag riktigt kunde koppla av. Barnen var här på morgonen och fick då julklappar och gröt, sen åkte de till sin far ( efter vi gått isär, då såklart ) och resten av dagen ägnade jag åt att läsa, vila, äta oxfilé njuta, läsa lite till och sova. Något som de flesta ansåg vara helt koko. För jul ska man ju alltid vilja fira med enorma mängder folk, julmat och dans kring granen?