• OktoberBebis2012

Häck på hörntomt- hur hög får den vara?

Våra grannar på gaveln har en hörntomt med en häck som skymmer sikten när man kör ut med bilen från vår (samtliga boendes) parkering och ut på stora vägen. Själv har jag varit nära att köra på både barn, gamla, vuxna, hundar och andra bilar, p.g.a sikten är näst intill obefintlig. Dessutom är det uppförsbacke så man måste ha lite fart för att komma upp för att sen tvärnita när man väl tagit sig upp till utfarten...

Nu till min fråga:

Finns det någon gräns för hur hög en häck på en hörntomt får vara?
    Det är ju farligt som det är. Den familjen vill ju ha insynsskydd säkert men det går ju inte om det finns risk för att man kör på någon.

Vore väldigt tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Häck på hörntomt- hur hög får den vara?
  • deecember

Brukar regleras i de kommunala stadgarna har jag för mig.. Här är det 90 cm, men det kontrolleras enbart när de fått in en "störningsanmälan"..

• OktoberBebis2012
    deecember skrev 2012-10-31 00:17:09 följande:
    Brukar regleras i de kommunala stadgarna har jag för mig.. Här är det 90 cm, men det kontrolleras enbart när de fått in en "störningsanmälan"..
    Då ska jag ringa kommunen imorgon och göra en sån anmälan. Det blir ju ännu farligare nu när det kommer bli snö o halka ute... tack för tipset!!
  • Micke
    OktoberBebis2012 skrev 2012-10-31 00:20:44 följande:
    Då ska jag ringa kommunen imorgon och göra en sån anmälan. Det blir ju ännu farligare nu när det kommer bli snö o halka ute... tack för tipset!!
    Du ska få ett annat tips som är mkt bättre: 

Prata med din granne!!  Förklara att det är problem etc. 

Jävla anmälningshysteri.  
  • FruSen

I min kommun är det 80cm som gäller om tomten ligger vid en korsning.

Finns ingen häck på vårt område som bara är 80cm... Samtliga är över en meter. Livsfarligt ju.

• deecember
    Micke skrev 2012-10-31 22:13:42 följande:
    Du ska få ett annat tips som är mkt bättre:  Prata med din granne!!  Förklara att det är problem etc.  Jävla anmälningshysteri.  

Du missade att det inte var ett tips om att anmäla, utan bara ett konstaterande att kommunen dels reglerar sådana saker och dels är tämligen obekymrade om sådana saker som häckhöjder, även om det är de som ska ha tillsynen. Tills de får in en anmälan. I vilken ände TS bör börja, det lät jag stå helt osagt..
  • snuppis

ja jag säger som micke, prata med dem först säg till dem att de är dålig sikt. lyssnar de inte så kan man ju göra en anmälan

• OktoberBebis2012
    Micke skrev 2012-10-31 22:13:42 följande:
    Du ska få ett annat tips som är mkt bättre: 

Prata med din granne!!  Förklara att det är problem etc. 

Jävla anmälningshysteri.  
    Hej surgubbe!!
    Absolut ska jag prata med grannarna först, jag var inte medveten om att man var tvungen att redovisa samtliga tankar och eventuella ändringar i agerande här på Familjeliv, men de va bra att du påminde mig,. Jag kan även samtidigt tillägga när jag ändå har dej på tråden, att jag ville få lite mer kött på benen innan jag pratar med vare sig kommunen eller mina efterblivna grannar.

Ha en trevlig kväll o se till att få ligga snart för faan!!

Puss!
  • OktoberBebis2012
    FruSen skrev 2012-10-31 22:16:28 följande:
    I min kommun är det 80cm som gäller om tomten ligger vid en korsning.
    Finns ingen häck på vårt område som bara är 80cm... Samtliga är över en meter. Livsfarligt ju.
    Japp, lyckades efter lite om och men hitta den sidan på kommunens hemsida och här va det 70 cm... =)
    ja de e verkligen livsfarligt.... jag vill inte köra på någon...
  • Micke
    deecember skrev 2012-10-31 22:36:43 följande:

Du missade att det inte var ett tips om att anmäla, utan bara ett konstaterande att kommunen dels reglerar sådana saker och dels är tämligen obekymrade om sådana saker som häckhöjder, även om det är de som ska ha tillsynen. Tills de får in en anmälan. I vilken ände TS bör börja, det lät jag stå helt osagt..
    Det var inte det du skrev som jag citerade, utan det var TS inlägg där hon skrev "tack för tipset!!"  

Oavsett vilket, prata med grannen bör alltid vara steg 1 innan man börjar anmäla och ha sig. 
  • snuppis
    OktoberBebis2012 skrev 2012-10-31 22:46:56 följande:
    Hej surgubbe!!
    Absolut ska jag prata med grannarna först, jag var inte medveten om att man var tvungen att redovisa samtliga tankar och eventuella ändringar i agerande här på Familjeliv, men de va bra att du påminde mig,. Jag kan även samtidigt tillägga när jag ändå har dej på tråden, att jag ville få lite mer kött på benen innan jag pratar med vare sig kommunen eller mina efterblivna grannar.

Puss!
    ha ha =) Härlig du är *S* 
  • Micke
    OktoberBebis2012 skrev 2012-10-31 22:46:56 följande:
    Hej surgubbe!!

Puss!
    Du skrev

"Då ska jag ringa kommunen imorgon och göra en sån anmälan."

Men givetvis menade du att du inte alls skulle ringa kommunen, och framförallt inte i morgon, utan allt du egentligen menade var att du ville ha mer info och sen skulle du prata med din granne. 

Ja jävlar. 
  • OktoberBebis2012
    Micke skrev 2012-10-31 22:53:27 följande:
    Du skrev

Men givetvis menade du att du inte alls skulle ringa kommunen, och framförallt inte i morgon, utan allt du egentligen menade var att du ville ha mer info och sen skulle du prata med din granne. 

Ja jävlar. 
    Som jag skrev i mitt svar till dej, jag ändrade mig, men visste inte att det var redovisningstvång här... ber om ursäkt!!! Nästa gång skickar jag ett PM till dej direkt... ok???
  • OktoberBebis2012
    Micke skrev 2012-10-31 22:53:27 följande:
    Du skrev

Ja jävlar. 
    Jävla pekpinne-hysteri!!! Ja jävlar....
  • Micke
    OktoberBebis2012 skrev 2012-10-31 22:55:52 följande:
    Som jag skrev i mitt svar till dej, jag ändrade mig, men visste inte att det var redovisningstvång här... ber om ursäkt!!! Nästa gång skickar jag ett PM till dej direkt... ok???
    Så bra att du ändrade dig, då gav mitt inlägg avsedd effekt. 

Duktig flicka.  
  • OktoberBebis2012
    Micke skrev 2012-10-31 22:56:32 följande:
    Så bra att du ändrade dig, då gav mitt inlägg avsedd effekt. 

Duktig flicka.  
    Fast nu ändrade jag mej iofs innan ditt inlägg, men om det får dej att känna dej som en bättre person, så varsågod!! Jag kan leva med det...
Svar på tråden Häck på hörntomt- hur hög får den vara?