• Rådjur

När bör man ta bort halsmandlar ?

Jo - alltså jag har haft stora halsmandlar ända sen jag var liten. Min mamma berättade att hon varit hos doktorn med mig för det - men att doktorn sagt "varför ska vi plåga henne med att ta bort dom när hon är så liten?".
    Så, nu sitter jag här med mina förstorade halsmandlar, 20 år gammal och börjar bli less...

På senare tid har jag nämligen börjat få spyreflexer av att skratta, hosta och gäspa Foten i munnen Känns som om mandlarna liksom tar för mycket plats så kräkreflexen triggas. 

Bör man fundera på att ta bort dom när det är såhär eller ej ?
    Minus Varför/varför inte ? 

Någon här som också har förstorade halsmandlar ? Vad har ni fått för råd av läkare isåfall ? 

Ni som opererat bort mandlarna - varför gjorde ni det ? 

Minus Fick ni som opererat bort dom annorlunda röst efter operationen ?    

Ska till vårdcentralen den 6:e november så tänkte fråga om halsmandelproblemet där, men tänkte att jag kanske kunde få något vettigt svar här också!                 

• Svar på tråden När bör man ta bort halsmandlar ?
  • Jesper f

Det är ganska ovanligt att man ha så stora problem av sina halsmandlar i vuxen ålder som du beskriver, utan att man i sådana fall fått det åtgärdat redan som barn. Faktumvis, minskar Halsmandlarna i storlek till vuxen ålder. Så bara för att man haft stora som barn, behöver man absolut inte ha det som vuxen.

Ska man ta bort dom, så är det för att minska infektionskänsligheten just i svalget/halsen, då skrovliga halsmandlar kan ge upphov till både återkommande halsfluss och halsböld. Samtidigt ska man vara medveten om att om man tar bort dom, har du sämre skydd mot infektioner som istället tar raka vägen ned i lungorna, så man kan få problem där istället. Vilket i dom flesta fall inte spelar någon roll om du är frisk, men har du tex bronkit, astma eller likandne problem, eller lider av någon kronisk imunologisk sjukdom, såsom tex diabetes, hiv eller liknande, står under cancer behandling, så är det deffenitivt inget att rekomendera att göra om det inte är ett absolut måste.

Röstförändringar är ytterst sällsynta, då halsmandlarna i sig inte har direkt samband med stämbanden.

• nozpa

Mina opererades bort när jag var 8-9 år. Hade halsfluss nästan en gång i månaden! Det enda jag minns efteråt var att jag kräktes blod ett par ggr efter op. (Antar att det runnit ner i magsäcken). Samt att jag inte kunde äta på ett par dagar typ. :)
    Har aldrig haft några problem med halsen sedan dess.  

• Rådjur

Jesper f: jag har läst på om saken nu och mycket av det där med att man blir sjukare utan dom verkar vara en myt. Har läst att de inte tas bort enbart av infektionsskäl utan även för att de kan störa andningen i sömnen om de är stora. Jag har (i vuxen ålder) större halsmandlar än de flesta jag mött så jag kanske hör till den minoritet som har det då :p tycker halsmandlarna ger mig en del problem att svälja osv, men ska vänta på ett läkarutlåtande innan jag funderar vidare på att ta bort dom.
    Röstfärändring är ej sällsynt btw - utan det verkar vanligt att rösten får en annan klang efter operationen.

Nozpa: tack så mkt för ditt svar! Fyfan asså, kräkas blod låter förjävligt :p jag har spyfobi... Mina halsmandlar kanske inte är så störande trots allt hehehe

• Anonym (gjort det)

Jag hade extremt stora halsmandlar men läkarna på den tiden ville inte ta bort dem när jag var barn för de ansåg det vara ett skydd, jag hade problem med att svälja mat och det var jobbigt. När jag var 18 fick jag äntligen en operation beviljad och den gjordes när jag var 19, det är det bästa jag har gjort! Visst gjorde det ont efter operationen men helt klart värt det efteråt. 

Min äldsta som ärvde mina problem och jag tog honom till läkaren när han var 3 år, nu hade de ändrat inställning och de anser att halsmandlarna inte spelar någon roll längre efter 3 års ålder, så han blev beviljad operation jätte lätt, till min förvåningsskull eftersom jag var beredd på att få ta en fight. Nu hade de även ändrat operations rutiner så de tog inte längre bort hela halsmandeln utan sparade en bit för att det gör mindre ont och läker fortare. 

Har du problem med dem så ser inte jag en endaste anledning till att ha dem kvar! Ta bort dem! =) 

Jag har även syskon och vänners barn som opererat bort sina mandlar och även den där knölen man har bakom näsan.
    Min yngsta ska in på operation här framöver för exakt samma och han är 2,5 år nu 

• Rådjur
    Anonym (gjort det) skrev 2012-10-31 12:41:07 följande:
    Jag hade extremt stora halsmandlar men läkarna på den tiden ville inte ta bort dem när jag var barn för de ansåg det vara ett skydd, jag hade problem med att svälja mat och det var jobbigt. När jag var 18 fick jag äntligen en operation beviljad och den gjordes när jag var 19, det är det bästa jag har gjort! Visst gjorde det ont efter operationen men helt klart värt det efteråt. 

Min äldsta som ärvde mina problem och jag tog honom till läkaren när han var 3 år, nu hade de ändrat inställning och de anser att halsmandlarna inte spelar någon roll längre efter 3 års ålder, så han blev beviljad operation jätte lätt, till min förvåningsskull eftersom jag var beredd på att få ta en fight. Nu hade de även ändrat operations rutiner så de tog inte längre bort hela halsmandeln utan sparade en bit för att det gör mindre ont och läker fortare. 

Har du problem med dem så ser inte jag en endaste anledning till att ha dem kvar! Ta bort dem! =) 

Jag har även syskon och vänners barn som opererat bort sina mandlar och även den där knölen man har bakom näsan.
    Min yngsta ska in på operation här framöver för exakt samma och han är 2,5 år nu 

Omg tack så mycket för ditt positiva inlägg!!! Vill gärna att du svarar på ett par frågor jag har om du har möjlighet! 

Började du kräkas blod efter operationen ? Gråter
    Har läst på lite nu och ser att det verkar va vanligt ... Jag har dock inte förstårr om man liksom "hostar" upp blodet för det rinner bak i halsen - eller om man verkligen KRÄKS blod från magsäcken!!
    Varför kräks man upp det asså .. Gråter kan det inte bara liksom skitas ut ?
    Hahaha ...
    Jag har sjuk kräkfobi, det är därför jag frågar... Det kryper typ i magen på mig bara av att tänka "kräkas blod" Gråter

Vilken knöl bakom näsan är det du menar ? Förvånad     
    Skulle vara intressant att få ett namn på den - för jag tror typ också jag har problem med något långt bak i näsan! Har dock inte kollat upp detta så noga eftersom jag inte vetat vad exakt jag bör kolla upp...

Alltså en del av mig vill bara ta bort dom - men jag är samtidigt osäker på om mina problem verkligen ÄR så stora Foten i munnen Skulle vara betryggande att höra från en läkare (ska till vårdcentralen snart) att mina mandlar verkligen är stora - och att jag skulle klara mig bättre utan dom!          
  • Anonym (gjort det)
    Rådjur skrev 2012-10-31 16:58:32 följande:

Omg tack så mycket för ditt positiva inlägg!!! Vill gärna att du svarar på ett par frågor jag har om du har möjlighet! 

Började du kräkas blod efter operationen ? Gråter
    Har läst på lite nu och ser att det verkar va vanligt ... Jag har dock inte förstårr om man liksom "hostar" upp blodet för det rinner bak i halsen - eller om man verkligen KRÄKS blod från magsäcken!!
    Varför kräks man upp det asså .. Gråter kan det inte bara liksom skitas ut ?
    Hahaha ...
    Jag har sjuk kräkfobi, det är därför jag frågar... Det kryper typ i magen på mig bara av att tänka "kräkas blod" Gråter

Vilken knöl bakom näsan är det du menar ? Förvånad     
    Skulle vara intressant att få ett namn på den - för jag tror typ också jag har problem med något långt bak i näsan! Har dock inte kollat upp detta så noga eftersom jag inte vetat vad exakt jag bör kolla upp...

Alltså en del av mig vill bara ta bort dom - men jag är samtidigt osäker på om mina problem verkligen ÄR så stora Foten i munnen Skulle vara betryggande att höra från en läkare (ska till vårdcentralen snart) att mina mandlar verkligen är stora - och att jag skulle klara mig bättre utan dom!          
    Jag har emetofobi (kräkfobi) jag oxå och bävade verkligen inför operationen, det är sant att man kan kräkas blod efter operationen, jag gjorde det en gång men sen fick jag en spruta mot illamående så det gick bättre. Man kräks upp blodet för magsäcken gillar det inte helt enkelt. 
    Min son kräktes även han efter operationen och då sa sköterskorna att det var bra för blodet ska upp.
    Även om jag vet med facit i hand att jag kräktes blod så skulle jag göra om operationen för livet efteråt har blivit så mycket enklare, det är lättare att andas, jag sover bättre och jag har slutat snarka. Jag blir inte sjuk lika ofta i halsfluss och framför allt så kan jag svälja mat utan att den fastnar och jag måste harkla upp den och tugga på nytt, jag kan svälja hela tabletter numer oxå. 

Sök på "abrasio" så får du fram information om knölen bakom näsan.  

Jag tror att du skulle behöva ta bort dina, hade du inte behövt det hade du förmodligen inte ens tänkt tanken, du har ju besvär av dem och nåt vidare skydd ger de som sagt inte efter 3 års ålder.

• Anonym

Jag har haft mycket problem med halsmandlarna när jag va yngre.. nu för ca en månad sedan fick jag halsböld o akutop bort dom o halsmandlarna.. de gjorde ont efteråt ja.. jag kräktes inte.. iom att jag hade halsböld så tog de längre tid för mig att läka . För en vecka sedan börja jag störtblöda från halsen, en artär gick upp . Akutop o bränna den.. förutom detta så har jag problem att prata,att uttala vissa bokstäver o talar otydligt. Det läcker upp till näsan så om jag dricker eller äter vill det ibland gå uppåt istället för nedåt. Så en rutinop blev lite mer för mig.. hände inte ofta men de händer. De enda possitiva e väll att jag slutat snarka.. ;) hade jag vetat att de kunde bli såhär jobbigt efter op hade jag inte gjort den utan bara låtit dom tömma halsbölden.

• Rådjur
    Anonym (gjort det) skrev 2012-10-31 18:09:23 följande:
    Jag har emetofobi (kräkfobi) jag oxå och bävade verkligen inför operationen, det är sant att man kan kräkas blod efter operationen, jag gjorde det en gång men sen fick jag en spruta mot illamående så det gick bättre. Man kräks upp blodet för magsäcken gillar det inte helt enkelt. 
    Min son kräktes även han efter operationen och då sa sköterskorna att det var bra för blodet ska upp.
    Även om jag vet med facit i hand att jag kräktes blod så skulle jag göra om operationen för livet efteråt har blivit så mycket enklare, det är lättare att andas, jag sover bättre och jag har slutat snarka. Jag blir inte sjuk lika ofta i halsfluss och framför allt så kan jag svälja mat utan att den fastnar och jag måste harkla upp den och tugga på nytt, jag kan svälja hela tabletter numer oxå. 

Sök på "abrasio" så får du fram information om knölen bakom näsan.  

Jag tror att du skulle behöva ta bort dina, hade du inte behövt det hade du förmodligen inte ens tänkt tanken, du har ju besvär av dem och nåt vidare skydd ger de som sagt inte efter 3 års ålder.

Ouch - det var detta jag inte ville höra hehe Foten i munnen  Tror jag skulle klara det om Du som också har emetofobi klarade det... men i förväg känns det sjukt läskigt alltså ... att få massa blod i magsäcken som man sen måste kräkas upp!

Ska fundera på det noga innan jag bestämmer mig för att plocka bort dom iaf, speciellt med tanke på inlägget under ditt!

Tack för info ang näsknölen - ska kolla upp det!!
    Anonym skrev 2012-10-31 18:26:19 följande:
    Jag har haft mycket problem med halsmandlarna när jag va yngre.. nu för ca en månad sedan fick jag halsböld o akutop bort dom o halsmandlarna.. de gjorde ont efteråt ja.. jag kräktes inte.. iom att jag hade halsböld så tog de längre tid för mig att läka . För en vecka sedan börja jag störtblöda från halsen, en artär gick upp . Akutop o bränna den.. förutom detta så har jag problem att prata,att uttala vissa bokstäver o talar otydligt. Det läcker upp till näsan så om jag dricker eller äter vill det ibland gå uppåt istället för nedåt. Så en rutinop blev lite mer för mig.. hände inte ofta men de händer. De enda possitiva e väll att jag slutat snarka.. ;) hade jag vetat att de kunde bli såhär jobbigt efter op hade jag inte gjort den utan bara låtit dom tömma halsbölden.

Usch det känns som om du fått ganska jobbiga besvär efter din operation Rynkar på näsan Detta fick mig att tänka till iaf ... Kanske bättre att ha stora halsmandlar än att få problem med talet och att mat åker uppåt istället!!! Jag har redan lite halsproblem (utan smärta) i och med att jag alltid har massa slem i halsen - som gör mig hes ... Detta stör min vardag rätt mkt för det är en grej som skapar ångest hos mig. Att typ behöva prata med någon jag ej känner, vilket är nervöst - OCH DESSUTOM BLI HES.... Så jag skulle verkligen inte vilja ha mer talproblem än nu Foten i munnen

• 3 barns mamman
    Rådjur skrev 2012-10-31 18:32:29 följande:
    Ouch - det var detta jag inte ville höra hehe Foten i munnen  Tror jag skulle klara det om Du som också har emetofobi klarade det... men i förväg känns det sjukt läskigt alltså ... att få massa blod i magsäcken som man sen måste kräkas upp!

Ska fundera på det noga innan jag bestämmer mig för att plocka bort dom iaf, speciellt med tanke på inlägget under ditt!

Tack för info ang näsknölen - ska kolla upp det!!

Usch det känns som om du fått ganska jobbiga besvär efter din operation Rynkar på näsan Detta fick mig att tänka till iaf ... Kanske bättre att ha stora halsmandlar än att få problem med talet och att mat åker uppåt istället!!! Jag har redan lite halsproblem (utan smärta) i och med att jag alltid har massa slem i halsen - som gör mig hes ... Detta stör min vardag rätt mkt för det är en grej som skapar ångest hos mig. Att typ behöva prata med någon jag ej känner, vilket är nervöst - OCH DESSUTOM BLI HES.... Så jag skulle verkligen inte vilja ha mer talproblem än nu Foten i munnen

ja alltså jag har haft EXTREM otur efter min op. Är inte alls vanligt att det blir såhär illa. Men ville bara berätta att det KAN bli komplikationer.
    Ja detta med talet är det mest jobbiga tycker jag, är en människa som pratar mycket i vanliga fall o nu orkar jag inte föra ett samtal för det är grymt jobbigt att få uttalat någorlunda iallafall så folk förstår en.  
    Har nu senaste två dagarna lite smått kunnat börja äta "fast" mat, levt på flytande kost i en månad drygt (va ju sjuk i halsfluss o halsböld en vecka innan op också o kunde då inte få i mig nästan nått överhuvudtaget :/ ) 
    Är jag som är Anonym, vet inte varför det valde att skriva anonymt :) )  
  • pennanjenna

Jag har också funderat på att operera bort mina halsmandlar. Har haft en mängd hals-sjukor genom åren, och alltid när jag blir förkyld eller liknande så blir det 7 resor värre i halsen än en normal förkylning. Känner också när jag ligger ner att det liksom är tjockt i halsen och det är mkt irriterande. Har 4 rätt stora jäklar som jag gärna skulle bli av med pronto!
    Har kan du ts, förresten läsa lite kort:  http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Operation-av-halsmandlar/

Svar på tråden När bör man ta bort halsmandlar ?