• Liselurvan

Skydda SGI efter barnet är 1år

Hej! Jag planerar att börja arbeta "extra" inom kort. Dottern fyller 1år i Januari. Om jag jobbar 8h/vecka, fördelat på 3-4 dagar, alltså ca 2h/dag. Hur tar jag ut föräldradagar då för att behålla min SGI?

MVH Lotta

• Svar på tråden Skydda SGI efter barnet är 1år
  • Försäkringskassan

Hej!
    Man måste utgå från hur man arbetade före föräldraledigheten.
    Om du har en inkomst och årsarbetstid på 40 timmar/v = 2080 timmar/år så ska man tänka så här.
    40 timmar/ vecka delat med 5 dagar då är en föräldrapenningdag värd 8 timmar.

40 timmar - 8timmar som du arbetar = 32 timmar som du delar i 8 timmar,
    som en föräldrapenningdag är värd = 4 dagar.

Du måste då ta ut 4 hela dagar i veckan. Du kan fördela dagarna hela veckan beroende på hur du arbetar.

Hälsningar
    Britta, handläggare

• Liselurvan

Ok. Tack för svar.
    Om jag nu jobbar 2timmar/per dag, tar jag då ut 3/4 dag föräldrapenning?? För jag kan väl inte lägga 4 hela dagar föräldrapenning mån-tors, (även om jag jobbar just dessa dagar) för att förenkla det hela?
    Jag var arbetssökande på 100% precis innan föräldraledigheten och min sgi har räknats ut på jobbet jag hade närmast arbetslösheten. Det var en 80% tjänst. Gör det nån skillnad?

Mvh
    Lotta

• Försäkringskassan

Hej igen!
    Om din SGI är baserad på 80 % arbete är det den arbetstiden som är relevant. Om du då t.ex. jobbade 32 timmar per vecka blir det 3,75 dagar du behöver ta ut med föräldrapenning per vecka för att din SGI ska vara skyddad.  

Om din normala arbetstid var 6 timmar och du nu arbetar 2 timmar en dag, kan du ta ut 1/2 dag. Du skulle då exempelvis  kunna ta ut 1/2 dag 6 dagar i veckan och 3/4 dag en dag i veckan. 

Obs. att jag bara använt ett exempel och du måste utgå från din egen arbetstid.  

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

• Liselurvan

Hej igen! Ja men vad bra, då vet jag! De 3.75 dagarna per vecka kan vara lägsta nivå dagar också väl? (Jag har tagit 180 sjukpenningdagar)

Lotta

• Liselurvan

Hej!

Nu har jag börjat arbeta 8h/vecka.
    Dagarna varierar men det kommer oftast att bli tis, tors, sönd och timmaran uppdelade på 2-3h/dag.

Fråga:
    Jag har redan sökt fp i förväg, för nov och dec via webben och undrar hur jag gör nu för att ändra detta? Måste jag ta bort hela min redan gjorda ansökan?
    Om jag vet i förväg att jag kommer att jobba dessa dagar, kan jag då söka fp för hela nov/dec då?
    OM dagarna ändras någon vecka, (att det blir mån, ons, sönd istället) betyder det då att jag bara kan söka från vecka till vecka??
    Och iså fall, hur blir det med utbelningar då? Jag vill ju ha en "full" utbetalning den 26e varje månad!

Många frågor, hoppas ni förstår vad jag menar

Mvh Lotta

• Försäkringskassan

Hej igen Lotta!
    Om du gjort en ansökan men den inte alls stämmer med dina arbetstider nu, kan du göra en ny ansökan på "mina sidor". Det är alltid den senast inkomna ansökan som gäller.

Om det bara är någon enstaka vecka som dagarna ändras, kan du ringa vårt kundcenter på tel.nr. 0771-524524 och flytta dagarna den aktuella veckan. Vi kan också hjälpa dig att ta bort föräldrapenning om du skulle arbeta mer än planerat någon vecka. Däremot kan vi inte lägga till mer föräldrapenning än du fyllt i på din ansökan. Så om du skulle arbeta mindre någon vecka och ska ta ut mer föräldrapenning än du angett i din ansökan, måste du göra en ny ansökan.  Om du ringer och gör ändringarna via telefon, ändrar vi direkt i systemet och det ska inte påverka utbetalningen.

Om dina arbetstider ändras och varierar från vecka till vecka får du antingen fylla i en ansökan per vecka eller så kan du vänta och göra en ansökan för en längre period i efterhand och få ersättningen i efterhand. 

Hoppas det var svar på dina frågor.

Hälsningar
    Bushra, handläggare 

• Liselurvan

Hejsan!

Tycker det är kanonbra att man kan ställa sina frågor så här!!

Ang tidigare inlägg från mig så undrar jag också om man kan ta ut fler dagar än 3.75? Jag förstår att det är minst dessa jag måste ta för att skydda sgi men om jag tar fler gör väl det inget eller?

Mvh Lotta

• Försäkringskassan

Hej,

Kul att höra att du uppskattar våra tjänster. Självklart kan du välja att ansöka om fler dagar, förutsett att du är tillsammans med ditt barn.

Hälsningar

Vega, handläggare 

Svar på tråden Skydda SGI efter barnet är 1år