• Myyy

Får man röka i hyreslägenhet???

Vi (jag, sambon och vår tvååring) har precis flyttat in i en hyreslägenhet på andra våning. Allt kändes kanon tills vi öppnar klädkammaren/förrådet där det verkligen stinker färsk cigarettrök. Vi tänkte att det kanske var förra hyresgästen som rökt inomhus och försökte vädra. Ett litet tag senare kommer lukten på nytt och det verkligen osar rök om hela lägenheten. Min sambo springer då ner till grannen under oss som berättar att han röker inomhus. Min sambo förklarar då att eftersom huset har gemensam ventilation så går röken upp till oss genom den stora fläkten som sitter i förrådet/klädkammaren. Grannen ser oförstående ut och verkar inte ha planer på att sluta röka. Jag frågade fastighetsskötaren idag om det är tiillåtet och han verkar inte bry sig nämnvärt (han är själv rökare) och han sa att de inte kan göra någonting. det verkar inte som att det kommer ske någon förändring. Vi kan inte ha några kläder eller saker i förrådet nu då allt kommer lukta rök och dessutom är jag astmatiker och sonen har anlag till det. I vårt kontrakt står det att rökning inomhus är förbjudet, men vad ska jag göra för att grannen ska lyssna ?? tycker inte att det är vår uppgift som nyinflyttade att komma och klaga och skapa osämja bland grannarna :(

• Svar på tråden Får man röka i hyreslägenhet???
  • Hannah76

Står det i ert kontrakt att det är rökning förbjuden i er lägenhet? Då verkar det ju märkligt att det är ok i de andra lägenheterna, när det är gemensam vent.?
    Vänd er till hyresvärden och fråga? 

• Philippa

Fråga er hyresvärd...

• Kinya

Om det inte stått i kontraktet hade ni inte haft något att säga till om, så mycket vet jag då vi varit i samma situation i vår förra lägenhet. Men eftersom det står i kontraktet så tycker jag att ni ska påpeka det för hyresvärden och om han inte gör något eller har något bra svar så tycker jag att ni ska kontakta Hyresgästföreningen så kan de ge er råd om vilka rättigheter ni har. Om det visar sig att ni har rätt och de inte får röka i lägenheten p.g.a. kontraktet så kan Hyresgästföreningen skicka ett brev till hyresvärden och be dem att ordna det. Funkar inte det så kan man gå vidare.

Men generellt sett så är det otroligt svårt att få rätt mot en rökare som röker i sitt eget hem (även om det råkar vara en hyresrätt).

Däremot är hyresvärden skyldig att hålla ventilationen i gott skick. Kanske kan Hyresgästföreningen få hyresvärden att iaf täta i klädkammaren eller fixa med ventilationen så att ni slipper få röken in till er?

Vi flyttade till ett radhus utan trapphus och slipper nu röken. Det är underbart! Kolla om ni inte kan hitta ett annat boende där risken inte rä lika hög att bli terroriserad av rökare. Som icke-rökare har man inte ens rätten att slippa bli förgiftad i sitt eget hem, tyvärr.

• FruSen

Jag skulle kontakta hyresvärden och alternativt hyresgästföreningen. 
    Håller med Hanna76, låter mycket märkligt om det endast är i er lägenhet rökning är förbjuden i och med att det är gemensam ventilation. Då spelar det ju liksom ingen roll att en lägenhet är rökfri, en allergiker kan ju ändå inte bo där liksom. 

• Hannah76

Kanske vill de få huset helt rökfritt men kan inte göra ändringar på de kontrakt som finns? Så de ändrar på de nya?

• Myyy

Tack för era svar! Jag har
    Mailat till hyresvärdens kontor som ligger många mil härifrån, och förhoppningsvis håller de med om att detta är orimligt. Går runt här och är kräkfärdig av lukten...

• Myyy

Skulle inte förvåna mig om det inte står
    Något om rökning i hans kontrakt.

• FruSen

Jag har bott i många hyreslägenheter med rökande grannar. Vi har inte fått in röklukt i vår lägenhet så det måste ju gå att ordna med ventilation! Säkert en dyr och inte prioriterad kostnad för hyresvärden men ligg i så fall på hos hyresgästföreningen. Du ska absolut inte få in cigarettrök i din lägenhet

• Tjolanta

Vi bor på 3e våningen och de under oss röker också, fast på balkongen... Men grejjen är den att balkongen går ut från sovrummet så om vi inte stänger vår balkongdörr så stinker hela vårt sovrum... Inte heller så roligt då jag gärna vädrar ut i sovrummet... På sommaren blir det värre då vi måste hålla stängt och det blir STEKHETT! Inte så trevligt när vi väntar en bebis om 11 dagar heller... Ska ickerökare inte få njuta av lite frisk luft och kunna njuta en stund på balkongen? Vi har tydligen ingen rätt alls mot rökare tyvärr...... Hoppas det löser sej för er iaf TS. I vårt fall kan vi ju stänga balkongdörren..

• viseversa

Eftersom det STÅR i kontraktet att det är olagligt så gäller det med största sannolikhet alla lägenheter och då har ni rätt att klaga. Prata med hyresvärden igen och visa det som står. Klart ni ska kunna "bo" i erat hem
    Utan att bli inrökta.

• Tjolanta
    viseversa skrev 2012-10-31 14:47:21 följande:
    Eftersom det STÅR i kontraktet att det är olagligt så gäller det med största sannolikhet alla lägenheter och då har ni rätt att klaga. Prata med hyresvärden igen och visa det som står. Klart ni ska kunna "bo" i erat hem Utan att bli inrökta.

Gäller det balkonger också??? *hoppas*
  • FruSen
    Tjolanta skrev 2012-10-31 14:49:51 följande:

Gäller det balkonger också??? *hoppas*
    Jag tror det är upp till respektive hyresvärd.
    Där jag bor är det någon hyresvärdar som förbjudit rökning på balkongen och herregud vilket ramaskri det blev i lokaltidningen! 
  • Tjolanta
    FruSen skrev 2012-10-31 15:15:42 följande:
    Jag tror det är upp till respektive hyresvärd. Där jag bor är det någon hyresvärdar som förbjudit rökning på balkongen och herregud vilket ramaskri det blev i lokaltidningen! 

Hmm.. Fast det skulle ju vara skönt med frisk luft i sovrummet iaf.... Med tanke på att det är rökfritt på tex krogar och så. Det borde ju vara rökfritt i hemmen kan man tycka där man vistas jämt...
  • Myyy

Jag tycker att man som rökare borde ha vett att ta hänsyn till andra, det är väl ganska självklart? Så tråkigt att fler av er råkat ut för samma!

Svar på tråden Får man röka i hyreslägenhet???