Får man röka i hyreslägenhet???
Vi (jag, sambon och vår tvååring) har precis flyttat in i en hyreslägenhet på andra våning. Allt kändes kanon tills vi öppnar klädkammaren/förrådet där det verkligen stinker färsk cigarettrök. Vi tänkte att det kanske var förra hyresgästen som rökt inomhus och försökte vädra. Ett litet tag senare kommer lukten på nytt och det verkligen osar rök om hela lägenheten. Min sambo springer då ner till grannen under oss som berättar att han röker inomhus. Min sambo förklarar då att eftersom huset har gemensam ventilation så går röken upp till oss genom den stora fläkten som sitter i förrådet/klädkammaren. Grannen ser oförstående ut och verkar inte ha planer på att sluta röka. Jag frågade fastighetsskötaren idag om det är tiillåtet och han verkar inte bry sig nämnvärt (han är själv rökare) och han sa att de inte kan göra någonting. det verkar inte som att det kommer ske någon förändring. Vi kan inte ha några kläder eller saker i förrådet nu då allt kommer lukta rök och dessutom är jag astmatiker och sonen har anlag till det. I vårt kontrakt står det att rökning inomhus är förbjudet, men vad ska jag göra för att grannen ska lyssna ?? tycker inte att det är vår uppgift som nyinflyttade att komma och klaga och skapa osämja bland grannarna :(