• Floffeen

fyllning i tårta (mjölkfri tårta)

Hej!
    sonen fyller 2år nästa vecka och jag skall nu baka min första mjölkfria tårta.
    först tänkte jag bara "men jag byter ut alla mjölkprodukter mot mjölkfria"
    men de har blivit mycket krångligare än så.
    Jag vet inte ens vad man kan ha i?
     Vaniljkräm o sylt är inget han direkt gillar.

Vad tycker en 2åring om?
    Han är glad för clementiner och choklad iallafall.
     Finns de något sån fyllning?
    typ choklad mousse fast de innehåller säkert mjölk!

Så tips på fyllningar man kan ha i tårtor som är mjölkfria välkomnas omgående ;)

tror faktiskt aldrig jag bakat en TÅRTA heller ;)

• Svar på tråden fyllning i tårta (mjölkfri tårta)
  • MaaxMaax

Min mammas specialare när jag var liten var att mosa banan och blanda med krossad ananas, otroligt gott!

In manus tuas, Pater, commendo spiritum meum
  • Floffeen

länkarna fungerade inte.
    Jo hittade också chokladmousse när jag gooogla men känns ändå krångligt, vad har man till den osv.
    Jag har funderar på att servera kladdkaka och hallonpaj :)
    Blir 2  kalas för gossen och han bör ju få åtminstonde 1 tårta vid ett av tillfällena tycker jag ;)

vet att sonen egentligen nöjt sig med isglass haha men vill ju göra något extra på hans dag.

Har suttit i 2 tmmar och bara försökt googla recept.

• mc babe

Finns helt ok mjölkfri "vispgrädde", alpro soya airy and creamy. Den är sötare än vanlig grädde, men helt ok. Jag hittade ett recept i en bok på en browniebotten med glass och grädde ovanpå, garnerade med minimarshmallows. Finns mjölkfri mörk choklad, tokdyr men god. Alla lite billigare innehåller spår av mjölk . Jag tycker det oftast går att använda vanliga recept men byta till mjölkfria grejor.

• MammaBella

Gör en glass och marängtårta och fuska med färdig mjölkfri glass som du piffar till med valfri smak.

• Oförglömlig

Du kan köpa mjölkfri grädde jag köpte en som var rätt fast tror paketet var röd och vit visslade till innehållet med vaniljsocker å ingen märkte att den va mjölkfri. Du kan till fyllning ta tex mosad kiwi samt vaniljkräm även detta finns mjölkfritt. På Coop köpte jag detta när jag bakade. Du kan annars ta grädde mjölkfri och göra egen chokladmouse Med mörk mjölkfri choklad. Du kan annars ta grädde och hallon tillsammans i ett lager och mosade hallon på andra lagret. Går även å göra samma sak med kiwi, jordgubbar, blåbär. Blandade bär. Köp marsipan å ha som ett lock å sedan söta socker figurer från mataffären å dekorera med ljus och lite text med namnet:) Lycka till:)

• Floffeen

tack för svaren!
    Imorgon gäller det!!

Har bestämt mig för att längst ner chokladmousse
    sen nästa lager med hallon sen vaniljmousse.
    om jag inte får till 3 lager så kanske man kan mosa hallonen så blir de hallonmousse istället för vanilj?
    Tror ni de fungerar?

ska bli spännande.
    min första tårta imorgon då och ingen tid att misslyckas.. Håll tummarna

Svar på tråden fyllning i tårta (mjölkfri tårta)