• helenuz

Kan man göra egen gröt??

på havregrynsgröt till en 9 månaders??

• Svar på tråden Kan man göra egen gröt??
  • ålänningen

Ja, koka havregryn med vatten som du gör till dig själv. 0,5 dl gryn och 1 dl vatten. Det är gott att blanda lite frukt i oxå.

Har jag gjort sedan min kille var nybörjare på att äta gröt.

• Cammo

hejsan, min pojke är i och för sig 7 månader men jag pratade ialf med bvc om detta och dom sa att i våra havregryn finns det inget järn, dom har slutat att ha det eller nåt sånt. Jag tog upp det eftersom jag tycker det är så mycket socker i barngröten, men hon sa att det var det bästa tills dom blivit 1 år ungefär..
    En kompis till mig gör egen gröt med gryn och blandar i lite blodpalt, men då har jag hört av en annan som gjorde det att bvc sagt till henne att sluta med det, blir tydligen för mycket då för dom små..

• Majsan70

Det finns speciellt berikade havregrynsgröter. Har aldrig hört vårt bvc försrpåka den färdiga barngröten.

Ngot som kan vara bra är om man krossar kornen eller kör dem i en mixer innan man tillagar gröten så de är lite lättare att få i sig för barnet.

• JennyS

Jag kokar för det mesta egen gröt. Jag blandar mellan mixade havregryn, mannagryn, rismjöl, majsmjöl, polenta, mixade råggryn. Det finns massor och Matilda tycker om den hemkokta gröten. I stort sätt alltid kokar jag mjölkgröter, men det är ju lite som man känner.

För att få in mer järn i gröten så lägger jag till Hirs, som är väldigt järnrikt. Känns mycket lättare än blodbröd.

(rismjöl, majsmjöl, hirs och etc finns på hälsokosthyllorna).

Lycka till!!!!

Svar på tråden Kan man göra egen gröt??