• Anonym (Orolig)

Hur mycket får man i a-kassa? Orolig

Hej

Jag befinner mig i en mindre rolig sits. Bor ihop med min sambo och vårat barn i ett litet hus. Jag är student och har tagit fullt studielån och får även studiebidrag. Sambon får ut 26.000 innan skatt så vi har klarat oss bra med pengar, vi är ganska ekonomiska av oss. Men nu går det dåligt på sambons företag och det finns risk att han blir uppsagd. Hur mycket får han ut i a-kassa? Finns ju inte direkt många arbeten så detta lär ju påverka våran ekonomi jättemycket... Vad gör man? Hur räknar man ut a-kassan?

• Svar på tråden Hur mycket får man i a-kassa? Orolig
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-10-31 20:21:34 följande:

Kan väl lika gärna fråga här? Det där hjälpte väl inte mig direkt...
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-10-31 20:25:32 följande:

Kan väl lika gärna fråga här? Det där hjälpte väl inte mig direkt...
    Börja med att googla på namnet den a-kassan din sambo är medlem i TEX?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-10-31 20:27:26 följande:
    Börja med att googla på namnet den a-kassan din sambo är medlem i TEX?

Håller på...
  • c89

Om han inte har extra inkomstförsäkring så kommer han få 4880kr EFTER skatt på en tvåveckors-period. Alltså nästan 10000kr i månaden efter skatt.

• Anonym (Orolig)

11.000? Aj då

• Anonym (Orolig)
    c89 skrev 2012-10-31 20:28:21 följande:
    Om han inte har extra inkomstförsäkring så kommer han få 4880kr EFTER skatt på en tvåveckors-period. Alltså nästan 10000kr i månaden efter skatt.

Ok, dvs att han måste vara med i facket för att få ut mer eller? Han är bara med i akassan, tack för svaret
  • Anonym (Orolig)

Vad kostar en försäkring och hur länge måste man ha haft den för att få ut mer?

• Anonym (Orolig)

Hjälp, hur ska detta gå!

• Mee

Har själv nyss haft a-kassa, man får 80% utav lönen de första 200 dagarna. Dag 201-300 får man 70% och 301- 65% Högsta a-kassa ligger på 15000, dock måste man ha varit medlem i minst 1 år och betalat i minst 6 månader. Men för bästa information kan du ringa till facket som din sambo tillhör! :)

• Anonym (Orolig)
    Mee skrev 2012-10-31 20:35:38 följande:
    Har själv nyss haft a-kassa, man får 80% utav lönen de första 200 dagarna. Dag 201-300 får man 70% och 301- 65% Högsta a-kassa ligger på 15000, dock måste man ha varit medlem i minst 1 år och betalat i minst 6 månader. Men för bästa information kan du ringa till facket som din sambo tillhör! :)

Tack för bra information, ska be han ringa dom imorgon
  • Mee

Glömde tillägga att 15000 är FÖRE skatt och man skattar mer som arbetslös än arbetande. "Det ska löna sig att jobba"

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-10-31 20:31:35 följande:
    Vad kostar en försäkring och hur länge måste man ha haft den för att få ut mer?

Det är inget man kan "köpa till" utan det kommer med fackavgiften hos ett flertal fackförbund. Har han en gång tackat nej så är det ett nej för alltid, oavsett vilket fackförbund han är med i.

Det tillkommer en karens på 7 dagar när han blir arbetslös. Har ni barn under 18 år så får man a-kassa i 450 dagar, annars är det 300 dagar som gäller.

Har han inkomstförsäkring gäller denna i 200 dagar.

• Anonym

Ersättningens storlek Om du arbetat heltid utan frånvaro i 12 månader är den lägsta dagpenningen 320 kronor per dag. Den högsta dagpenningen är 680 kronor per dag. Dagpenningens storlek beror på hur stor inkomst du hade innan du blev arbetslös.

Dagpenningen kan maximalt bli 80 procent av den genomsnittliga dagsförtjänsten du hade under året innan du blev arbetslös. Under de första 200 ersättningsdagarna är ersättningsnivån 80 procent. Under resten av perioden är ersättningsnivån 70 procent.

En genomsnittlig månadslön på 18 700 kronor, eller mer, året innan arbetslösheten ger en arbetslöshetsersättning på 680 kronor per dag, när ersättningsnivån är 80 procent.

• Anonym (Orolig)

Tack för alla svar! Får se till att bli lite mer ekonomisk nu framöver, så får vi hoppas det går bra!

Svar på tråden Hur mycket får man i a-kassa? Orolig