• pp08

Dålig lukt handdukar

Hur får man bort dålig lukt fr handdukar (typ "sur disktraslukt"). Försökt med olika tvättprogramm, temperaturer mm. Lukten kommer inte från tvättmaskinen, den är relativ ny och rengörs regelbundet. Än så länge är det bara handdukar som "luktar" men eftersom man tvättar fler plagg samtidigt är jag rädd att resten av tvätten också börjar ta över lukten.

Använder Sensitive tvättmedel och sköljmedel. Vi fläckar Vanish eller förbehandlar med Vanish.

♀ 090619 och MF feb 2011, MA april 2012
  • Svar på tråden Dålig lukt handdukar
  • Edalia

Tvätta dom tillsammans med ättika Det ska råda bot på den "unkna" lukten .

• Queenie70

Luktar det fast du kört dem i 90 grader?

• Occam

Vi kör också rätt ofta med Sensitive, och har inte problem med att handdukarna luktar - även om de ofta kan ha använts ett tag innan de går i tvätten. Tänk på två saker, kör dem helst på 90 grader (eller åtminstone 60) och låt dem torka luftigt - de får aldrig ligga i hög eller åka ned i tvättkorgen när de är fuktiga ...

• syskonsförsök

Jag fick bukt med problemet när jag tvättade döm varmt och sen torktumlade dom. Tror dom torkade för långsamt innan och hann bli sura.

• Micke

Sensitive som är bekymret i kombination med att man så sällan kör maskinen riktigt varmt. 

Testa att köra maskinen i 90 grader ngn gång då och då, och sen att tvätta i tvättmedel som innehåller TAED.  

• MammaSandra01

Vissa handdukar får man tyvärr aldrig bort lukt på om dom är gamla och oftast i samband med dålig kvalité...

• pp08

Handdukarna bytas ofta. Små handdukarna vid handfatet varje / varannan dag (beroende om vi har varit hemma och använd mycket). Duschhanddukarna används inte mer än 2 gånger (2 dagar).
    Duschhanddukarna hänger efter användning på varm handdukstork.

Enligt tvättråd får dessa handdukar bara tvättas i 60C (är färgade resp mörka), men ska prova ättika och 90C. 
    Efter tvätten lufttorkas kläderna/handdukar men det torkar oftast över natten eller dagen, så ski inte hinna bli surt då. 

Är det bara Sensitive som inte har TAED? Trodde att det bara var parfymen som skilde sig fr annan tvättmedel. 

♀ 090619 och MF feb 2011, MA april 2012
  • vikarien

Har samma problem som dig, men mina luktar först efter nån dag uppe, inte direkt efter tvätt. Helt hopplöst!

• Pimpinellan

Handdukar som inte är tvättade med sköljmedel och torktumlade luktar alltid apa har jag märkt hos vänner och bekanta. Förutom att de är stenhårda som kräpp och gör svinont att använda! Mest troligt torkar de för sakta och surnar lite.

• Micke
    pp08 skrev 2012-11-01 14:14:44 följande:
    Handdukarna bytas ofta. Små handdukarna vid handfatet varje / varannan dag (beroende om vi har varit hemma och använd mycket). Duschhanddukarna används inte mer än 2 gånger (2 dagar).

Enligt tvättråd får dessa handdukar bara tvättas i 60C (är färgade resp mörka), men ska prova ättika och 90C. 
    Efter tvätten lufttorkas kläderna/handdukar men det torkar oftast över natten eller dagen, så ski inte hinna bli surt då. 

Är det bara Sensitive som inte har TAED? Trodde att det bara var parfymen som skilde sig fr annan tvättmedel. 
    Nej inte bara sensitive som inte har TAED. 

Vi bytte till VIA som tvättmedel, samt kör lite mirakeltrasor etc i 90 grader då och då, och problemen försvann.

Har du otur kommer du snart få samma problem med mörka kläder som luktar surt.   

Men googla lite på "tvättmaskin luktar surt" så kommer du hitta många träffar. Problemet är moderna tvättmaskiner som tvättas i låg temperatur, nya tvättmedel med zeolit, och ev att man överdoserar mängden tvättmedel. 
  • Edalia
    pp08 skrev 2012-11-05 17:39:38 följande:
    Ättika ( som förtvätt) fungerade
    Glad att det funkade för dig med :)
  • illoi1
    pp08 skrev 2012-11-01 14:14:44 följande:

hörde nån stans att tillverkaren sätter grader lägre än vad de igentligen tål för att de ska gå fria OM det skulle visa sig att det blir nå knas. men jag tvättar alltid lakarn och handukar i 90 grader . det känns att de blir renare då
  • ozzian

Lärde mig av min mormor att man ska koka disktrasor regelbundet, samlar massa bakterier som dör vid kokning. Luktar gott efteråt. Tar väldigt lite diskmedel och låter det koka i typ 15 min.

• chrissandra
    Micke skrev 2012-11-01 17:07:03 följande:
    Nej inte bara sensitive som inte har TAED. 

Vi bytte till VIA som tvättmedel, samt kör lite mirakeltrasor etc i 90 grader då och då, och problemen försvann.

Har du otur kommer du snart få samma problem med mörka kläder som luktar surt.   

Men googla lite på "tvättmaskin luktar surt" så kommer du hitta många träffar. Problemet är moderna tvättmaskiner som tvättas i låg temperatur, nya tvättmedel med zeolit, och ev att man överdoserar mängden tvättmedel. 
    Varför bara mörka kläder?
  • Micke
    chrissandra skrev 2012-11-14 23:33:05 följande:
    Varför bara mörka kläder?
    Vet inte varför just mörka kläder drabbas. Tror det beror på tvättmedlet som är annorlunda för mörk tvätt (för att det inte ska bleka). 
Svar på tråden Dålig lukt handdukar