Kan man förlägga tjänstledighet för studier bara på vardagar?
Jag ska söka tjänstledigt på 50% för studier. Jag ska studera heltid men vill behålla 50% anställning för att dryga ut CSN-pengarna.
Jag jobbar skift, och jobbar endera 17 h vardagsnatt, eller 24 h dygnspass på helg.
På 4 v jobbar jag två helger, den ena jobbar jag ett dygnspass och den andra helgen jobbar jag två dygnspass. Dvs jag gör 3 dygnspass på en månad.
Att behålla dessa dygnspass ger 50% arbetstid (-4 h som kan läggas ut).
Studierna är på helfart och inte distansstudier, det är även en krävande utbildning och hög närvaroplikt.
Således skulle det för mig vara bäst eller närmast nödvändigt att vara helt ledig från arbete i veckorna, men behålla mina pass på helgerna. Om schemat ändras så skulle jag även då vilja och behöva ha min arbetstid förlagd till helger och helt fritt från arbete i veckorna.
Kan jag söka tjänstledigt med det villkoret eller vad man ska säga det, att söka tjänstledigt på 50% och att veckorna ska vara helt arbetsfria? Eller kan jag bara söka tjänstledigt på 50% och be om/hoppas vardagarna ska vara arbetsfria men arbetsgivaren gör som h*n vill? Då kan h*n ju lägga ut mina 50% på 5 stycken 4 h-pass, fördelade må - fredag och helt förstöra mina studiemöjligheter?