• Anonym (Undrande)

Kan man förlägga tjänstledighet för studier bara på vardagar?

Jag ska söka tjänstledigt på 50% för studier. Jag ska studera heltid men vill behålla 50% anställning för att dryga ut CSN-pengarna. 

Jag jobbar skift, och jobbar endera 17 h vardagsnatt, eller 24 h dygnspass på helg.
    På 4 v jobbar jag två helger, den ena jobbar jag ett dygnspass och den andra helgen jobbar jag två dygnspass. Dvs jag gör 3 dygnspass på en månad.

Att behålla dessa dygnspass ger 50% arbetstid (-4 h som kan läggas ut).

Studierna är på helfart och inte distansstudier, det är även en krävande utbildning och hög närvaroplikt.

Således skulle det för mig vara bäst eller närmast nödvändigt att vara helt ledig från arbete i veckorna, men behålla mina pass på helgerna. Om schemat ändras så skulle jag även då vilja och behöva ha min arbetstid förlagd till helger och helt fritt från arbete i veckorna.

Kan jag söka tjänstledigt med det villkoret eller vad man ska säga det, att söka tjänstledigt på 50% och att veckorna ska vara helt arbetsfria? Eller kan jag bara söka tjänstledigt på 50% och be om/hoppas vardagarna ska vara arbetsfria men arbetsgivaren gör som h*n vill? Då kan h*n ju lägga ut mina 50% på 5 stycken 4 h-pass, fördelade må - fredag och helt förstöra mina studiemöjligheter?

• Svar på tråden Kan man förlägga tjänstledighet för studier bara på vardagar?
  • Anonym

JAg tror inte att du har rätt till något, utan det är upp till din arbetsgivares välvilja. De kanske gillar dig och tycker att du gör ett gott jobb, och tror sig kunna hitta någon annan som gärna tar vardagsnätterna.

• Anonym (Undrande)

Man har rätt till den ledighet man behöver för sina studier, så rättigheter finns. Frågan är dock om man kan anse att de sträcker sig till att när man söker på deltid lägga arbetstiden som blir kvar så att den inte stör studierna.

• Anonym

men varför pratar du inte med din arbetsgivare och berättar om hur du tänkt? Arbetsgivaren kan ge dig tjänstledighet för studier men arbetsgivaren är inte skyldig att rätta sig efter dina tider. Du har en anställning där obekväma arbetstider ingår (dvs helger) och det kan ju finnas fler som även vill jobba helg då bör utgå ob-tillägg.  

• Niinja

Om du kan argumentera för att vara ledig o veckorna så hat du rätt till det. Du har rätt till behövlig ledighet.

• Anonym (Undrande)

För att min arbetsgivare på ren svenska är dum i hela huvudet. Och för att AG aldrig försuttit en chans att göra livet surt för någon om han kan.

Så, jag vill veta vad jag har stöd/rätt att strida om INNAN jag tar upp det med honom.

Det är synnerligen hatat att jobba dygnspassen på mitt jobb, och jag tar ingen annans pass ju, jag behåller de jag redan har på schema. Fö har jag from min studiestart inga arbetskamrater kvar (de är uppsagda). Så ingen övrigt anställd drabbas om jag behåller bara mina helgdygn.

Niinja - vet du om det finns något uttalat lagstöd just för tiderna? Jag vet ju jag har rätt till den ledighet jag behöver, men det var det där med att kräva att schemalagt bara ligga på helg (eller för den delen på loven kan han väl få peta in mig på vardagar med) 

• ardath bey

Får man alls jobba 48 h på en helg? Du ska vl ha rätt till 11 timmars sammanhängande dygnsvila eller kan det läggas ut före och efter de 48 h?

• Anonym (Undrande)
    ardath bey skrev 2012-11-01 08:07:02 följande:
    Får man alls jobba 48 h på en helg? Du ska vl ha rätt till 11 timmars sammanhängande dygnsvila eller kan det läggas ut före och efter de 48 h?
    Finns så många undantag så jag vet inte hälften. Men helgen jag gör 2 dygn så är det fre morgon - lö morgon och sen sö morgon - må morgon. 

Dvs det är ledgigt 24 h där på lördagen.

Det händer en gång i månaden och borde gå att lösa, att en fredag försvinner.

Dygnsvila kan läggas före/efter pass ja, och det finns massa olika sätt att bryta dygnet. Och, under ditt och datt omständigheter får man göra 48 h i ett svep med även om jag inte gör det på nuvarande schema

• Anonym

Det som spontant låter tveksamt i mina öron, är att du ska ägna dig åt heltidsstudier och har då rätt att vara heltidsledig. Men det vill du inte, du vill kunna välja och vraka och ta de tider som passar dig. (Ok, litet grovt sagt). De måste då hitta en vikarie för dig till övrig tid... Och det vet jag ärligt talat inte om du har rätt till, när det är heltidsstudier och inte deltidsstudier du ska ägna dig åt...

• Leostar

Finns väl inget lagligt som säger att arbetsgivaren måste ge dig tjänstledigt... så du har nog inte så stor möjlighet annat än att vädja tills AG´s välvilja.

• Anonym (Undrande)
    Leostar skrev 2012-11-01 14:11:13 följande:
    Finns väl inget lagligt som säger att arbetsgivaren måste ge dig tjänstledigt... så du har nog inte så stor möjlighet annat än att vädja tills AG´s välvilja.
    Åh jo, man har (under förutsättning att man uppfyller vissa grundvillkor) en just laglig rätt till tjänstledigheter just för studier. I den omfattning som behövs för studierna. Arbetsgivaren kan inte neka det, däremot skjuta upp studiestarten med max 6 månader.

Men jag har just en laglig rätt att vara ledig så mycket som jag behöver.

Jag vill dock studera på 100% men ta tjänstledigt på 50% och jobba de 50% som är kvar för att dryga ut CSNpengarna. Enklare och bättre ha kvar en fast anställning än att springvika någonstans.

Men där kan ju förläggningen av arbetstiden ställa till det, beroende på hur schemat blir.  
Svar på tråden Kan man förlägga tjänstledighet för studier bara på vardagar?