• ScandinavianMom

Alla bakare! Vad är "Almond bark"?

Jag hittade ett mumsigt recept på nätet och jag skulle vilja prova det men det innehåller nånting som heter "almond bark" och jag kan inte hitta vad det kan vara på svenska. Finns nån i FL-land som kanske vet mer?

Vad jag har hittat är att det är ett alternativ till vit chokolad och det ända jag kan tänka mig det kan vara är mandelmassa... men det kan man inte smälta på det sättet, eller?

Här är receptet: www.plainchicken.com/2010/12/peppermint-popcorn-bark.html

Här hittade jag bild på hur almond bark ser ut: farm3.static.flickr.com/2066/2120669805_d93b2c3b40.jpg

• Svar på tråden Alla bakare! Vad är "Almond bark"?
  • Parcae

Enligt Wikipedia: Almond bark (also known as vanilla flavored candy coating)

• ScandinavianMom
    Parcae skrev 2012-10-31 21:37:24 följande:
    Enligt Wikipedia: Almond bark (also known as vanilla flavored candy coating)
    Det hjälper mig inte riktigt. Jag vill hitta det i Sverige och de har kanske översatt det till nånting helt annat så det är omöjligt att hitta.
  • helenen

Du kan använda vanlig (vit) blockchoklad (eller om du vill ha någon godare sort än block) i stället. Den stora skillnaden är att fettet i almond bark är något obestämbart vegetabiliskt fett som är billigare än det kakaosmör som ingår i choklad.

Finns även något på Panduro nu som heter candy melts som jag inte testat, men som verkar vara något liknande och finns i olika färger.

• Queequeg

Du kan byta ut det mot vanlig vit choklad då jag inte har sett almond bark i sverige, men vanlig vit choklad får inte en lika hård yta som almonbark.

Det år även att använda candy melts som är mera lik almondbark och får en hårdare yta än vit choklad

canndy melts finns i flera olika färger och finns att köpa på www.kakburken.se i receptet du har ska det vara vita candy melts

• Parcae
    ScandinavianMom skrev 2012-10-31 21:46:25 följande:
    Det hjälper mig inte riktigt. Jag vill hitta det i Sverige och de har kanske översatt det till nånting helt annat så det är omöjligt att hitta.
    Jag tänkte att du kunde fråga efter det om du vet vad det är. Annars får du väl försöka ersätta det med något. Finns säkert en del ersättningsförslag på internet
  • ScandinavianMom

Tack! Då blir det ett försök med vit chokolad och ett försök med candy melt. :)

Svar på tråden Alla bakare! Vad är "Almond bark"?