• Persi

Flytta till Umeå - Behöver hjälp.

Jag vill flytta till Umeå, men jag har några frågor.
    Hur ser jobbmöjligheterna ut? Vilka yrken är det brist/överskott på?
    Var bor man billigt men tryggt? Har inte den bästa ekonomin men vill bo tryggt och fint.

,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • Svar på tråden Flytta till Umeå - Behöver hjälp.
  • Hjärta i norr

Det jag själv kan konstatera är att jämfört med Ö-vik så är det fler jobb utannonserade i Umeåtrakterna men det är inga stora mängder ändå (mindre än 250 st) och största grupperna är inom pedagogik samt hälso- och sjukvård.  Boendemässigt vet jag dock inte hur det är.

• Koala K

Välkommen till Umeå! Är själv inflyttad och trivs bra. Jobb finns det relativt gott jämfört med regionen som helhet. Men beror såklart på vilken bransch du har tänkt arbeta inom. Umeå är ju en universitetsstad där det är många som väljer att stanna efter utbildningen, så utbildningsnivån är hög vilket kan leda till att det är stor konkurrens mellan jobben där det krävs högskoleutbildning. Gällande boende så fins det många trevliga stadsdelar, skulle säga att alla är trygga. Vill man äga sin bostad så är priserna ganska höga om man vill bo centralt, men det finns billigare boende strax utanför stan. Vad för slags boende hade du tänkt dig?

• Persi

Vi vill bo i hyresrätt till att börja med, sen får vi se om vi stannar eller flyttar tillbaka :) Om vi stannar blir det nog radhus.

,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • Persi

Vilka områden är bra om man ska bo i hyresrätt tryggt och fint men så billigt som möjligt?

• Persi

Oj, verkar inte finnas så många Umeå-bor här :O

• knightcat
    Persi skrev 2012-11-01 12:32:26 följande:
    Vilka områden är bra om man ska bo i hyresrätt tryggt och fint men så billigt som möjligt?
    Vill du bo tryggt och billigt så är väl vissa dela av Ålidhem OK. Finns en hel del slumkvarter men i överlag mycket studenter och familjer. Tomtebo är billigt och bra. Bara familjer som bor där. Undvik Umedalen, Ö och V Ersboda, de höga nummren på Mariehemsvägen. Håll dig gärna till 5-7. 

Svårt att få billiga och trygga lägenheter om du inte har kontakter alt. minst 3 år kö på Bostaden. Folk slåss om att få lägenheter här. 

Jobben som är enkla att få är personlig assistent, inom äldre- och handikappomsorg, telefonförsäljare, servitrisjobb, jobb på snabbmatskedjor typ. 
  • mikroE

Det är överskott på akademiker så är du det så kan det bli svårt med jobb men självklart beror det på vad du är utbildad till. Att köpa bostad är dyrt och det är hyfsat långa köer på bostadens lägenheter men det går bra att anmäla sig till dem och se vad man får, det kan ibland gå väldigt snabbt att få bostad om man råkar söka rätt lägenhet som få andra vill ha men det kräver ju lite tur också. Jag antar att du inte är student och kanske inte heller singel men är du det så skulle jag definitivt satsa på att bo i studentrum för de är rätt lätta att få och inte så illa som ryktet säger (jag bodde i ett sådant i 5,5 år).

Områden: De flesta områden går bra att bo i men det finns vissa delar av Ersboda tex som jag personligen inte skulle vilja bo i men överlag är det bra nästan överallt tycker jag. Jag bor på Ålidhem som har lite skamfilat rykte men jag har bott där sammanlagt 8-9 år uppdelat på två perioder och jag har ALDRIG känt mig otrygg här och alltid trivts superbra. Det är visserligen bara lägenheter men det finns fina gårdar med mycket grönt och små skogsdungar nära och överlag tycker jag folk som bor här är skittrevliga. Carlshem är också ett underskattat område med billiga lägenheter. Tomtebo har hyfsat prisläge men är så übersvensson att jag får klåda bara av att vara där... Ersboda är också rätt billigt och delar av Mariehem men jag personligen vill helst inte bo på Ersboda och Mariehem tycker jag inte är så trivsamt men jag uppfattar det ändå som säkert. Nydalahöjd har också ett hyfsat prisläge men det är långt till en riktig affär där och det tycker jag är minus. I övrigt kan det finnas billiga lägenheter lite varstans i stan men de som ligger centralt och tex på Berghem är mycket eftertraktade och mycket svåra att få som nyinflyttad. 

• Karisma

Hyreslägenheter är det väldigt svårt att få tag i speciellt 1or, 2or och 3or. Vet många som stått i kö i flera år. Är nog bara att ringa runt till olika fastighetsägare, alla har inte ngt speciellt kösystem/turordning gäller bara att ringa vid rätt tillfälle.

Min makes syster bor på Ersboda med barn och trivs ypperligt. Kan inte säga att det direkt finns ett område som du ska hålla dig undan från.

Jobb i Umeå har jag ingen koll på alls. 

/K

• Mysna

Billiga lägenheter finns i de områden som ligger nära centrum men det är flera års kö för att få en hyresrätt där. Har man tur kan man hitta nån privat. Men själv hade jag 7 års kötid på Bostaden AB för en 2:a på Haga och inte ens då var jag i första hand utan det var flera före i kön. Ju längre från centrum man bosätter sig desto lättare att få lägenhet men då är det oftast nybyggt med dyrare hyror. Bra områden i utkanten är Röbäck, Tomtebo delar av Mariehem. Röbäck och Tomtebo är det lite högre hyror på men mycket barnfamiljer. Framförallt Tomtebo ligger fint med ett friluftsområde med badsjö precis bredvid. Carlshem är ok beroende på var man bor. Det är byggt på 70-80 talet, tråkigt område men ok hyror.

Umedalen och Ersboda skulle jag undvika. Det är mycket stök där, framförallt då delar av Ersboda. På Ersboda är det mycket ungdomsgäng som härjar runt men även annat konstigt folk. Har dock lite sämre rykte än vad det förtjänar för delar av Ersboda är riktigt trevliga. Men då ska man köpa lägenhet/hus och inte bo i hyresrätt. Runt universitetet är det många studentlägenheter (Ålidhem, Ålidhöjd, Carlshem, Berghem, Mariehem m.m.) och där är det också mycket stök på kvällar och helger men det är oftast under vissa perioder/helger. 

Umeå är en studentstad vilket gör att det är mest livat och det händer mest under vår och höst. Under sommaren är det som hela stan flyttar bort och det är väldigt lugnt. Att det finns universitet bidrar även till att det är väldigt svårt att få jobb om du är akademiker. Tyvärr även låga löner för akademiker då det är överskott på arbetskraft inom de yrkesgrupperna. Dom största arbetsgivarna är Volvo, Kommun och Landsting. Annars tycker jag Umeå är en mycket vacker stad där det är lätt att ta sig till närliggande strövområden med älven som centralt rinner genom staden.

Känner att jag börjar nästan planera för en flytt hemåt igen när jag skriver detta, saknar mitt Umeå

• Emmask

Umeå är en fantastisk stad! Flyttade ut -07 och har sedan dess blivit en av dem som alltid förespråkar Umeå i alla möjliga sammanhang. Hade någon sagt det till mig när jag flyttade upp från Stockholm hade jag skrattat åt dem. Jag tycker om Pilgatan, julmarknaden, Norrlandsoperan, Västra kvarteren, stadsbiblioteket. Universitetet!

Min enda, lilla ångest är att jag inte köpte lägenhet direkt när jag flyttade upp. Bostadsmarknaden är stekhet och priserna går uppåt hela tiden. Köpte själv för två år sedan och var jag redan då rädd för en bubbla, men med tanke på den stora bostadbristen och den ständigt ökade strömmen studenter, känner jag inte längre någon oro. Även en investering  idag kommer löna sig på sikt. Framför allt har man väl inte så mycket val längre... :/

Områden på väg upp i dag är Ålidhem, Mariehem och Ersboda, såna områden som är lite bortglömda men som söderbor som flyttar in ser med nya ögon. Som jag skrev tidigare någonstans här i forumet gick en stor etta på Ålidhem nyligen för 1,4 och en stor tvåa på Mariehem ligger vintern -13/14 på 1,1-1,2 miljoner. För några år sedan låg de senare på typ 7-800 000.

Vad tycker ni andra mest om med Umeå?

Svar på tråden Flytta till Umeå - Behöver hjälp.