• Anonym (Trött­)
    Äldre 1 Nov 09:41
    1142 visningar
    2 svar
    2
    1142

    Sämre sömn 5 månaders

    Hej!
    Min son som nu är 5 månader har plötsligt börjat vakna 3-6 ggr per natt, mot ca 1 gång per natt som han gjorde nyligen.
    Ibland hjälper det att ge nappen så somnar han om, men ca 2-3 av gångerna måste jag amma honom för att han ska somna igen (han somnar då om när jag lagt ner honom i sin säng igen).

    Är det någon slags fas han går igenom? Eller blir han inte mätt av bröstmjölken längre? 
    Kan man ge nån slags välling på kvällen?
    Det har pågått ca 2 veckor nu.

    Misstänkte att han kanske sov för mycket på dagen, men igår vaknade han kl 7, sov en dryg timme på förmiddan och en halvtimme på eftermiddagen och somnade för natten vid 19.30, så jag tycker att han borde varit trött...

    Jag helammar och ger honom små smakprov på annan mat, men är beredd att ge upp helamningen nu närsomhelst det passar honom

     

  • Svar på tråden Sämre sömn 5 månaders
  • Äldre 2 Nov 09:07
    #1

    Hej!

    Den här frågan är en klassiker!

    Att barn som framför allt helammas börjar vakna på nätterna vid 5-månaders ålder är som ett brev på posten! Det beror på, precis som du är inne på, att han förmodligen är lite hungrig då han inte längre kanske står sig lika bra på bröstmjölken. Vad bra att du har börjat introducera smakportioner och du kanske kan öka på mängderna om han är redo för det? Det är bättre än att börja ge modersmjölksersättning då den lättare kan konkurerra ut amningen.

    Om han äter lite pureer till lunch och lite gröt till kvällen så kanske han sover bättre. Fortsätt gärna amma ett tag till - det är bra på så många olika sätt!

    Lycka till! / Eva

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Äldre 14 Nov 11:46
    #2

    Tack för svaret, min BVC-sköterska sa samma sak

    Övar varje dag på det här med att äta pureér och gröt, det går sakta men säkert framåt.
    Dock är det fortfarande si och så med sömnen (han får ju trots allt inte i sig så mycket mat ännu). 

    Jag har testat att ge honom en liten skvätt ersättning på kvällen, det har hjälpt förut, men nu hjälper det inte mycket. Min undran är därför om jag kan ge honom ersättning nr 2 som är från 6 månader, nu när han fyller 6 månader om 13 dagar? Eller måste jag vänta till exakt på dagen med att ge denna? (Tänker mest på om magen tål detta?)

    Tycker inte det är värt att amma dygnet runt till varje pris när jag börjar känna mig som ett vrak för att jag aldrig får någon sammanhängande sömn, så kunde en skvätt ersättning rädda situationen tills han blir duktigare på att äta så tycker jag det känns som en bra lösning. Han har dessutom vid tidigare tillfällen fått en skvätt ur flaska utan att det påverkat hans intresse för att amma.

     

Svar på tråden Sämre sömn 5 månaders