• Vimsan77

Hur gör ni med syskonbråk??!!

Hej Har 2 söner ( 3 o 6 år) Som är i luven på varandra heeela tiden. Jag blir snart tokig o det är svårt att vara pedagogisk. Treåringen är i värsta trotsen o är oå storebror hela tiden. Han slår, skäller, är allmänt jobbig. Han kräver även mkt av oss föräldrar( ska ej äta, ska ha hjälp hela tiden, vill ej leka själv, vill ej sova på kvällen, han lyssnar inte heller utan man måste säga till honom massor av gånger eller gå fram o ta tag i honom och prata. Han är även väldigt tjatig( ger sig inte om han får ettnej 10 ggr) etc 6 åringen är jobbig på det sättet att han gör små retsaker på lillebror så att han blir tokig, knuffar honom ibland, han ska även jämt skölla/ bestämma/ säga hur lillebror ska göra etc. Han har även börjat säga emot oss vuxna mm För ett år sedan var de goa o lekte mer ned varann. Men ny är det helt tvärtom( även om de kan leka ibland, fast då går det 10 min o sen är de i bråk) Nu ska tilläggas att de har fått ett lillesyskon för 1 månad sedan och det vet jag kan påverka då det tar mycket tid. Men de är goa med bebisen. Hur har ni det? Tips på att få dem att vara snällare med varandra och leka bättre? Tips på hur man får treåringen att bli bättre? Jag vill ha tipsen för att jag som mamma ska bli tålmodigare och trevligare. Att ha dom hemma nu ned bebisen är väldigt påfrestande med allt som ska hinnas med med matning/sovning/bärande av bebis etc.

• Svar på tråden Hur gör ni med syskonbråk??!!
  • Anna 30

Jag känner igen det så väl. Har två stycken grabbar, 4 och 6 år och det är samma här. Nu bråkar och skriker de på varandra när deras pappa försöker tvätta dem inför nattning. Jag har märkt att jag fixar det bäst när jag själv är utvilad. Kanske inte så lätt för dig med en liten också men här är det det bästa. Då orkar jag vara pedagogisk och tålmodig. Jag försöker också komma ifrån en stund om det blir riktigt jobbigt så kommer jag hem med ny energi. Att vara lugn själv är väl det bästa men inte alltid så enkelt.... Försöker också tänka att det inte alltid kommer att vara såhär - de kommer att sluta bråka. Bara att försöka stå ut 😊

• Ness78

Hej! Känner så väl igen mig och letar också efter tips. Håller själv på att bli tokig, har 2 pojkar på 3,5 och 5 år som är på varann hela tiden! Har också en dotter på 7 mån, som de bägge är väldigt glada för. Tror kanske själv jag lägger mig i deras bråk lite för snabbt, när de kanske istället borde lösa det själva. Har också läst att syskonbråk ofta handlar om uppmärksamhet, kanske har det blivit värre efter lillasyster kom, att de känner sig åtsidosatta?! Tänker att både jag och min man borde bli bättre på egentid med killarna.

Svar på tråden Hur gör ni med syskonbråk??!!