• Ulf09

Måla om? Kostnader?

Hejsan!

Jag och min flickvän bor i en etta som har otroligt fula tapeter, mörk lila.
    Vi funderar på att måla om det till vitt, men ingen av oss har någon aning om hur man gör / kostnader m.m.

Därför vi söker lite råd här;
    Våran fastighetsägare kan måla om för 3500kr. (Antar att det är hela lägenheten då, som är på 48 kvm).

Så vi undrar vad ni tror det skulle kosta att måla om vår lägenhet på 48kvm och om det verkligen är värt att försöka själv. (Vi måste väl ta bort tapeterna, spackla om m.m. innan vi kan måla?).

Så vad tycker Ni? ska vi försöka måla själva eller låta fastighetsägaren fixa det (beror ju mycket på vad det kostar att måla själv, ifall det är värt det :P ) 

• Svar på tråden Måla om? Kostnader?
  • Frontline

Kan fastighetsägaren fixa allt och det kostar er 3500:- så skulle inte jag tveka en sekund.

Svårt att säga vad det skulle kosta för er det beror ju helt på vad för färg ni väljer.
    Men för att slippa allt jobb är det värt varje öre med 3500:-

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Soltussen

För 3500 skulle jag låtit värden fixa det, för att det ska bli bra, behöver ni troligen spackla, eller ta bort tapeterna och kanske även då spackla, maskera tak, lister mm. Att få detta fixat av ett proffs gör att det troligen blir snabbare och förhoppningsvis bättre.

• SamsonS

Skulle också låtit värden fixa för 3500:-, helt klart!

Ni slipper jobbet, det blir (förhoppningsvis) professionellt gjort och 3500:- är inte så farligt dyrt för 48kvm :)

• Ulf09

Alright!

Hur som helst när min flickvän först flyttade in här så skulle de tapetsera, vilket nu ser helt åt helvete ut (Man ser vita linjer där tapeten slutar ifall du fattar vad jag menar).

Men att måla kan ju inte bli lika åt helvete.

Men vad skulle det kosta själv? Har folk som kan måla svart åt mig, frågan är om det blir så mycket billigare att göra det själv då jag ändå får betala 1000kr för att de ska fixa det och antar att färgen går på någon tusenlapp minst också¨? 

• Vit Lilja

Det beror väl på hur duktig man är på att spackla mm, men några 3500 går det INTE på. Är det en vanlig färg kan du få för ca 200 kr på rusta/ÖB, 50 kr för ett paket med spackelspade, färgroller och pensel och någon hundring för spackel (om det inte är massor). Testa att göra det själv, det är roligt!!

Blir det katastrof så får ni väl betala hyresvärden då :P

bara man är noggrann så går det fint 

• Soltussen

Gå in i närmsta färghandel, se ut den/ de färger ni vill ha, se hur mycket som de beräknar åtgång till, beräkna kostnad, lägg till målarverktyg, spackel, spackelspatel, maskeringstejp, om ni målar över tapeterna så behöver ni kanske grundfärh eller fler strykningar. Mät väggarna hemma och beräkna hur många kvm som ska målas. För jag förstår det som lgh är 48 kvm?

• Batte

Ni kan komma undan BETYDLIGT billigare, men har ni inte extremt ont om pengar skulle jag låtit någon annan göra det. Måla är ju en barnlek, men underarbetet är fan ta mej det tråkigaste som finns. Och ganska svårt och framförallt tidskrävande om du är oerfaren.

Tro mej - för att spara pengar när vi flyttade in och renoverade hela huset tog jag på mej arbetet med väggarna. Och fönstren. Den sommaren vill jag aldrig uppleva igen! Tror tom att jag fick en mindre depression på kuppen. 

• Flisan79

Om tapetseringen är relativt ny och sitter bra så ser jag ingen anledning till att varken riva eller spackla. Däremot behöver det nog grundmålas om tapeten är mörk. Lär inte kosta mycket om man som någon skrev köper färg på ÖB eller rusta.

Vi har målat om alla lägenheter vi bott i. Nu senast vardagsrum och hall. Underlaget var i gott skick så det var bara att smacka på . Gick väl på kanske max 1000 kr och då målade vi även en fondvägg i annan färg.

• Ulf09

Då är det antagligen värt att fixa egen färg (Lägenheten är på 48kvm .. men troligen 20-25 kvm som behövs målas om. Hallen, toan tex behövs inte).

Så färg 500-1000kr + betala någon svart 1000kr kanske? Så 50 % billigare att fixa det svart.

• Lindsey Egot the only one

Ni hade säkert kunnat fixa det själva för 2000kr men för 3500kr är billigt och ni behöver ju inte stå för ev fel. Om ni gör det själva kan ju värden kräva att ni gör om det när ni flyttar.

Svar på tråden Måla om? Kostnader?